سلامت خانواده

5 راه حل ساده و مفید برای حفظ سلامت و جوانی مغز

به گزارش خبرآنلاین، “داری برای شام بیرون می روی. در حین غذا خوردن، دستی را روی شانه ات حس می کنی. صدایی آشنا نام تو را می گوید. “به سمت صدا برمی گردی، آن شخص را می شناسی، اما تا می توانی تلاش کن، نمی توانم نام آنها را به خاطر بسپارم.” این چیزی است که برای بسیاری از ما به روش های مختلف اتفاق افتاده است.

ایرنا در خبری نوشت: برخی تغییرات در حافظه و توانایی شناختی شما بخشی از روند طبیعی پیری است. گفته می شود بسیاری از مهارت های شناختی، مانند پردازش چند اطلاعاتی، در حدود 30 سالگی به اوج خود می رسد و سپس با افزایش سن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اما لازم نیست این را تحمل کنید. با انتخاب های هوشمندانه در سبک زندگی، می توانید مغز خود را تنظیم مجدد کنید و متمرکز و تیز باشید. فقط این روش ها را دنبال کنید:

1. بدون جستجوی اینترنتی به خاطر بسپارید

اینترنت برای گفتن نام بازیگری که نام او نوک زبان شماست، اما نمی توانید به یاد بیاورید، عالی است. اما این منجر به یک موضوع مدرن به نام فراموشی دیجیتال می شود. شما اطلاعات را فراموش می کنید زیرا به یک دستگاه هوشمند اعتماد دارید که آنها را برای شما به خاطر بسپارد. طبق نظرسنجی شرکت امنیت اینترنتی کاسپر اسکایپ، نیمی از ما بدون استفاده از لیست مخاطبین تلفن همراه نمی‌توانیم با فرزندان خود تماس بگیریم یا کار کنیم.

سارا مدنیک، استادیار علوم شناختی در UC Irvine می‌گوید: «مغز یک دستگاه استفاده از آن یا از دست دادن آن است». زمانی که چیزهای جدیدی یاد می گیریم و آنها را به خاطر می آوریم، هیپوکامپ و قشر جلوی مغز را فعال می کنیم که با حافظه درگیر هستند. اما وقتی از منابع خارجی مانند تلفن یا اینترنت برای به خاطر سپردن استفاده می کنیم، ممکن است آن نواحی مغز دکتر Mednick Go می‌گوید: دفعه بعد که می‌خواهید نام یک بازیگر را انتخاب کنید، نام او را در دستگاه جستجو نکنید و روش‌های جدید را امتحان کنید، مغزتان را بیشتر درگیر می‌کنید تا آن را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه دارید.

2. چرت بزنید

خواب آرام و با کیفیت در طول شب به مغز کمک می کند تا آنچه را که در طول روز آموخته ایم به دانش تبدیل کند. اگرچه هیچ جایگزینی برای هفت تا هشت ساعت خواب شبانه وجود ندارد. اما یک چرت به موقع می تواند به طرز شگفت انگیزی نزدیک به یک استراحت شبانه خوب باشد. یک چرت 90 دقیقه ای می تواند با آنچه مغز یک شبه از نظر تثبیت حافظه، خلاقیت و بهره وری به دست می آورد رقابت کند. شاید برای شما خیلی سخت باشد که 90 دقیقه در روز را به خواب اختصاص دهید، یک چرت 30 دقیقه ای نیز می تواند به قفل شدن اطلاعات در مغز کمک کند.

3. هر روز ورزش کنید

گری اسمال، پزشک و مدیر مرکز طول عمر دانشگاه کالیفرنیا می گوید: خون پر از اکسیژن و مواد مغذی است که مغز ما را تغذیه می کند. ورزش پروتئینی ایجاد می‌کند که مانند غذا برای مغز عمل می‌کند و سلول‌های عصبی را تحریک می‌کند تا نورون‌ها را رشد دهند تا بتوانند ارتباط مؤثرتری برقرار کنند.» حتی یک ورزش ساده و مداوم می تواند به شما در تقویت شناختی فوری کمک کند. یک مطالعه کوچک اما امیدوارکننده در سال 2019 نشان داد افرادی که 30 دقیقه در روز دوچرخه ثابت انجام می‌دهند، نسبت به دیگرانی که در آن زمان استراحت می‌کردند، توانایی بهتری در به خاطر سپردن نام‌ها داشتند.

4- چند کار را همزمان انجام ندهید

انجام چند کار باعث می شود احساس کنیم در حال رشد و بهبود حافظه خود هستیم، اما کاملا برعکس است. دکتر اسمال می گوید: «مغز طوری طراحی نشده است که روی چند کار به طور همزمان تمرکز کند. در نتیجه، زمانی که ما چند کاره می شویم، مغز احساس استرس می کند و خطاهای بیشتری مرتکب می شود. این استرس، عمدی یا غیرعمدی، باعث ترشح هورمون هایی می شود که در حافظه کوتاه مدت اختلال ایجاد می کنند.

به جای اینکه سعی کنید کل لیست کارهایتان را یکجا انجام دهید، هوشمندانه تر و یکنواخت تر کار کنید. ابتدا گوشی خود را از دید خارج کنید. توانایی مغز برای ذخیره و پردازش داده‌ها هر زمان که گوشی هوشمند در دسترس باشد، به خطر می‌افتد، حتی اگر خاموش باشد. دکتر اسمال می گوید: اگر استفاده از رسانه های اجتماعی بسیار وسوسه انگیز است، از یک برنامه مدیریت زمان استفاده کنید تا ساعت ها را با تلفن خود سپری نکنید.

5- غذاهای مفید برای مغز بخورید

تغذیه تاثیر قابل توجهی بر حافظه و تمرکز روزانه شما دارد و توانایی شما در حفظ اطلاعات و موارد دیگر را بهبود می بخشد. توت و چغندر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. توت ها حاوی ترکیبات رنگدانه ای شبیه به آنتوسیانین هستند که به توت ها رنگ های قرمز، بنفش و آبی می دهند. آنتوسیانین ها می توانند از سد خونی مغزی عبور کرده و در ناحیه ای از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است، متمرکز شوند، جایی که التهاب را کاهش می دهند و ممکن است سیگنال های عصبی را افزایش دهند.

چغندر سرشار از نیترات است که در خون به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک رگ های خونی را در سراسر بدن شل می کند و جریان خون را تقویت می کند. هرچه خون بیشتری به مغز شما برسد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

زردچوبه سرشار از کورکومین است که یک ضد التهاب قوی است. نتایج یک مطالعه کوچک نشان داد که افراد بدون زوال عقل که حدود 90 میلی گرم زردچوبه دو بار در روز مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند، حافظه و توجه بهتری داشتند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا