سلامت خانواده

این باکتری قاتل معده شماست

هلیکوباکتر پیلوری که معمولاً با نام هلیکوباکتر پیلوری شناخته می شود، معمولاً در معده یافت می شود و تقریباً در نیمی از جمعیت جهان وجود دارد.

فارس در خبری نوشت: اکثر مبتلایان به هلیکوباکتر پیلوری هیچ علامتی ندارند و هرگز با مشکلی مواجه نمی شوند. با این حال، این باکتری می تواند باعث مشکلات گوارشی، از جمله زخم معده و در موارد بسیار نادر، سرطان معده شود. هنوز دقیقاً مشخص نیست که چرا برخی افراد به این عفونت مبتلا می شوند و برخی دیگر نه.

بسیاری از افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری علائم خاصی ندارند و هرگز مشکلی ندارند.

عوامل خطر هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری احتمالاً با مصرف آب یا غذای آلوده به مدفوع ایجاد می شود. هلیکوباکتر پیلوری باعث تغییراتی در معده و قسمت اول روده کوچک می شود. این باکتری با آلوده کردن بافت محافظی که معده را می پوشاند. باعث آزاد شدن سموم و آنزیم هایی می شود که سیستم ایمنی بدن فرد را به واکنش وادار می کند.

همه این عوامل به طور مستقیم یا غیرمستقیم می توانند باعث آسیب به سلول های معده و ابتدای روده کوچک و ایجاد التهاب مزمن در دیواره معده شوند و در نتیجه این تغییرات، فرد در برابر ترشحات معده مانند اسید معده آسیب پذیر می شود. .

در کشورهای پیشرفته این عفونت در کودکان زیاد شایع نیست و بیشتر در بزرگسالان بروز می کند اما در کشورهای در حال توسعه اکثر کودکان زیر 10 سال به این عفونت مبتلا می شوند.

هادی فارسیانی، عضو هیأت علمی میکروبیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: اکثر افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری تا سن 10 تا 15 سالگی این باکتری را از طریق تماس فیزیکی نزدیک و استفاده از خانواده دریافت می کنند. ظروف مشترک در نتیجه آنها به طور مزمن به این باکتری آلوده می شوند.

وی ادامه داد: برخی از این افراد در بزرگسالی دچار التهاب معده می شوند و در صورت عدم درمان برخی از آنها به زخم معده و سرطان مبتلا می شوند. البته در اکثر افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری حتی ممکن است التهاب معده رخ ندهد و بدون اینکه باکتری ها مشکلی برایشان ایجاد کند می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

فارسیانی خاطرنشان کرد: عفونت هلیکوباکتر پیلوری منجر به التهاب معده می شود و در صورت مزمن شدن و درمان نشدن در برخی موارد باعث زخم معده و سرطان معده می شود.

وی با توجه به اهمیت رعایت نکات بهداشتی مرتبط با این اختلال نیز اظهار داشت: خانواده هایی که اصول بهداشت فردی را رعایت می کنند و در تهیه غذای سالم دقت می کنند، کمتر به این باکتری مبتلا می شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده در استرالیا و برخی کشورهای اروپایی میزان ابتلا به هلیکوباکتر پیلوری حدود 25 درصد است. این در حالی است که در فیلیپین و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرقی آسیا، میزان آلودگی به این باکتری به 90 درصد می رسد. بنابراین عدم رعایت بهداشت فردی در این کشورها می تواند دلیل درصد بالای آلودگی به این باکتری باشد.

فارسیانی تصریح کرد: باکتری مذکور برای ناقلین بدون علامت مشکلی ایجاد نمی کند و این افراد نیاز به درمان خاصی ندارند، اما در افرادی که آلودگی به هلیکوباکتر پیلوری منجر به التهاب مزمن می شود حتما باید به متخصص گوارش مراجعه و پس از انجام مراحل آندوسکوپی و تشخیص، درمان آنتی بیوتیکی باید انجام شود. عدم تشخیص و درمان به موقع در این افراد می تواند منجر به زخم معده، زخم اثنی عشر و سرطان معده در برخی موارد شود.

عضو هیات علمی گروه میکروبیولوژی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با اشاره به اینکه درمان چند دارویی از طریق تجویز و مصرف همزمان چند آنتی بیوتیک به مدت 2 تا 3 هفته انجام می شود، افزود: گروهی از داروها از پنتاپرازول یا امپرازول همراه با آنتی بیوتیک هایی مانند کلاریترومایسین، مترونیدازول و آموکسی سیلین که باعث از بین رفتن باکتری ها می شوند، با توجه به شرایط بیمار توسط پزشک تجویز می شود.

بروکلی در درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری موثر است

وی به روش های درمانی جایگزینی که برای درمان این عفونت در افرادی که به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ نمی دهند اشاره کرد و افزود: یکی از این روش ها مصرف لبنیات ترش سنتی یا پروبیوتیک ها است که حاوی باکتری های مفید بوده و در مواردی منجر به ریشه کنی عفونت هلیکوباکتر پیلوری همچنین طبق مطالعات، استفاده طولانی مدت از بروکلی می تواند به از بین بردن عفونت با این باکتری کمک کند. بروکلی خاصیت ضد باکتریایی دارد و عفونت را در افراد آلوده کاهش می دهد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا