سلامت خانواده

چرا ویتامین D جذب نمی شود؟/ 5 شرایط موثر بر کمبود ویتامین D

به گزارش خبرآنلاین، مواردی که بر جذب ویتامین D تأثیر می گذارد عبارتند از:

سن

در مقایسه با افراد جوان، افراد مسن دارای سطوح کمتری از ماده ای در پوست خود هستند که اشعه UVB خورشید آن را به یک پیش ساز ویتامین D تبدیل می کند. بر این اساس، شواهد نشان می دهد که افراد مسن دچار کمبود ویتامین D هستند.

سلامت روده

ویتامین D دریافتی از طریق غذا یا مکمل های غذایی در قسمتی از روده کوچک بلافاصله پایین دست معده جذب می شود. شیره معده، ترشحات لوزالمعده، صفرا از کبد، یکپارچگی دیواره روده، همه در جذب ویتامین تاثیر دارند. بنابراین، شرایطی مانند بیماری سلیاک، پانکراتیت مزمن، بیماری کرون و فیبروز کیستیک که بر روده و هضم تأثیر می گذارد، می تواند جذب ویتامین D را کاهش دهد.

بیماری های کبد و کلیه

برخی از انواع بیماری های کبدی می توانند جذب ویتامین D را کاهش دهند. زیرا کبد بیمار مقادیر طبیعی صفرا تولید نمی کند. در مورد انواع دیگر، مراحل لازم برای متابولیسم ویتامین D نمی تواند اتفاق بیفتد و به طور ناقص رخ دهد. سطح ویتامین D زیست فعال توسط سلامت کلیه ردیابی می شود، بنابراین در یک فرد مبتلا به بیماری کلیوی، با پیشرفت بیماری، سطح ویتامین D زیست فعال کاهش می یابد و در مرحله نهایی بیماری کلیوی، سطح آن غیرقابل تشخیص است.

مصرف برخی داروها

داروهای ضد تشنج، استروئیدها، داروهای کاهش دهنده کلسترول و غیره در توانایی بدن برای تبدیل یا جذب ویتامین D اختلال ایجاد می کنند.

چاقی

چربی بدن می تواند ویتامین D را در زیر پوست به دام بیاندازد یا به دام بیاندازد، به همین دلیل کمبود ویتامین D در افراد چاق بیشتر است.

منابع: medlineplus، harvard

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا