بهداشت و درمان

صفر تا صد تغذیه زائران پیاده

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، فرشته فزونی گفت: مردم با توجه به شرایط جسمانی خود غذاهای سالم و بهداشتی مصرف کنند و اعتدال را رعایت کنند و از درهم پرهیز کنند. خوردن و از مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.

این کارشناس تغذیه درباره لزوم پرهیز از خوردن غذای سرو شده در ظروف باز و در معرض هوا و گرد و غبار گفت: زائران از نگهداری بیش از دو ساعت غذای پخته در دمای اتاق، گرم کردن بیش از یکبار آن، نگهداری اکیدا خودداری کنند. خوردن غذاهای باقی مانده برای وعده های غذایی بعدی

وی ضمن تاکید بر پرهیز از خوردن در ظروف معمولی افزود: زائران این سفر معنوی باید بشقاب، قاشق، چنگال و لیوان داشته باشند. یک بار مصرف شخصی با آنها داشته باشید.

استفاده از آب بهداشتی و بسته بندی

رئیس اداره بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به زائران توصیه کرد در هنگام پیاده روی از بطری آب بهداشتی و نوشیدنی های کم شیرین و کم نمک استفاده کنند و گفت: آب و مایعات را به صورت یکجا و زیاد ننوشید. مقدار، اما میل کنید و به تدریج در طول روز بنوشید.

به گفته وی، زائران برای پیشگیری از مشکلات گوارشی از مصرف نوشیدنی های بسیار سرد خودداری کنند.

فزونی افزودن برش های لیموترش، خیار، دانه های شربت، شیرین بیان، نعناع، ​​ریشه بیدمشک و گلاب را راه خوبی برای طعم دادن به آب عنوان کرد.

پرهیز از نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های حاوی کافئین

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت اظهار داشت: نوشیدن مایعات شیرین و کافئین دار مانند قهوه، نوشابه و چای پررنگ باعث کم آبی بدن می شود.

به گفته وی، مصرف نوشابه های گازدار و غذاهای شیرین، غذاهای سنگین و دیر هضم (مانند غذاهای چرب و خشک، سرخ کردنی و شور، گوشت های فرآوری شده و غذاهای نیمه آماده) به دلیل افزودن ادویه، نمک و قند بالا از جمله دلایل تشدید تشنگی هستند و باعث کم آبی بدن می شوند.

روزانه چهار واحد میوه مصرف کنید

فزونی با اشاره به ضرورت مصرف میوه در این سفر گفت: مصرف میوه ها ضمن تامین آب و الکترولیت های مورد نیاز بدن از کم آبی بدن جلوگیری می کند اما به دلیل قند بالای میوه ها مصرف بیش از چهار واحد در آن توصیه نمی شود. روز

وی خاطرنشان کرد: میوه ها باید با آب تمیز و ترجیحا پوست کنده شسته شوند.

استفاده از آهک همراه با غذا در این سفر از دیگر توصیه های رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه بود.

به گفته وی، زائران می توانند از میوه های خشک و آجیل کم نمک به عنوان تنقلات مقوی استفاده کنند و کشمش، خرما، توت خشک، انجیر، آلو، گردو و بادام را به همراه داشته و در طول سفر به میزان متعادل مصرف کنند.

کارشناس تغذیه معانت سلامت به مردم هشدار داد که از مصرف سالاد و سبزیجات خام که از نحوه شست و شو و ضدعفونی آن مطمئن نیستند خودداری کنند و ترجیح می دهند از انواع سبزیجات و سبزیجات پخته همراه غذا استفاده کنند.

از ماست و لبنیات سالم و پاستوریزه استفاده کنید

رئیس اداره بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به زائران توصیه کرد از ماست (کم چرب و پاستوریزه) همراه با کمی نعناع، ​​پونه کوهی و گلاب استفاده کنند و گفت: ماست منبع خوبی از آب، مواد معدنی است. ویتامین ها و پروتئین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر پرهیز از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه به ویژه پنیر، کره و شیر محلی به صورت فله، به زائران توصیه کرد از محصولات غذایی با بسته بندی بهداشتی استفاده کنند.

فزونی تاکید کرد: در صورتی که افراد به بیماری خاص یا زمینه ای مبتلا هستند حتما قبل از سفر در خصوص تنظیم برنامه غذایی و دارویی با پزشک خود مشورت کنند.

وی با اشاره به اهمیت فراوان زمان بندی صحیح مصرف غذا در بیماران دیابتی برای کنترل و جلوگیری از افت قند خون، گفت: فاصله زیاد بین وعده های غذایی باعث افت قند خون می شود.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی در زمان پیاده روی با توجه به شرایط خود و دستور پزشک غذا یا تنقلات مصرف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا