سلامت خانواده

ایران جزو مناطق با سطح هشدار پایین آبله میمون است/ سیستم درمان کاملا آماده است

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان بهداشت جهانی در خصوص “آبله میمون” اطلاعیه ای صادر کرده است که این اطلاعیه درجات مختلفی دارد. به گونه ای که سطوح اضطراری «کم»، «متوسط» و «بالا» و بر اساس طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی، «جمهوری دموکراتیک کنگو» در قاره آفریقا در نظر گرفته می شود. بخشی از این منطقه “سطح اضطراری بالا” است و در حال حاضر هیچ کشور دیگری در این سطح قرار ندارد.

بنابراین اعلامیه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشتانتقال محلی آبله میمون در برخی کشورها و ایران گزارش نشده است بخشی از کشورهایی هستند که انتقال محلی آبله میمون در آنها گزارش نشده است. در حال حاضر کشور ایران در مناطق کم هشدار قرار دارد بخشی از ما در مناطق کم هشدار هستیم، اما نظارت بر مرزها در کانون توجه است.

این امکان وجود دارد که برخی از افراد غیر شهروندی کشوری که قصد ورود به ایران را دارد باید علائم آبله میمون را داشته باشد و پس از شناسایی این افراد به کشور خود بازگردانده شوند و همچنین افرادی که به برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا که جزو کشورهای پرخطر هستند، رفته اند. -کشورهای پرخطر و سابقه شیوع بالای این بیماری در آن کشورها وجود دارد، مسافرت، احتیاط های اولیه در نظر گرفته می شود و اگر مسافران کشورهای اروپایی علائم اولیه داشتند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

وزارت بهداشت به منظور مدیریت و پیشگیری از آبله میمونی برای افرادی که از کشورهای آفریقایی به ویژه «جمهوری دموکراتیک کنگو» وارد ایران می شوند، اقدامات ویژه ای انجام داده است و در حال حاضر نیز اقداماتی برای پیشگیری از ابتلا به آبله میمون ها انجام می شود. در سطح متوسط ​​است.

نظام پزشکی کشور آمادگی کامل برای مقابله با آبله میمون را دارد و پرستاران و پزشکان آمادگی کامل برای شناسایی و تشخیص بیماران را در صورت نیاز دارند، حداقل 12 آزمایشگاه قطب که زیرمجموعه دانشگاه های علوم پزشکی هستند آماده انجام آبله میمون هستند. تست های تشخیصی دارند

همچنین کیت های تشخیص اولیه و قطعی بیماری آبله میمونی در دانشگاه های علوم پزشکی موجود است و هیچ نگرانی در مورد کیت های تشخیص این بیماری وجود ندارد.

WHO خواستار توزیع بیشتر واکسن “آبله میمون” در آفریقا شد

“مارگارت هریس” سخنگوی سازمان بهداشت جهانیبا توجه به ضرورت افزایش واکسن های ویروسی MPAX (Mpox) توسط سازندگان مورد اشاره قرار گرفت و از آنها خواستند تا تولید خود را برای دسترسی بیشتر به این واکسن ها افزایش دهند.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته بالاترین سطح هشدار را به دلیل شیوع گونه جدید ویروس در چندین کشور آفریقایی اعلام کرد.

هریس می گوید اکنون واکسن های موثری علیه Mpox وجود دارد، از جمله یک سازنده واکسن دانمارکی-آلمانی. بایرن نوردیک که دارای نیم میلیون دوز از واکسن فروخته شده با نام ایموانکس است، واکسن دیگری (LC16) نیز در ژاپن تولید می شود، اما به صورت تجاری فروخته نمی شود و فقط توسط دولت ژاپن تهیه می شود.

به گفته سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، امکان تهیه مقدار قابل توجهی از این واکسن وجود دارد و این سازمان در حال حاضر با دولت ژاپن برای امکان توزیع واکسن در تماس است.

در همین حال، کارشناسان بهداشت تاکید می کنند که شیوع MPAX قابل مقایسه با اپیدمی کرونا نیست و خطر اپیدمی برای اروپا بسیار کم است، سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر در نظر دارد تا از گسترش منطقه ای نوع جدید ویروس Mpox در برخی از کشورهای آفریقایی جلوگیری کند.

سازمان پزشکان بدون مرز همچنین از کشورهایی که دارای ذخایر واکسن هستند خواسته است تا حد ممکن دوزهای بیشتری را به کشورهای آسیب دیده در آفریقا اهدا کنند. این سازمان از بایرن نوردیک می خواست قیمت هایش را پایین بیاورد. واکسن های تولید شده توسط این شرکت در اکثر کشورهایی که از این بیماری همه گیر رنج می برند بسیار گران است.

ایران جزو مناطق با سطح هشدار پایین آبله میمون است/ سیستم درمان کاملا آماده است

541 نفر در اثر Mpox جان باختند

بر اساس داده های آژانس بهداشت اتحادیه آفریقا (CDC)، تنها در هفته گذشته 1200 عفونت مشکوک یا تایید شده جدید با سه زیرگونه مختلف Mpox شناسایی شد، از جمله یک کرنش نگران کننده است، با بیماری و مرگ شدیدتر میر بیشتر مرتبط، در جدیدترین نظرسنجی ها موارد Mpox در مجموع در 12 کشور عضو اتحادیه آفریقا گزارش شده است و تا کنون 541 نفر جان خود را از دست داده اند.

این ویروس که دهه‌ها با نام آبله میمون شناخته می‌شود، می‌تواند از حیوانات و همچنین از فردی به فرد دیگر از طریق تماس نزدیک منتقل شود. علائم شامل بثورات آبله مانند روی پوست، تب و بدن درد است.

این بیماری معمولا بین دو تا چهار هفته طول می کشد، دوره نهفته آبله میمون پس از آلوده شدن افراد به ویروس بین 5 تا 21 روز است. به عبارت دیگر علائم بیماری بین پنج تا ۲۱ روز پس از ورود ویروس به بدن در بیماران ظاهر می شود.

به منظور محافظت از خود، متخصصان توصیه می کنند از تماس فیزیکی نزدیک با فرد مبتلا به ضایعات شبیه Mpox و ظروف، لباس ها یا ملحفه های او اجتناب کنید و به نکات بهداشتی مانند شستن مرتب دست ها توجه کنید.

در چند روز گذشته مواردی از این ویروس در سوئد و پاکستان شناسایی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا