بهداشت و درمان

علت کمبود یکی از برندهای انسولین/تامین از تولید داخل و منابع مشابه

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)دکتر حیدر محمدی وی در خصوص علت کمبود یکی از برندهای انسولین گفت: دلیل کمبود مدتی یکی از برندهای انسولین این است که متأسفانه تولیدکننده خارجی آن انسولین بدون در نظر گرفتن منافع انسولین غیراخلاقی عمل کرده است. مردم به تعهدات خود عمل نکرد و انسولین هایی که قیمت بالاتری داشتند در تولید تغییر یافت و در نتیجه تولید آن نوع انسولین کاهش یافت و سهمی که متعهد به عرضه بود قطع شد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: آن شرکت 800 هزار مورد از این نوع انسولین را تامین می کرد و متاسفانه عرضه را به نصف کاهش داد. این موضوع باعث کمبود شد. اما انسولین های دیگر مشکلی ندارند.

وی افزود: طبیعتا وظیفه ما تامین نیاز بیماران از منابع دیگر است و بر همین اساس نیاز را از منابع مشابه خارجی و همچنین نمونه های تولید داخل تامین کردیم و تولید داخلی این انسولین ها را در کشور داریم. ” بنابراین اگر بیماران بخواهند از نمونه های تولید داخل استفاده کنند، منعی ندارد. اما برخی نیز تمایل به استفاده از برند دارند و به دلیل سوء نیت شرکت خارجی مربوطه، طبیعتا طرح ها پاسخگو نبوده و شرکت مربوطه عرضه نمی کند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: بنابراین کمبودها نمی تواند تنها به دلیل نقص برنامه ریزی باشد. برنامه های خوبی در حوزه پزشکی وجود دارد و روز به روز دقیق تر می شود. مثلاً یک داروی چشم پزشکی داریم که فقط دو تولیدکننده در خارج از کشور دارد که دیگر آن را تولید نمی کنند. بنابراین، نقص در چنین مواردی را نمی‌توان به عنوان نقص برنامه‌ریزی تعبیر کرد و این گونه کمبودها همگانی است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا