بهداشت و درمان

پیامدهای ناگوار مصرف بیش از حد کافئین برای قلب

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، کافئین بر سیستم عصبی خودمختار بدن که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند، تأثیر می گذارد و ممکن است قلب و سایر اندام های بدن را تحت فشار قرار دهد.

هنگامی که صبح ها گیج از خواب بیدار می شوید، ممکن است فکر کنید یک قهوه راه خوبی برای شروع روزتان است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف بیش از حد کافئین می تواند عواقب بدی برای قلب شما داشته باشد.

یافته های جدید دانشکده پزشکی زیدوس در هند نشان می دهد که نوشیدن منظم بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. طبق گفته کلینیک مایو، 400 میلی گرم قهوه معادل چهار فنجان قهوه دم کرده، 10 قوطی نوشابه یا دو نوشیدنی انرژی زا است.

در این تحقیق 92 فرد سالم بین 18 تا 45 سال مورد بررسی قرار گرفتند که 19.6 درصد از آنها کافئین زیادی مصرف کردند. محققان دریافتند که ضربان قلب و فشار خون در افرادی که بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کنند افزایش یافته است و این تأثیر در افرادی که بیش از 600 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کنند، یعنی شش تا هفت فنجان قهوه دم کرده بیشتر است.

نویسندگان این مطالعه می گویند که کافئین بر سیستم عصبی خودمختار بدن که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند، تأثیر می گذارد و بر قلب و سایر قسمت های بدن استرس وارد می کند. “فشار خون بالا” خطر ابتلا به بیماری هایی مانند حملات قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، آنوریسم و ​​بیماری مزمن کلیوی را افزایش می دهد و اغلب از آن به عنوان “قاتل خاموش” یاد می شود.

کارشناسان چه می گویند؟

کافئین یک محرک است. در مصاحبه با Yahoo! زندگی، دکتر جیمی آلن، دانشیار فارماکولوژی و سم شناسی در دانشگاه ایالتی میشیگان، تاکید کرد که کافئین ضربان قلب را افزایش می دهد، ریه ها را باز می کند و همچنین هوشیاری را افزایش می دهد. بر اساس این اثرات است که مردم در ابتدای روز به قهوه می روند. طبق گفته کلینیک مایو، کافئین همچنین به طور موقت فشار خون را افزایش می دهد.

بر اساس تحقیقات اخیر، مصرف کافئین در افرادی که به طور منظم قهوه نمی نوشند نیز ممکن است باعث افزایش موقت فشار خون شود، زیرا بدن افرادی که به طور منظم کافئین نمی نوشند، مقاومت کافی در برابر این محرک به دست نیاورده است. البته هنوز مشخص نیست که چرا برخی افراد با چنین وضعیتی مواجه می شوند. برخی از محققان بر این باورند که کافئین باعث می شود که غدد فوق کلیوی آدرنالین بیشتری ترشح کنند که باعث افزایش فشار خون می شود. کافئین همچنین از ترشح هورمونی که در گشاد شدن رگ های خونی موثر است جلوگیری می کند. البته با وجود تمام این اثرات معمولاً به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه نمی شود که مصرف کافئین را به طور کامل قطع کنند.

دکتر گرگوری مارکوس، متخصص قلب در دانشگاه کالیفرنیا، معتقد است که یافته های اخیر بر تاثیر کافئین بر سلامت قلب و عروق تاکید دارد. او همچنین خاطرنشان می کند که تعیین قطعی اثر کافئین بر سلامت نیازمند بررسی پیامدهای عینی قلبی عروقی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و اختلالات ریتم قلب است.

همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد قهوه می تواند برای قلب مفید باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2023 نشان داد که مصرف منظم قهوه ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش دهد. تحقیقات سال 2021 همچنین نشان داد که قهوه ممکن است خطر نارسایی قلبی را کاهش دهد.

چقدر کافئین زیاد است؟

دکتر بریانا کانر متخصص پزشکی خانواده به YahooLife می گوید که سازمان غذا و داروی ایالات متحده بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز را توصیه نمی کند. هر چیزی بیش از این مقدار بیش از حد است و ممکن است منجر به علائمی مانند سردرد، تحریک پذیری و اضطراب شود.

به گفته این محقق، شدت این علائم بستگی به حساسیت فرد به کافئین و سرعت تجزیه آن در بدن او دارد. در حالی که میانگین زمان ماندگاری کافئین در بدن سه تا هفت ساعت است، افرادی که متابولیسم کند یا مشکلات کبدی دارند ممکن است اثرات منفی طولانی‌تر و شدیدتری کافئین را تجربه کنند، زیرا این محرک برای مدت طولانی‌تری در خون آنها باقی می‌ماند.

کانر هشدار می دهد که مصرف 1200 میلی گرم کافئین، به ویژه در مدت زمان کوتاه، می تواند اثر سمی داشته باشد و عوارض جانبی شدیدی مانند تشنج ایجاد کند. 1200 میلی گرم کافئین معادل 12 تا 15 فنجان قهوه است.

دکتر مارکوس اضافه می کند که تعیین مقدار مشخصی برای مصرف قهوه دشوار است، زیرا سرعت تجزیه کافئین با توجه به تنوع ژنتیکی بسیار متفاوت است. به گفته مارکوس، افرادی که به طور منظم کافئین می نوشند، تحمل بیشتری نسبت به اثرات آن دارند. به عنوان مثال، فردی که کافئین زیادی مصرف نمی کند، ممکن است پس از نوشیدن یک اسپرسو احساس بدی داشته باشد، اما فردی که به طور منظم کافئین مصرف می کند، ممکن است پس از نوشیدن چندین فنجان قهوه، کوچکترین اثری را احساس نکند.

او می‌گوید در نهایت، مردم باید به واکنش بدنشان توجه کنند و بر اساس احساسات ناخوشایندشان، مانند اضطراب یا تپش قلب، میزان مناسب کافئین برای مصرف را دریابند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا