بهداشت و درمان

«کم خون‌ها»چه نشانه‌هایی دارند؟ – خبرگزاری سلامت

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، گاهی اوقات کم خونی در افراد مبتلا به تالاسمی ایجاد می شود. در برخی موارد، کم خونی ممکن است به دلیل مشکلات تغذیه ای ایجاد شود. گاهی اوقات کم خونی ممکن است ناشی از سوء جذب باشد. به عنوان مثال، سوء جذب آهن می تواند باعث کم خونی شود.

علائم و درمان کم خونی

یکی از مهمترین علائم کم خونی رنگ پریدگی و ضعف است. افراد کم خون معمولاً اشتهای کمی برای غذا دارند. البته این موضوع از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد.

گزگز اندام ها، رنگ پریدگی، یرقان، سردی انگشتان دست و پا و عدم تمرکز از دیگر پیامدهای کم خونی است.

کم خونی در نهایت می تواند باعث آسیب به ریه ها، قلب و کلیه ها شود. کم خونی های مزمن معمولا با بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی همراه هستند.

یکی از دلایل اصلی کمبود آهن، تغذیه نامناسب است. مصرف مقادیر کم مواد غذایی و به خصوص فرآورده های گوشتی یکی از مهم ترین علل کمبود آهن است. البته آهن فقط در فرآورده های حیوانی موجود نیست. آهن در بسیاری از سبزیجات و میوه ها یافت می شود. کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج و تخم مرغ سرشار از آهن هستند. آهن را می توان در غذاهای حاوی میوه های خشک و آجیل نیز یافت.

انواع کم خونی

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد. یکی از رایج ترین انواع آن کم خونی فقر آهن است. در این نوع کم خونی گلبول های قرمز کوچک و رنگ پریده هستند.

علل کم خونی

مهم ترین علت کم خونی مشکلات تغذیه ای است. البته برخی از شرایط فیزیولوژیکی یا فیزیوپاتولوژیک نیز ممکن است باعث این حالت شوند. به عنوان مثال در زنان باردار نیاز به مصرف روزانه آهن به شدت افزایش می یابد. یک زن باردار در شرایط طبیعی ممکن است نیاز به مصرف 8 میلی گرم در روز داشته باشد. البته ممکن است در برخی از خانم ها میزان این نیاز بسیار افزایش یابد.

اما مصرف مقادیر زیاد آهن با عوارض گوارشی همراه است. نباید فراموش کرد که مصرف زیاد آهن نیز با مشکلاتی همراه خواهد بود. یکی از مشکلات جدی در نتیجه مصرف بیش از حد آهن، ایجاد هموسیدروزیس است. ممکن است فردی التهاب کبد داشته باشد.

در برخی موارد، مصرف بیش از حد آهن ممکن است باعث افزایش شدید اسید معده شود. استفاده از آهن نباید همزمان با مصرف داروهایی مانند امپرازول مصرف شود. مثلا بین زمان مصرف آمپراپلاس و آهن فولیمکس دارو افشان شایگان حداقل 2 ساعت فاصله باشد.

روش های تشخیص کم خونی

مهمترین روش برای تشخیص کم خونی آزمایش خون است. کم خونی را می توان با انجام آزمایش خون تشخیص داد. بسیاری از اختلالات دیگر نیز با انجام آزمایش خون مشخص می شوند. از جمله پارامترهای مهم برای تشخیص کم خونی می توان به مواردی مانند تعداد گلبول های قرمز اشاره کرد. بررسی تعداد گلبول های خون از نظر تعداد گلبول های قرمز و سفید بسیار مهم است.

نکات تغذیه ای مناسب برای مبارزه با کم خونی

استفاده از وعده های غذایی حاوی منابع غذایی آهن و فولات بسیار مهم است. مصرف مقادیر زیاد میوه و سبزیجات تازه بسیار مهم است. استفاده از عدس، حبوبات، سبزیجات برگ سبز، کلم بروکسل و کلم بروکلی بسیار مهم است. استفاده از تخم مرغ نیز می تواند موثر باشد. استفاده از منابع حیوانی مانند گوشت قرمز یا منابع گیاهی غنی از آهن مانند اسفناج نیز برای درمان و پیشگیری از کم خونی فقر آهن بسیار مهم است. افرادی که گیاهخوار هستند و از گوشت استفاده نمی کنند، حتماً باید منابعی مانند اسفناج و پروتئین های گیاهی مانند سویا را جایگزین کنند. یکی دیگر از منابع غنی آهن و فولات، مرکبات هستند. آنها حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

کم خونی معمولاً به راحتی قابل درمان است. البته اگر فرد مورد نظر خانمی باردار یا شیرده باشد باید از پزشک خود در این زمینه راهنمایی بخواهد. برخی از افراد در صورت داشتن بیماری های مزمن زمینه ای مانند زخم معده یا التهاب روده ممکن است از کم خونی رنج ببرند. این افراد ابتدا باید بیماری زمینه ای را رفع کنند. کم خونی یک اختلال بسیار شایع است. به خصوص در جوامع امروزی که شاهد نرخ بالای سوء تغذیه هستیم. امروزه مصرف غذاهای کم ارزش رواج زیادی دارد. بسیاری از کودکان، به ویژه در سال های رشد، در معرض خطر سوء تغذیه هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا