سلامت خانواده

شناسایی آبله میمون در همسایگی ایران / سلامت فردی را جدی بگیرید – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک عشرتی با بیان اینکه آبله میمون یک بیماری پوستی است، گفت: علائم آن تب و بدن درد در ابتدا و به دنبال آن لکه های قرمز روی بدن است. روی صورت و سپس روی گردن، بدن و دست ها ظاهر می شود و این ضایعات به صورت تاول هایی مانند آبله مرغان در می آیند.

وی افزود: اندازه ضایعات پوستی آبله میمون از تاول های آبله مرغان و برخی غدد بزرگتر است. لفنوی گردن متورم می شود. راه انتقال آبله میمونی بیشتر از طریق تماس پوستی است و در صورت تماس ترشحات ضایعات تاول با پوست این بیماری منتقل می شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد و بیمار بهبود می یابد، گفت: افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری زمینه ای هستند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. یک نوع شدید آبله میمون است و کمتر از 1 درصد افراد مبتلا به این بیماری می میرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بهترین راه پیشگیری از آبله میمون را جداسازی و حفظ فاصله بین بیماران و افراد سالم دانست و گفت: جداسازی بیماران به ویژه زمانی که ضایعات پوستی روی بدن ظاهر می شود بسیار مهم است زیرا امکان انتقال در بالاترین حد است. بیماری در همان زمان است.

وی با اشاره به شیوع آبله میمون از کشورهای آفریقایی و عدم شناسایی بیماران آبله میمونی در کشور یادآور شد: در موج قبلی این بیماری که دو سال پیش بود، موردی از یک بیمار آبله میمون نیز وجود داشت. در ایران که از خارج آمده اند. اما موج جدید این بیماری عمدتاً در کشورهای آفریقایی است، اما سه مورد از این بیماری در پاکستان نیز گزارش شده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از افزایش خدمات درمانی در کشورمان در پی گزارش موارد ابتلا به آبله میمون در پاکستان خبر داد و گفت: به مراکز کنترل مرزی سراسر کشور هشدار داده است. م بیمارانی که از مرزهای شرقی و غربی کشورمان عبور می کنند باید با توجه به علائم آبله میمون شناسایی شوند.

عشارتی به زائران اربعین توصیه کرد: نه تنها در مورد آبله میمون بلکه در سایر بیماری های عفونی، اسهالی و تنفسی نیز بهداشت فردی را رعایت کرده و دائماً دست های خود را با آب و صابون یا حتی مواد ضدعفونی کننده بشویید. می بینمحتما در میان جمعیت از ماسک استفاده کنید.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که زائران و مردم بیماری را با علائمی مانند تاول در بدن یا صورت مشاهده کنند باید فاصله ای را که می تواند یک متر باشد از وی حفظ کنند و البته بهتر است فرد بیمار به محل مراجعه نکند. اجتماعات و مکان های شلوغ و استراحت. .

این اپیدمیولوژیست وی تاکید کرد: انتقال بیماری آبله میمون و شیوع آن ربطی به فصول گرم یا فصول خاص ندارد. راه انتقال این بیماری بیشتر از طریق پوست و تماس نزدیک است. بزاق دهان ممکن است راهی برای انتقال این بیماری باشد اگر روی پوست آسیب دیده قرار گیرد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به ایجاد کیت تشخیصی آبله میمون در انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: بهترین و سریع ترین راه برای تشخیص این بیماری، تشخیص علائم است، زیرا این موارد روزها، انستیتو پاستور نمونه هایی را از قسمت های مختلف بدن می فرستد و آزمایش می کند. کشورهای مختلف کمی زمان می برند.

عشرتی ادامه داد: هنوز واکسن خاصی برای این بیماری نه در کشور ما و نه در بسیاری از کشورها وجود ندارد و جا برای تحقیق روی دو نوع آبله میمونی که با یکدیگر متفاوت هستند بسیار است.

وی با بیان اینکه آبله میمون در دنیا قبل از 18 سالگی مشاهده شده است، گفت: موارد قطعی گزارش شده این بیماری عمدتا افراد 18 تا 48 ساله بوده است. هستند و افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به آبله میمون هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا