بهداشت و درمان

هشدار نسبت به سرعت گسترش سویه جدید آبله میمونی

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بر اساس گزارش این سازمان، افزایش موارد ابتلا به سویه جدید آبله میمون موسوم به mpox در سراسر آفریقا و خارج از کشور گزارش شده است.

از ابتدای سال 2024، 15664 مورد احتمالی mpox و 548 مورد مرگ در جمهوری دموکراتیک کنگو، کشوری که بیشترین آسیب را از این بیماری گرفته است، گزارش شده است.

در دسامبر 2022، جمهوری کنگو شیوع ملی mpox را اعلام کرد و یک سیستم مدیریت حادثه از فوریه 2023 بر اساس افزایش تعداد موارد گزارش شده راه اندازی شد.

به گفته وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو، در حال حاضر تمامی استان های این کشور درگیر این ویروس هستند، از جمله چندین استان همسایه با کشورهای همسایه مانند بوروندی، رواندا و اوگاندا که موارد ابتلا نیز در آنها گزارش شده است. به گفته مرکز آفریقایی کنترل و پیشگیری از بیماری، حداقل 16 کشور تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته اند.

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی جدید اعلام کرد Mpox یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی است و برای دومین بار از سال 2022، هشدارهایی درباره پتانسیل آن برای افزایش انتقال جهانی مطرح شده است.

اعلامیه سازمان جهانی بهداشت پس از آن منتشر شد که مرکز آفریقایی کنترل و پیشگیری از بیماری شیوع مداوم mpox را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی برای این قاره اعلام کرد. مرکز آفریقایی کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش داد که تعداد موارد جدید mpox در سال 2024 نسبت به مدت مشابه در سال 2023 160 درصد افزایش یافته است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل WHO گفت PHEIC بالاترین سطح هشدار طبق قوانین بین المللی بهداشت است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، شیوع کنونی که از جمهوری کنگو آغاز شد، با ظهور گونه جدید و کشنده‌تر ویروس به نام Clade 1b، با نرخ مرگ و میر 3.6 درصد، بسیار بیشتر از آن، تشدید شده است. سویه های قبلی

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد که سویه جدید در استان کیوو جنوبی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی شد و تخمین زده می‌شود که در اواسط سپتامبر 2023 ظاهر شده باشد. در ماه ژوئیه، بیش از 100 مورد تایید شده آزمایشگاهی Clade 1b شناسایی شد. در چهار کشور همسایه DRC که قبلا mpox را گزارش نکرده بودند، یعنی بوروندی، کنیا، رواندا و اوگاندا گزارش شده است. کارشناسان معتقدند تعداد واقعی موارد بیشتر است زیرا بخش زیادی از موارد مرتبط بالینی مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

در سال 2022، یک شیوع جهانی، به ویژه در اروپا و ایالات متحده، که سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را اعلام کند، توسط سویه Clade II با میزان مرگ و میر نسبتاً پایین ایجاد شد.

سازمان جهانی بهداشت با استخدام کارشناسان بیشتر، از جمله اپیدمیولوژیست ها و مردم شناسان، و تامین بودجه اولیه برای تسریع تلاش های واکنش به شیوع بیماری، حمایت خود را از کشورهای آسیب دیده افزایش می دهد. همچنین روند فهرست استفاده اضطراری را برای واکسن‌های mpox آغاز کرد که دسترسی به واکسن را برای کشورهای کم‌درآمدی که هنوز مجوزهای نظارتی ملی دریافت نکرده‌اند، تسریع می‌کند.

روز پنجشنبه، سوئد تایید کرد که اولین مورد از سویه جدید mpox را شناسایی کرده است که اولین ظهور کلاد 1b را در خارج از قاره آفریقا نشان می دهد.

آژانس بهداشت سوئد خاطرنشان کرد که برخلاف سویه قبلی که عمدتاً از طریق تماس جنسی منتشر می‌شد، Clade I اکنون عمدتاً از طریق تماس‌های خانگی گسترش می‌یابد و بیشتر کودکان را مبتلا می‌کند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، سایر موارد وارداتی mpox احتمالا به زودی در اروپا شناسایی خواهد شد.

اولین بار در سال 1958 در میمون های آزمایشگاهی شناسایی شد، تصور می شود که آبله میمون از حیوانات وحشی مانند جوندگان به انسان یا از انسان به انسان منتقل می شود.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، mpox بومی معمولاً از نظر جغرافیایی به غرب و مرکز آفریقا محدود می شود. شناسایی موارد تایید شده و مشکوک ویروس بدون سابقه سفر به یک منطقه آندمیک در چندین کشور غیرعادی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا