سلامت خانواده

درمان خانگی معده درد شدید + علت معده درد و علائم آن

به گزارش خبرگزاری ایمنا، معده درد یکی از بیماری ها و مشکلات گوارشی است که در دستگاه گوارش ایجاد می شود، این بیماری می تواند ناشی از یک مشکل ساده یا ناشی از شرایط جدی باشد؛ درد معده در اثر مسمومیت غذایی یا داشتن حساسیت به برخی غذاها ایجاد می شود و همچنین عواملی مانند وجود عفونت های باکتریایی در معده نیز ممکن است در این امر موثر باشد.

معده درد چیست و چه علائمی دارد؟

معده درد دردی است که فرد در هر نقطه بین قفسه سینه و ناحیه بین شکم و ران آن را تجربه می کند. این درد می تواند شدت متفاوتی داشته باشد و نواحی مختلف شکم مانند آپاندیس، کبد، کیسه صفرا، معده، پانکراس و روده را درگیر کند. درد معده می تواند شدت متفاوتی داشته باشد و دلایل مختلفی داشته باشد.

علائم اغلب به خودی خود یا به سرعت با درمان اولیه برطرف می شوند. درد قلب، به ویژه با علائم شدید یا مزمن، می تواند نشانه ای از بیماری های زمینه ای جدی تر، از جمله سرطان یا نارسایی اندام باشد. درد شکم ممکن است ناگهانی، شدید یا طولانی مدت باشد. نیاز به درمان فوری پزشکی دارند.

علائم شایع ناراحتی معده و سوء هاضمه عبارتند از:

  • سوزش سر دل یا رفلاکس اسید
  • حالت تهوع
  • نفخ معده
  • گاز
  • آوردن غذای مایع یا تلخ و بد مزه
  • بوی بد یا ترش
  • سکسکه یا سرفه

علت معده درد

شایع ترین علل معده درد عبارتند از:

  • استرس
  • زخم معده
  • رفلاکس معده
  • مصرف مشروبات الکلی
  • وجود ویروس ها و باکتری ها
  • خوردن غذاها پارادوی و تند
  • استفاده از داروهای ضد التهابی

درمان سریع معده درد در خانه

چندین درمان خانگی محبوب برای درد معده سوء هاضمه وجود دارد، و برخی از این درمان ها ممکن است به تسکین ناراحتی معده ناشی از منابع دیگر، مانند سندرم روده تحریک پذیر نیز کمک کنند.

جوش شیرین

برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی پیشنهاد می کنند که جوش شیرین می تواند کاهش یابد اسیدیته معده برای تسکین سوزش معده و سوء هاضمه، اگرچه این درمان خانگی برای معده درد ممکن است به درمان ناراحتی معده کمک کند، اما ممکن است طعم خوبی نداشته باشد.

مصرف بیش از حد جوش شیرین ممکن است باعث تنفس کم عمق یا کند، انقباضات عضلانی، اسپاسم عضلانی، اسهال، استفراغ و تحریک پذیری شود.

زنجبیل

زنجبیل ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ در زنان باردار یا کسانی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کند. افراد مبتلا به ناراحتی معده می توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند، چای زنجبیل بنوشند یا مقدار کمی زنجبیل بخورند. پودر آن در غذا می تواند سوء هاضمه و انقباضات معده را کنترل کند.

بسیاری از محصولات مختلف حاوی زنجبیل به صورت تجاری در دسترس هستند و ممکن است به مدیریت حالت تهوع کمک کنند. چای زنجبیل، جویدن زنجبیل، آب نبات چوبی زنجبیل و مکمل های زنجبیل نیز می توانند درمان های مطمئن و موثری برای معده درد باشند.

دوزهای بالاتر زنجبیل ممکن است عوارض جانبی مانند گاز معده، سوزش سر دل، سوء هاضمه و ناراحتی شکمی ایجاد کند.

پرهیز از غذاهای سخت هضم

اجتناب از غذاهای سخت هضم مانند غذاهای چرب یا اسیدی، غذاهای تند و محصولات تهیه شده از آرد گندم ممکن است به تسکین معده و کاهش ناراحتی و درد معده و همچنین غذاهایی که به راحتی هضم می شوند مانند میوه ها و سبزیجات کمک کند. ، ممکن است به ترویج یک رژیم غذایی مغذی و متعادل کمک کند.

مصرف غذاهای کم چرب و سبک، خوردن غذاهای خنک و به مقدار کم، پرهیز از غذاهای شیرین و چرب و غذاهایی که ممکن است محرک معده تلقی شوند می تواند به کاهش درد معده کمک کند.

برنج

برنج ساده ممکن است برای کسانی که به دلیل سندرم روده تحریک پذیر معده درد دارند مفید باشد. برنج به صورت فله در بسیاری از خواربار فروشی ها موجود است و اغلب یکی از مقرون به صرفه ترین غذاهای موجود است.

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف برنج سفید ممکن است خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش دهد، این خطر ممکن است با مصرف منظم یا مکرر این ماده غذایی افزایش یابد، و ممکن است برای کسانی که برنج سفید مصرف می کنند برای کمک به معده درد آنها مفید باشد. هیچ تاثیری ندارد

شیرین بیان

چای ریشه شیرین بیان به طور گسترده به صورت آنلاین در دسترس است، اما می توان آنها را در خانه با مخلوط کردن یک یا دو قاشق چای خوری پودر ریشه شیرین بیان با آب جوش تهیه کرد.

شیرین بیان می تواند عوارض جانبی مانند افزایش فشار خون و کاهش سطح پتاسیم ایجاد کند، بنابراین خوردن آن ممکن است به ویژه برای کسانی که فشار خون بالا یا بیماری کلیوی یا قلبی دارند خطرناک باشد.

قرص برای معده درد

برای درمان معده درد بسیار شدید بهترین راه حل مصرف دارو به صورت قرص است که حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

درمان خانگی معده درد شدید + علت معده درد و علائم آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا