سلامت خانواده

بهترین راه تشخیص سرطان پروستات

به گزارش خبرآنلاین، «غربالگری» به معنای آزمایش بیماری است. حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید. آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) و معاینه دیجیتال رکتومDRE) دو آزمایش برای غربالگری سرطان پروستات وجود دارد. هر دو برای تشخیص زودهنگام سرطان مفید هستند. با این حال، این آزمایشات کامل نیستند. نتایج غیرطبیعی هر دو آزمایش لزوماً به معنای سرطان نیست و ممکن است به دلیل بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPH) یا عفونت باشد.

انجمن اورولوژی آمریکا (AUA) توصیه می کند با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید غربالگری شوید یا خیر صحبت کنید.

دو نوع اصلی غربالگری عبارتند از:

آزمایش خون PSA

PSA پروتئینی است که فقط توسط غده پروستات تولید و ترشح می شود. آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یکی از روش های غربالگری سرطان پروستات و اندازه گیری سطح PSA در خون است.

در شرایط عادی، PSA بسیار کمی در خون مردی با پروستات سالم یافت می شود. در واقع، PSA پایین نشانه سلامت پروستات است. سرطان پروستات جدی ترین علت افزایش PSA است. البته یکی دیگر از دلایل PSA بالا می تواند بزرگ شدن خوش خیم (غیر سرطانی) پروستات باشد. پروستاتیت (التهاب پروستات) نیز می تواند باعث افزایش PSA شود.

افزایش سطح PSA نوع سلول های سرطانی موجود را به ما نشان نمی دهد، بلکه وجود یا عدم وجود سرطان را نشان می دهد.

توجه داشته باشید که افزایش سریع PSA نیز ممکن است نشانه نادرست بودن نتیجه آزمایش باشد.

معاینه دیجیتال رکتوم یا DRE

معاینه دیجیتالی رکتوم (DRE) می تواند به پزشک کمک کند تا مشکلات پروستات شما را پیدا کند. در این معاینه بیمار یا خم می شود یا به پهلو روی تخت دراز می کشد. سپس پزشک انگشت دستکش و چرب شده خود را وارد راست روده می کند. در طول معاینه، پزشک شکل یا ضخامت غیر طبیعی پروستات را بررسی می کند. آزمایش DRE ایمن و آسان است، اما به خودی خود نمی تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد و باید با آزمایش PSA انجام شود.

منبع: urologyhealth

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا