اخبار سلامت

طرح “دارویار” شکست نخورده است/ طلب ماهانه 6500 میلیارد تومانی داروخانه ها از دولت

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، محمد عبده زاده امروز در نشست خبری سندیکای صاحبان صنایع پزشکی انسانی در پاسخ به این سوال تسنیم مبنی بر اینکه طرح درور و تبدیل ارز 4200 تومانی صنعت دارو به نیمایی. ارز با هدف کاهش قاچاق معکوس دارو و رفع مشکلات تخصیص و تامین ارز شرکت های دارویی و ارتقای تولید دارو در کشور اجرا شد اما امروز به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات. در زنجیره تامین دارو، صنعت با مشکل مواجه است و کشور با کمبود دارو مواجه است، آیا این برنامه ریزی شده است؟ وی تصریح کرد: قبول نداریم که طرح دروار شکست خورده است زیرا معتقدیم اگر این طرح اجرا نمی شد وضعیت صنعت دارو نسبت به الان سخت تر و بحران شدیدتر می شد. تمام تلاش ما بر این است که بهترین عملکرد را برای بهبود وضعیت صنعت داشته باشیم و در این راستا هر دستگاهی باید وظایف قانونی خود را بداند و به آن عمل کند تا دچار مشکل نشود.

وی افزود: زمانی که بودجه طرح دروار کمتر از میزان مورد نیاز است و به طور کامل تخصیص نمی یابد، مردم و زنجیره تامین دارو از صنعتگران و داروسازان تا داروخانه ها و مراکز درمانی متضرر می شوند.

تولیدکنندگان التماس می کنند و فقط نهادهای متولی نظاره گر هستند!

عبده زاده تصریح کرد: زنجیره تامین دارو اعم از تولید، توزیع و عرضه دچار مشکل است و برای حل این مشکل کمک دولت در تمامی بخش های سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، بانک مرکزی و بانک مرکزی نیاز است. شورای اسلامی بابا: اکنون در حوزه دارو، تولیدکننده و متصدی زنجیره تامین برای تامین داروی مورد نیاز کشور التماس دریافت تسهیلات و وام دارند و داروخانه ها نیز از سازمان های بیمه گر برای تامین دارو به مردم درخواست دارند. و در میان این مؤسسات، متولیان امر فقط منتظر و ناظر هستند.

وی با بیان اینکه در سال 1402 برای طرح داروار با کسری بودجه مواجه هستیم، ادامه داد: در عین حال بودجه در نظر گرفته شده برای داروار در سال 1403 کافی نیست و صنعت دارو دچار مشکل نقدینگی خواهد شد.

مطالبه ماهانه 6.5 هزار میلیارد تومانی داروخانه ها از دولت برای اجرای دارو

وی افزود: مشکل این است که برای پروژه دروار منابع پایدار در نظر گرفته نشده است و بودجه هم نشان نمی دهد که این پول در جای دیگری هزینه نشود.

صبور ادامه داد: برخی از کسری هایی که داریم به دلیل کمبود دارو نیست، بلکه داروخانه به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از بیمه ها توان خرید دارو را ندارد.

خطر تعدیل منابع انسانی در صنعت داروسازی

پویا فرهت; عضوهیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران نیز در تکمیل این اظهارات اظهار داشت: در شرایطی که صنعت دارو با مشکل نقدینگی مواجه است، شرکت های تولید و توزیع دارو با مشکلات شدید پرسنلی مواجه خواهند شد. زیرا به دلیل کمبود نقدینگی مجبور به تعدیل هستند.

وی افزود: این تعدیل نیرو جدا از وضعیت اقتصادی شرکت ها، بحران سیاسی و اجتماعی نیز ایجاد می کند.

دولت کسری بودجه خود را به بخش خصوصی منتقل کرده است

در ادامه این نشست خبری، مهدی پیرصالحی; یکی از اعضای هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع پزشکی انسانی گفت: دولت ها برای پیشبرد امور جاری کشور دچار کسری بودجه می شوند که این یک موضوع طبیعی است اما احساس می کنیم دولت قبلا بودجه خود را جابه جا کرده است. کسری برای بخش خصوصی به طوری که در حال حاضر بسیاری از شرکت های دارویی ما به دلیل مشکلات مالی عملا قادر به ادامه تولید نیستند.

رفع کمبود دارو زمان بر است

وی با بیان اینکه اگر برای حل بحران کمبود نقدینگی در زنجیره دارویی سریع تصمیم گیری نشود، بحران کمبود دارو قطعی می شود، گفت: زمانی که کمبود دارویی رخ می دهد، رفع آن زمان بر است. اگر می خواهیم این کمبودها اتفاق نیفتد باید از همین امروز فکری به حال آن کنیم زیرا در صورت کمبود دارو تقاضا برای آن افزایش می یابد و رفع احساس کمبود زمان زیادی می برد.

صدا و سیما 1300 میلیارد تومان چک برگشتی دارند

سید ابراهیم هاشمی; رئیس هیئت مدیره انجمن پخش دارو با بیان اینکه شرکت های پخش دارو بیش از 65 هزار میلیارد تومان از بازار دارویی کشور طلب دارند، تصریح کرد: با تمام توان تلاش می کنیم تا زنجیره تامین دارو به حیات خود ادامه دهد. اما در حال حاضر بیش از 1300 میلیارد تومان چک به صدا و سیما برگشت داده ایم و یک ماه از برگشت آن می گذرد!

وی با بیان اینکه در طول 30 سال گذشته تجربه نداشتیم که چهار شرکت توزیع کننده اصلی صنعت دارو مشکل نقدینگی و چک های برگشتی داشته باشند. وی افزود: شرکت های پخش دارو را از کارخانه های تولیدی گرفته و به داروخانه تحویل می دهند. اکنون وضعیت شرکت های پخش به دلیل مشکلات مالی و کمبود نقدینگی بسیار بحرانی است و حتی پیش بینی روشنی از بازار سال آینده وجود ندارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا