سلامت خانواده

آیا ظفرخندی جراح خوبی برای سلامت مردم خواهد بود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، حوزه سلامت را می توان یکی از سه حوزه راهبردی و در عین حال چالش برانگیز دانست که مدیریت آن نیازمند مدیری توانمند، قوی و آگاه به مسائل و مشکلات نظام سلامت است. البته فقط این ویژگی ها کافی نیست و وزیر بهداشت باید به دور از رنگ سیاسی، حوزه سلامت را مدیریت کند. چرا که نمی توان سلامت جامعه را از بعد سیاسی مدیریت کرد.

این روزها نمایندگان شورای اسلامی مشغول بررسی شرایط کابینه دولت چهاردهم هستند و یکی از وزارتخانه هایی که می توان آن را بسیار مهم دانست وزارت بهداشت است. چرا که حوزه سلامت همواره با چالش هایی مواجه بوده که نمایندگان مجلس را با وسواس و دقت در ادوار مختلف به وزیر پیشنهادی بهداشت رای اعتماد می دهند.

ظفر خاندی کیست

محمدرضا ظفر خاندی متولد 1337 در تهران، فوق تخصص جراحی عمومی. همراهی جراحی عروق و تروما و فعال در گروه جراحی عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و گروه جراحی عروق اندوواسکولار بیمارستان سینا تهران.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در کنار مسئولیت‌های مختلف در دانشگاه تهران، وزارت بهداشت، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، استانداری تهران، فرهنگستان علوم پزشکی، مصطفان و جانبازان بنیاد، انجمن های علمی از دیگر سوابق وی است. .

کسب رتبه سوم گروه علوم بالینی و جراحی “هشتمین و نهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی” در سال 1381 و 1382 برنده جایزه حکیم جرجانی در دانشکده پزشکی بالینی (جایزه تعالی آموزشی دانشگاه) در جشنواره چهاردهم پسر سینا در سال 1390 و جایزه پروفسور یلدا به عنوان استاد برجسته علوم پزشکی در جایزه بین بین المللی پروفسور یلدا برای تعالی علوم پزشکی» در سال 1392 بخشی از جوایز علمی پیشنهادی وزیر بهداشت است.

انجام 17 طرح پژوهشی و چاپ 110 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی، نظارت بر 50 پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، سخنرانی در 93 کنفرانس و کنگره علمی و همچنین تألیف و ترجمه 9 عنوان کتاب از جمله فعالیت های علمی وی است.

ظفر خاندی وی از پزشکان فعال تیم های فوریت های پزشکی و داوطلب اکثر عملیات های دوران دفاع مقدس و جانباز شیمیایی در عملیات والفجر 4 است.

موقعیت استراتژیک بخش سلامت

حوزه سلامت باید به عنوان یک حوزه کاملا استراتژیک مورد توجه قرار گیرد و هر نوع چالشی در این زمینه می تواند با مخاطرات زیادی برای امنیت جامعه همراه باشد. زیرا توجه به این نکته مهم است که بدانیم; سلامتی مردم شوخی نیست. بنابراین وزیر بهداشت باید در مدیریت این حوزه توان مدیریتی بالایی داشته باشد.

چالش های سلامت

نبود نیروی انسانی متخصص بر بالین، مهاجرت کادر درمانی، تبعیض در پرداخت ها، بحران نقدینگی در صنعت داروسازی، مداخلات غیرتخصصی و غیر کارشناسی در حوزه سلامت، مشکلات خاص پرستاران، ماماها و پزشکان جوان، دستیاران و دستیاران پزشکی، کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و … مهمترین چالش های حوزه سلامت محسوب می شود که وزیر بهداشت و تیم متبوعش در وزارت بهداشت باید در تعامل با این وزارتخانه با آن مقابله کنند. و سایر نهادها؛ سعی کنید آنها را حل کنید.

آمد ظفر خاندی او می تواند وزیر موفقی باشد

سوال اینجاست که آیا محمدرضا ظفر خاندی با سوابق علمی و مدیریتی در سوابق اجرایی و تحصیلی می تواند برای وزارت بهداشت مناسب باشد.

وزیر سیاسی بهداشت!

فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت است و دلایل خود را از منظر سیاسی می‌گیرد. ظفر خاندی می داند

وی بیان کرد: یکی از بزرگترین چالش های امروز نظام سلامت کشور این است که باید جایگاه خود را در حوزه سلامت کشور پیدا کند چرا که همچنان در حوزه سلامت فاقد نوعی حکمرانی دقیق هستیم. مثلا جایگاه طب سنتی و مکمل مشخص نیست، جایگاه پیشگیری و سلامت که باید در اولویت باشد متاسفانه اینطور نیست، بیشتر هزینه های ما صرف درمان می شود، افزایش بیش از ۲ برابری هزینه مردم از جیب خود در طول دو دهه گذشته، زیرا سهم بخش سلامت از درآمد ناخالص ملی تقریباً در دو دهه اخیر به نصف کاهش یافته است. از سوی دیگر با چالش های بزرگی مانند کمبود دارو مواجه هستیم، شبکه تولید، توزیع و تامین دارو دچار مشکل است، تامین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی ما مشکل دارد. بنابراین انتخاب وزیر بهداشت در میان این چالش ها بسیار مهم است.

محمدبیگی ادامه داد: آیا آقای ظفر خاندی این قابلیت را دارد که یک تنظیم باشد سقوط و یک سیاست‌گذار و یک وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در زمینه‌های جذب مثلاً ارز و حوزه اقتصادی، درمان و زمینه هماهنگی بین بخشی، فعالیت بین‌بخشی داشته باشد. من زیاد امیدی به این موضوع ندارم. دلایل متعددی وجود دارد، مثلاً زمانی که ایشان رئیس سازمان نظام پزشکی بودند، در بحث تعرفه ها به جای اینکه از هر چالشی جلوگیری کنند، بزرگترین تفاوت تعرفه های بخش خصوصی و دولتی است که امروز یکی از مشکلات عمیق جامعه پزشکی و مردم است. از یک طرف هزینه ها افزایش یافته و از طرف دیگر پزشکان اصلا راضی نیستند و هیچکس حاضر به ماندن در بخش دولتی نیست زیرا تفاوت تعرفه خصوصی و دولتی زیاد است. بیایید صلح کنیم. متأسفانه چالش ایجاد کردند. من خیلی نگران مدیریت آنها هستم پرچالشی باشد

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، دیدگاه های سیاسی دارد ظفر خاندی و افزود: در بیانات رهبر انقلاب آمده است که وزیر باید متدین و پایبند به نظام و انقلاب باشد، در مناصب آقای. ظفر خاندیما این مسائل را نمی بینیم.

وی گفت: وقتی می خواهیم از وزیر یا رئیس جمهور در سطح بالا صحبت کنیم، نباید مثل دیگران باشد. طیف کارآمد انقلابی و شایسته است، اما تعجب می کنم که چرا رادیکال ترین اصلاح طلب طبقه خود را که اعضای کمیسیون ما نیز بودند، برای وزارت تخصصی غیرسیاسی معرفی کردند که همه را شگفت زده می کند.

شاید مهمترین چالش ظفر خاندی وی برای تصدی وزارت بهداشت دیدگاه های سیاسی خود را که البته خود نیز در جلسات روزهای گذشته در شورای اسلامی و … بیان کرده بود مداخله سیاسی در حوزه سلامت را خیانت به سلامت می داند. مردم و او هرگز چنین رویکرد و رفتاری را در پیش نخواهند گرفت.

وزارت بهداشت باید پوست کنده شود

منصور علیمردانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و موافق وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: وزارت بهداشت باید از دو منظر مورد توجه قرار گیرد، یکی ساختاری است که باید ریخته شود و یک ساختار جدید. چه در آموزش، چه در بهداشت و چه در درمان، بر این اساس است. وزارت حاکمیت از این نظر که در حال حاضر کمبود نیروی انسانی داریم و لازم است یک سری آموزش ها در زمینه تربیت پزشک، پرستار و پیراپزشک انجام شود. بحث دوم این است که باید نیروی انسانی را حفظ کنیم تا بتوانیم خدمات سلامت را به درستی ارائه کنیم. حفظ منابع انسانی نیازمند مدیریت است.

وی افزود: از طرفی در مدیریت مشکل داریم، تمرکز اصلی مدیریت در وزارت بهداشت بیشتر پزشکان هستند، یعنی رئیس دانشگاه پزشک است، رئیس بیمارستان پزشک است. وزیر پزشک است، معاونان رئیس جمهور پزشک هستند. اگر پزشک بودن لازم باشد به نظر ما کافی نیست. هرکسی که می خواهد کار مدیریتی انجام دهد باید در کنار تحصیل در رشته پزشکی یک دوره مدیریت هم بگذراند تا چرخ را دوباره اختراع نکنیم.

علیمردانی ادامه داد: معیار قضاوت ما برای رای دادن و رای ندادن به طرح های آنها باید حل مشکلات تخصصی آن وزارتخانه باشد. ما معتقدیم دکتر ظفر خاندی وی به دلیل حضور در بخش دولتی و خصوصی در هر دو زمینه تسلط کامل داشته است.

آنچه مسلم است وضعیت علمی و سوابق مدیریتی است ظفر خاندی در حوزه سلامت جای ابهامی وجود ندارد و تنها دیدگاه ها و تفکرات سیاسی او مخالفانش را نگران کرده است که تا روز رای اعتماد صحن شورای اسلامی صبر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا