سلامت خانواده

گلابی چه خواصی دارد؟ / مضرات مصرف این میوه برای کودکان

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میوه گلابی مخروطی، گوشتی، شیرین یا ترش است و درختی است که ارتفاع آن به حدود 10 متر می رسد. درخت گلابی بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی مانند البرز و شمال ایران می روید و حدود 3000 نوع گلابی در جهان وجود دارد. وجود دارد که بر اساس اندازه، شکل، شیرینی و سفتی دسته بندی می شوند.

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات به دلیل وجود مواد مغذی فراوان از جمله ویتامین ها، بیماری ها را در بدن بسیار کاهش می دهد و مصرف گلابی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خواص گلابی در طب سنتی

مزاج میوه گلابی گرم و مرطوب است، خواص گلابی در طب سنتی عبارتند از: خربزه بودن خاطرنشان کرد: این میوه رطوبت بدن را تامین می کند و یبوست را برطرف می کند. از دیگر خواص گلابی در طب سنتی جلوگیری از بروز بیماری های عصبی، کمک به تامین رطوبت مغز و رفع تشنگی، تنگی نفس و تحریک مثانه است.

از مضرات گلابی در طب سنتی فقط می توان به خوردن گلابی با معده خالی اشاره کرد و در طب سنتی توصیه می شود بعد از مصرف گلابی آب ننوشید.

رفع تنگی نفس

یکی از خواص گلابی این است که می تواند برای تنگی نفس مفید باشد. در روزهای گرم سال و فصل تابستان که هوا بسیار گرم می شود، تنگی نفس در بین افراد مسن یا حتی کودکان بسیار شایع است.

نوشیدن آب گلابی تازه می تواند به راحتی تنگی نفس ناشی از گرمای هوا را درمان کند، گلابی حاوی مقادیر زیادی از فلاوانوئید برای درمان تنگی نفس بسیار موثر است، در صورت در دسترس نبودن آب گلابی می توانید از میوه گلابی رسیده استفاده کنید.

گلابی سلامت پوست و مو را بهبود می بخشد

ویتامین A برای حفظ سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن مفید است و گلابی حاوی مقادیر مناسبی ویتامین A است که می تواند به سلامت پوست و مو کمک کند و همچنین مواد مغذی مانند زآگزانتین و غنی شده با لوتئین است که در تعدادی از عملکردهای اندام ها و واکنش های آنزیمی شرکت می کند.

گلابی همچنین با کاهش لکه های ناشی از افزایش سن و چین و چروک به جوان ماندن پوست کمک می کند. اگر می خواهید پوست و موی سالمی داشته باشید باید مصرف ویتامین A خود را افزایش دهید گلابی یکی از میوه هایی است که سرشار از این ماده معدنی است. و به شما امکان می دهد مصرف روزانه توصیه شده خود را ادامه دهید.

کاهش قند خون

شاید فکر کنید گلابی قند زیادی دارد، اما این میوه به دلیل داشتن شاخص شیرین است قند خون قند خون را کاهش می دهد و از بروز دیابت جلوگیری می کند، فلاونوئیدهای موجود در گلابی باعث افزایش حساسیت به انسولین در بدن می شود و خطر ابتلا به دیابت را در مردان و زنان کاهش می دهد.

کاهش فشار خون

گلوتاتیون و آنتی اکسیدان های موجود در گلابی به کاهش فشار خون کمک می کند و برای کسانی که فشار خون بالا دارند بسیار مفید است.

خواص گلابی برای سنگ کلیه

یکی از خواص گلابی برای سنگ کلیه است، زیرا نه تنها حاوی مقادیر زیادی آب است و به عملکرد کلیه ها و دفع سنگ و حتی بهبود عفونت های ادراری کمک می کند، بلکه می توانید از جوشانده برگ گلابی برای دفع سنگ کلیه نیز استفاده کنید. سنگ های مثانه را از بین ببرید و همچنین به بهبود تورم پروستات خود کمک کنید.

مصرف گلابی در دوران بارداری

گلابی از جمله میوه هایی است که در دوران بارداری و شیردهی مفید است، البته باید در مصرف آن اعتدال کرد زیرا ممکن است برای مادر یا جنین ضرر داشته باشد، بنابراین اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، باید مصرف شود. رژیم غذایی مناسب و مصرف انواع غذاها، میوه ها و سبزیجات با پزشک متخصص مشورت کنید.

خواص گلابی برای قلب

از خواص گلابی در طب اسلامی به خاصیت آن برای قلب اشاره شده است که به دلیل وجود مقدار زیادی پتاسیم در آن، سیب دارای کلسیم زیادی است و به همین دلیل مصرف سیب و گلابی با هم به تقویت قلب و حفظ سلامت بدن. بسیار مفید است.

همچنین بهبود گردش خون، جلوگیری از نقایص مادرزادی، کاهش التهاب، مراقبت و تقویت استخوان ها و تقویت پوست و مو از دیگر خواص گلابی است.

آلرژی در کودکان

مصرف گلابی یا آب گلابی برای کودکان ممکن است با برخی مشکلات گوارشی همراه باشد، از جمله مشکلاتی که ممکن است با مصرف گلابی یا آب آن برای کودکان پیش بیاید، مشکلات گوارشی مانند دل درد و اسهال مزمن را می توان نام برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا