سلامت خانواده

7 فایده عالی بادمجان برای سلامت بدن

بر اساس یک گزارش آنلاین، افزودن بادمجان به رژیم غذایی ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. این در درجه اول به این دلیل است که بادمجان حاوی مقادیر زیادی فیبر است که بدون تغییر از دستگاه گوارش عبور می کند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: بادمجان که محصولی تابستانی است در بسیاری از غذاهای مختلف دنیا استفاده می شود. اگرچه اغلب به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می شود، بادمجان از نظر فنی یک میوه است زیرا از یک گیاه گلدار رشد می کند و حاوی دانه است. بادمجان یک غذای پر فیبر و کم کالری است که سرشار از مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. از کاهش خطر بیماری قلبی گرفته تا کمک به کنترل قند خون و کاهش وزن، بادمجان افزودنی ساده و خوشمزه برای هر رژیم غذایی سالم با فواید و کاربردهای فراوان است.

۷ فایده بادمجان برای سلامت بدن

بادمجان انواع مختلفی دارد که اندازه و رنگ آنها متفاوت است. در حالی که بادمجان هایی با پوست بنفش رایج هستند، بادمجان هایی نیز وجود دارند که قرمز، سبز یا حتی سیاه هستند.

1. بادمجان سرشار از مواد مغذی است

بادمجان یک غذای مغذی است، به این معنی که دارای مقدار مناسبی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است و کالری کمی دارد. بادمجان خام حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری
کربوهیدرات
فیبر
پروتئین
منگنز
فولات
پتاسیم
ویتامین K
ویتامین C
بادمجان همچنین حاوی مقادیر کمی از مواد مغذی دیگر از جمله نیاسین، منیزیم و مس است.

2. سرشار از آنتی اکسیدان هستند

علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، بادمجان حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان نیز می باشد. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از بدن در برابر آسیب های ناشی از مواد مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها می توانند از بسیاری از انواع بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان جلوگیری کنند. بادمجان ها منبع خوبی از آنتوسیانین ها هستند. آنتوسیانین نوعی رنگدانه با خاصیت آنتی اکسیدانی است که مسئول رنگ خاص بادمجان است.

به ویژه یکی از انواع آنتوسیانین های موجود در بادمجان به نام نسونین برای سلامتی بسیار مفید است. در واقع چندین آزمایش آزمایشگاهی تایید کرده اند که این ماده در محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد موثر است.

3. خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

با توجه به محتوای آنتی اکسیدانی آن، برخی از مطالعات نشان می دهد که بادمجان ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. در یک مطالعه، به خرگوش هایی که کلسترول بالایی داشتند روزانه 10 میلی لیتر آب بادمجان به مدت دو هفته داده شد.

در پایان مطالعه، مشخص شد که آنها سطوح پایین‌تری از کلسترول بد یا LDL و تری گلیسیرید دارند که می‌تواند منجر به افزایش خطر بیماری قلبی شود. مطالعات دیگر نشان داده اند که بادمجان ممکن است اثرات محافظتی بر قلب داشته باشد.

در مطالعه دیگری، حیوانات به مدت 30 روز با بادمجان خام یا کبابی تغذیه شدند. هر دو نوع باعث بهبود عملکرد قلب و کاهش شدت حمله قلبی شدند. در حالی که این نتایج امیدوارکننده هستند، باید توجه داشت که تحقیقات فعلی محدود به مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی است. برای ارزیابی اینکه چگونه بادمجان می تواند بر سلامت قلب انسان تأثیر بگذارد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

4. قند خون را کنترل می کند

افزودن بادمجان به رژیم غذایی ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. این در درجه اول به این دلیل است که بادمجان حاوی مقادیر زیادی فیبر است که بدون تغییر از دستگاه گوارش عبور می کند. فیبر می تواند با کاهش سرعت هضم غذا و همچنین با کاهش سرعت جذب قند در بدن، قند خون را کاهش دهد. جذب آهسته قند قند خون را ثابت نگه می دارد و از نوسانات سریع جلوگیری می کند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که پلی فنول ها یا ترکیبات گیاهی طبیعی موجود در غذاهایی مانند بادمجان، ممکن است جذب قند و ترشح انسولین را کاهش دهند که هر دو می توانند به کاهش قند خون کمک کنند. یک مطالعه آزمایشگاهی عصاره غنی شده بادمجان را بررسی کرد. نشان داده شد که آنها می توانند سطح آنزیم های خاصی را که بر جذب قند تأثیر می گذارند کاهش دهند و به کاهش قند خون کمک کنند. بادمجان ها برای رژیم غذایی توصیه شده برای کنترل دیابت که شامل یک رژیم غذایی با فیبر بالا و سرشار از غلات کامل و سبزیجات است، مناسب است.

5. به کاهش وزن کمک می کند

بادمجان ها سرشار از فیبر و کالری کم هستند، که آنها را به یک مکمل عالی برای هر رژیم کاهش وزن تبدیل می کند. فیبر بسیار آهسته در سیستم گوارش حرکت می کند و می تواند باعث شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید و کالری دریافتی را کاهش دهید. هر فنجان (82 گرم) بادمجان خام حاوی 3 گرم فیبر و تنها 20 کالری است. علاوه بر این، بادمجان ها معمولاً به عنوان یک جایگزین پر فیبر و کم کالری برای مواد با کالری بالاتر در برخی از دستور العمل ها استفاده می شوند.

6. خاصیت ضد سرطانی دارند

بادمجان حاوی چندین ماده است که در مبارزه با سلول های سرطانی بسیار قدرتمند است. به عنوان مثال، SRG ترکیبی است که در برخی سبزیجات از جمله بادمجان یافت می شود. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که SRG ها می توانند باعث مرگ سلول های سرطانی شوند و همچنین ممکن است میزان عود انواع خاصی از سرطان را کاهش دهند.

اگرچه تحقیقات در مورد این موضوع محدود است، اما نشان داده شده است که SRG ها اثرات درمانی دارند، به ویژه در برابر سرطان پوست زمانی که مستقیماً روی پوست اعمال شوند. چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات، مانند بادمجان، ممکن است از بدن در برابر برخی سرطان ها محافظت کند.

در بررسی انجام شده بر روی حدود 200 مطالعه، مشخص شد که خوردن میوه ها و سبزیجات از بدن در برابر سرطان هایی مانند سرطان پانکراس، معده، کولورکتال، مثانه، دهانه رحم و سرطان سینه محافظت می کند.
با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه ترکیبات موجود در بادمجان به طور خاص بر سرطان در انسان تأثیر می گذارد، نیاز است.

7. به راحتی به رژیم غذایی اضافه می شود

بادمجان ها فوق العاده سازگار هستند و به راحتی می توان آنها را در انواع رژیم های غذایی گنجاند. می توان آن را پخته، کبابی یا سس کرد و با چاشنی و روغن زیتون میل کرد. همچنین می تواند به عنوان یک جایگزین کم کالری برای بسیاری از مواد غذایی پرکالری استفاده شود. بادمجان می تواند مصرف کربوهیدرات و کالری شما را کاهش دهد و در عین حال فیبر و مواد مغذی موجود در غذای شما را افزایش دهد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا