سلامت خانواده

کدام نکات تغذیه ای در پیاده روی اربعین رعایت شود؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هر ساله در آستانه اربعین حسینی شاهد سفر بسیاری از مردم به عتبات عالیات هستیم و توصیه های بهداشتی، غذایی و ایمنی زیادی تحت عنوان توصیه ها ارائه می شود. خودمراقبتی به زائران آموزش یا اطلاع داده می شود که گرما، سفر طولانی، غذا و بیماری از جمله چالش هایی است که مردم در این سفر با آن مواجه هستند، اما با چند نکته ساده بر آن ها غلبه خواهند کرد. کردها و سفری امن را برای خود و همراهانشان تضمین خواهند کرد. زائرانی که می خواهند به زیارت اربعین بروند به نکات مهمی توجه کنند. ابتدا افراد باید آمادگی لازم را برای بیماری های خود داشته باشند و پیش از سفر اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند. موضوع دوم گرمازدگی است که همه افراد را تهدید می کند و کودکان، سالمندان و زنان باردار باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند. پیشگیری از گرمازدگی، بیماری‌های گوارشی نیز بسیار مهم است و افراد باید با رعایت بهداشت فردی مانند شستن دست‌ها از آن پیشگیری کنند، قبل از هر سفر باید تمام بیماری‌های خود را در نظر بگیریم و بیش از حد لازم داروهای خود را همراه داشته باشیم.

در خصوص پیشگیری از گرمازدگی افراد باید در ساعات خنک حرکت کنند و برای حفظ آب بدن خود از مایعات استفاده کنند. مردم در ایام زیارت اربعین اقلام فاسدشدنی همراه خود نبرند و اگر کنسرو به همراه دارند بهتر است آن را بجوشانند. و توصیه می شود افراد لیوان و قاشق و چنگال شخصی را به همراه داشته باشند. اگر افراد مبتلا به بیماری های گوارشی یا گرمازدگی هستند، باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند، منتظر رسیدن به نقطه خاصی نباشند و درمان خود را به تعویق نیندازند.

به منظور جلوگیری از کم آبی در فصل گرما و در ایام زیارت اربعین حسینی، زائران باید آب و مایعات کافی بنوشند و از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه و چای به ویژه نوشیدنی های کافئین دار و انرژی زا در طول پیاده روی خودداری کنند. زیرا مصرف این نوشیدنی ها باعث کم آبی بدن می شود.

در مراسم اربعین حتی الامکان از خوردن غذاهای چرب و شور مانند تنقلات شور، کنسروها، سوسیس و کالباس اجتناب کنید زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

رعایت نکات تغذیه ای در اربعین ضروری است

محمد حسن عزیری، متخصص تغذیه وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت رعایت نکات تغذیه ای در ایام زیارت اربعین به منظور پیشگیری از گرمازدگی زائران اظهار کرد: مشکل گرما و گرمای هوا در همه کشورهای منطقه وجود دارد و وضعیت آب و هوا. در عراق نیز این روزها بسیار گرم و طاقت فرسا است، افرادی که در پیاده روی اربعین شرکت می کنند باید تا حد امکان در سایه حرکت کنند و ماسک بزنند و به نکات تغذیه ای توجه کنند و مایعات بیشتری بنوشند.

وی با بیان اینکه گرمازدگی به دلیل کمبود مایعات در بدن اتفاق می افتد، تصریح کرد: اگر بدن انسان نتواند گرما را از محیط خارج کند دچار گرمازدگی می شود، زیرا در محیط هایی که درجه حرارت بالاتر از دمای بدن است، شدت گرما باعث این اتفاق می شود. مطمئناً عراق این روزها هوای گرمی دارد و این اتفاق برای زائران می افتد.

دکترای تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: تنها راه رهایی از گرمازدگی شرط اولیه بدن برای تعریق این است که آب کافی برای عرق کردن یک یا دو لیتر آب در این هوای گرم داشته باشد، بنابراین زائران اربعین باید بنوشند. مایعات زیاد در هوای گرم به گونه ای که رنگ ادرار آنها روشن می شود و نوشیدن نوشابه و چای پررنگ در این روزهای گرم وضعیت را برای زائران بدتر می کند و باید کمتر از این نوع نوشیدنی ها بنوشند. مایعات

وی با تاکید بر اینکه بهتر است زائران هنگام مصرف آب کمی آب میوه به آب اضافه کنند، گفت: در این صورت در صورت رعایت این شرایط در زیارت اربعین و صبح زود، مایعات و الکترولیت به بدن می رسد. و نزدیک به ساعات عصر هر چه بیشتر راه بروند احتمال گرمازدگی کمتر می شود.

اعتزیری خاطرنشان کرد: در این سفر معنوی زائران باید بیشتر مراقب سالمندان و کودکان باشند، افرادی که بیماری های خاصی مانند فشار خون، قلبی و عروقی و دیابت دارند معمولا حساسیت بیشتری دارند و زودتر در این سفر دچار گرمازدگی می شوند، باید از آنها محافظت شود. از آنها برای این سفر دقت لازم را داشته باشند و در غذایشان بیشتر از سالاد استفاده کنند و خوردن هر چه بیشتر میوه و استفاده کمتر از گوشت را در اولویت قرار دهند.

دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: فرآورده های گوشتی نیز آب را از بدن دفع می کنند و در این هوای گرم احتمال عفونت و فساد این فرآورده های گوشتی بیشتر است. باید اطمینان حاصل شود که حبوبات بیشتری بخورند تا آب مورد نیاز بدنشان تامین شود و آب کمتری از بدنشان دفع شود.

او در مورد مصرف مواد غذایی از راهپیمایی وی در این سفر معنوی به زائران اربعین توصیه کرد: اگر زائران از غذاهای دکتری تغذیه و رژیم درمانی استفاده می کنند یا با خود غذا آورده اند، بهتر است از کنسرو ماهی و گوشت و حتی گوشت تازه کمتر استفاده کنند تا احتمال آن وجود نداشته باشد. عفونت و کم آبی بدن آنها کم می شود و این آب اضافی بدن در مسیر تعریق قرار می گیرد تا بتواند دمای اضافی بدن را از بین ببرد.

عذیری با بیان اینکه والدین برای جلوگیری از گرمازدگی کودکان در ایام زیارت اربعین به تغذیه خود توجه کنند، ادامه داد: مصرف گوشت برای تامین آهن بدن است و هیچ فردی در این سفر معنوی دچار کمبود آهن نمی شود. برای کودکان در حال رشد نیز نیازی نیست. در این سفر باید فرآورده های گوشتی مصرف کنند، اما می توانند میوه، سبزی و سالاد را به وفور مصرف کنند و با رعایت موارد بهداشتی استفاده از آنها برای کودکان منعی ندارد. افراد عادی و سالم باید نمک را به مقدار کم به غذا اضافه کنند تا غدد عرق بدن به راحتی در بدن کار کنند و حتما این موارد را برای کودکان رعایت کنند.

کدام نکات تغذیه ای در پیاده روی اربعین رعایت شود؟

زائران اربعین شربت های مخلوط بیشتری مصرف کنند

وی با اشاره به اینکه اگر سالمندان در این سفر دچار گرمازدگی شدند، ابتدا راهپیمایی را موقتاً متوقف کنند، تصریح کرد: باید آنها را به مکانی تحت سایه برده و پاهایشان را بلند کرد تا خون کافی دریافت کنند. به مغز آنها برسید و شروع کنید بنیاد باید به گونه ای انجام شود که دمای بدن فرد گرمازدگی کاهش یابد و در صورت حاد بودن وضعیت آنها به ویژه برای بیماران خاص، دیابتی و فشار خون بالا، در طول مسیر با مراکز بهداشتی درمانی هماهنگ شود تا اقدامات درمانی انجام شود. می توان برای تسکین گرمازدگی بدن آنها مصرف کرد.

دکترای تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: موکب ها برای کارهای معنوی در نظر گرفته شده است و ممکن است پذیرایی خوبی از زائران اربعین داشته باشد و در خاورمیانه مصرف گوشت یکی از مهم ترین جنبه های پذیرایی خوب تلقی می شود. از نظر تغذیه ای مصرف زیاد گوشت در روزهای گرم سال توصیه نمی شود. .

وی با تاکید بر اینکه اگر زائران در این سفر از گوشت استفاده می کنند، احتیاط های لازم را رعایت کنند، گفت: زائران باید از این گوشت ها بسیار کم استفاده کنند و به مصرف مایعات و بیشتر مصرف غذاهای حاوی مواد گیاهی توجه کنند. به آنچه دارند اولویت بدهند و غذاهای سرخ شده و گوشتی و پرچرب کمتر مصرف کنند و خوردن غذاهای نشاسته ای مانند برنج، ماکارونی، لوبیا و سبزیجات در این سفر معنوی برای بدن بسیار مفید است، زیرا سبزیجات آبدار هستند، انسان را کم می کنند. گرمازدگی بگیرید

عثیری به زائران زیارت اربعین در خصوص مصرف شربت توصیه کرد: زائران در این سفر توجه داشته باشند که از شربت هایی که فقط بر پایه شکر هستند استفاده نکنند، در شربت ها از تخم مرغ خاکشیر و شیربعین استفاده کنند، بهتر است شیرینی ها را شیرین کنند. شربت با به جای شکر از عسل برای تقویت بدن استفاده می کنند، می توانند با مقداری از شربت سنجبین استفاده کنند. آب لیمو و شربت تخم مرغ را مخلوط کرده و بخورند تا کمتر دچار گرمازدگی شوند، این نوع شربت مخلوط علاوه بر جذب قند به تامین آب بدن آنها نیز کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا