سلامت خانواده

کشف جدید دانشمندان در مورد سن دقیق پیری

به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان می گویند اگر تقریباً یک شبه متوجه ظاهر شدن ناگهانی چین و چروک، درد و یا احساس کلی پیری شده اید، ممکن است این مورد توضیح علمی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که پیری به جای اینکه یک فرآیند آهسته و مداوم باشد، حداقل در دو دوره زمانی مشخص با ریتم تند اتفاق می افتد.

به گزارش یورونیوز، محققان با مطالعه و ردیابی هزاران مولکول مختلف از افراد 25 تا 75 ساله، دو موج عمده از تغییرات مرتبط با سن را شناسایی کرده اند، یکی در حدود 44 سالگی و دیگری در 60 سالگی. آنها می گویند که پیری در واقع عمدتاً در این موارد خاص رخ می دهد. سنین

پروفسور مایکل اسنایدر، متخصص ژنتیک در دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما فقط در طول زمان به تدریج تغییر نمی‌کنیم. در واقع برخی تغییرات به صورت ناگهانی و چشمگیر رخ می دهند.

او اضافه کرد: “به نظر می رسد اواسط دهه 40، مانند اوایل دهه 60، زمان تغییرات چشمگیر است، و این در کل صادق است، صرف نظر از اینکه به چه کلاسی از مولکول ها نگاه می کنید.”

در این تحقیق، محققان نمونه‌های آزمایشگاهی خون، مدفوع، پوست و مخاط دهان و بینی 108 داوطلب را که هر چند ماه یکبار برای آنها ارسال می‌شد، به مدت حدود 7 سال پیگیری کردند. آنها سپس 135000 مولکول آلی مختلف (از جمله پروتئین ها و متابولیت ها) و میکروب ها (از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ های ساکن در روده شرکت کنندگان و روی پوست آنها) را تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته محققان، فراوانی بیشتر مولکول‌ها و میکروب‌ها در طول زمان تغییر قابل‌توجهی نداشت و این انتقال زمانی رخ داد که افراد در اواسط دهه 40 و اوایل دهه 60 زندگی خود بودند.

دکتر اسنایدر در این رابطه می گوید: “شدت پیری در اواسط دهه 40 غیرمنتظره بود. در ابتدا تصور می شد که این نتیجه تغییرات قبل از یائسگی در زنان است که نتایج را برای کل گروه تغییر داد.” اما داده ها نشان داد که تغییرات مشابهی در مردان در اواسط 40 سالگی رخ می دهد.”

دکتر Xiaotao Shen، محقق دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور و یکی از نویسندگان این مطالعه، همچنین گفت: “این نشان می دهد که اگرچه یائسگی یا پیش از یائسگی ممکن است در تغییرات مشاهده شده در زنان در اواسط 40 سالگی نقش داشته باشد. احتمالاً عوامل مهم دیگری نیز بر این تغییرات در مردان و زنان تأثیر می گذارد.

موج اول تغییرات شامل مولکول های مربوط به بیماری های قلبی عروقی و توانایی متابولیسم کافئین، الکل و لیپیدها بود. موج دوم تغییرات شامل مولکول های دخیل در تنظیم ایمنی، متابولیسم کربوهیدرات و عملکرد کلیه بود.

دانشمندان می گویند که مولکول های مرتبط با پیری پوست و ماهیچه ها در هر دو زمان تغییر کردند. تحقیقات قبلی نشان داده است که پیری می تواند در سن 78 سالگی اتفاق بیفتد، اگرچه مطالعه جدید نمی تواند این موضوع را تایید کند زیرا مسن ترین شرکت کنندگان 75 سال داشتند.

این الگو با شواهد قبلی مطابقت دارد که نشان می‌دهد خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن به تدریج افزایش نمی‌یابد، بلکه به صورت جهشی و با شدت بالا رخ می‌دهد. مانند خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری های قلبی عروقی که بعد از 60 سالگی افزایش شدیدی را نشان می دهند.

تغییرات در متابولیسم الکل همچنین می تواند ناشی از افزایش مصرف در اواسط دهه 40 در افرادی باشد که با دوره استرس زا از زندگی روبرو هستند. به گفته نویسندگان، افزایش ورزش و فعالیت بدنی در دوره‌های کاهش سریع‌تر عضله می‌تواند به مبارزه با پیری در این دوره‌های زمانی بحرانی کمک کند.

دکتر اسنایدر می گوید: “من معتقدم که باید سعی کنیم تا زمانی که هنوز سالم هستیم، سبک زندگی خود را تنظیم کنیم.” نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Nature Aging» منتشر شده است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا