سلامت خانواده

اختراع دانشمند ایرانی دنیای پزشکی را متحول کرد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس گزارش دیجیاتو، دکتر امیر فرجی جراح مغز و اعصاب ایرانی به همراه محققان موسسه تحقیقاتی هیوستون متدیست در تگزاس آمریکا روشی را ابداع کردند که به وسیله آن می توان درمان های دارویی نجات دهنده را با دقت بیشتری ارائه کرد. به مغز این روش می تواند زمینه ای برای درمان موثرتر تومورهای مغزی و سایر بیماری های عصبی فراهم کند. در این روش، محققان با اهدافی خاص، از یک میدان الکتریکی برای تزریق دارو از یک مخزن خارجی در داخل مغز استفاده کردند.

بر اساس گزارش ScienceDaily، محققان روش دقیقی برای رساندن درمان‌های دارویی به مغز ایجاد کرده‌اند. قبلا از روشی به نام CED برای انتقال مواد درمانی به مغز استفاده می شد که مایعی حاوی مواد درمانی را با فشار مداوم به مغز تزریق می کرد. اما داروهایی که با CED وارد مغز می شوند همیشه به هدف مورد نظر نمی رسند و عملاً درمان بی اثر می ماند.

ابداع روشی جدید برای رساندن دارو به مغز دقیق تر

بر اساس مقاله منتشر شده در نیچر، روش جدید که «تحویل همرفتی افزایش یافته الکتروکینتیک» یا ECED نامیده می‌شود، می‌تواند مسیر زایمانی ایجاد کند که از طریق آن ضایعات و تومورهای مغزی بهتر مورد هدف قرار گیرند.

دکتر امیر فرجی، محقق ایرانی این مطالعه و جراح مغز و اعصاب در بیمارستان متدیست هیوستون می گوید که درمان از طریق ECED کاربردهای زیادی دارد. این روش جدید از پتانسیل بهبود ژن درمانی و درمان تومورها، آسیب های مغزی و بیماری های دژنراتیو بهره می برد. به طور کلی از این روش در شرایطی استفاده می شود که نیاز به انتقال داروهای حیاتی به صورت هدفمندتر باشد.

دریافت دوز مناسب دارو در محل مناسب در مغز برای مدت طولانی برای پزشکان یک چالش بوده است. مغز دارای یک سد خونی است که از ورود سموم و عوامل بیماری زا به آن جلوگیری می کند، با این حال، این مانع ارائه درمان های مهم پزشکی را نیز دشوار می کند. در مطالعه دیگری، محققان یک انگل خاص را مهندسی ژنتیکی کردند تا به عنوان حامل یک پروتئین درمانی عمل کند.

در روش ECED از یک مخزن هیدروژل برای تزریق ماکرومولکول ها به مغز استفاده می شود. مغز که می توان آن را داربست متخلخل باردار در نظر گرفت، امکان الکترواسمز را با حضور میدان الکتریکی فراهم می کند و در محیط متخلخل، جریان سیال ایجاد می کند. با این میدان الکتریکی امکان انتقال داروهای درمانی از مخزن هیدروژل وجود دارد.

۲۲۷۲۲۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا