سلامت خانواده

این غذاها را فریز نکنید!

به گزارش خبرآنلاین از ایرنا، بهترین روش برای نگهداری بیشتر مواد غذایی، نگهداری در فریزر است، اما همه مواد غذایی را نمی توان برای مدت معینی در فریزر نگهداری کرد و مواد غذایی را فریز و نگهداری کرد. به درستی با توجه به نوع ماده غذایی متفاوت است. همه غذاها در یخچال یا فریزر سالم نمی مانند، اما برخی از غذاها به دلیل مواد به کار رفته در آنها ماندگاری زیادی ندارند و نمی توان آنها را برای مدت طولانی در فریزر نگهداری کرد.

در زندگی امروزی بیش از گذشته به فریزر و یخچال نیاز داریم و بیشتر خانم ها مواد لازم خود را در فریزر نگهداری می کنند تا غذا را سریع تهیه کنند. در قسمت نکات خانه خواندید درست است که گذاشتن غذا در فریزر باعث ماندگاری غذا می شود اما سردی زیاد باعث افت کیفیت غذا و تغییر طعم آن می شود.

همچنین برخی از غذاها به سرما حساسیت بیشتری دارند و بهتر است این غذاها را در یخچال یا فریزر نگهداری نکنید. این غذاها عبارتند از:

نان

نگهداری نان در فریزر ماندگاری آن را افزایش می دهد اما این امر باعث خشک شدن سریع نان می شود بنابراین برای جلوگیری از این مشکل نان صنعتی را به جای یخ زدن به مدت چهار روز در دمای اتاق نگهداری کنید.

سبزیجات

بسیاری از خانم ها سبزی های خود را به دلیل کمبود وقت در فریزر نگهداری می کنند اما نگهداری سبزیجات در فریزر باعث کاهش ویتامین ها و مواد مغذی سبزیجات می شود، بنابراین برای دریافت ویتامین ها و مواد مغذی سبزی ها، آن ها را به اندازه نیاز تهیه کنید و تازه

سیب زمینی

اگر سیب زمینی را در یخچال نگهداری می کنید در اشتباه هستید زیرا طعم آن به دلیل جذب رطوبت تغییر می کند، حتی اگر آن را در پلاستیک قرار دهید باز هم رطوبت را جذب می کند و روند فساد آنها افزایش می یابد.

برخی از میوه ها

نگهداری برخی میوه ها در یخچال به دلیل دمای پایین باعث کاهش کیفیت آنها می شود. این میوه ها عبارتند از: سیب، موز، توت فرنگی و گیلاس که بهتر است بیرون از یخچال نگهداری شوند و اگر میوه های خنک دوست دارید، قبل از مصرف چند دقیقه در فریزر قرار دهید.

گوجه فرنگی

اگر گوجه فرنگی را در فریزر نگهداری کنید طعم و خاصیت خود را از دست داده و آبکی می شود، پس سعی کنید آن را تازه مصرف کنید.

سس گوجه فرنگی و سویا

سس های گوجه فرنگی و سویا نیازی به نگهداری در یخچال ندارند زیرا حاوی سرکه هستند و می توانند تا یک ماه بیرون از یخچال ماندگاری داشته باشند.

انواع روغن

برای نگهداری انواع روغن ها کافی است آن ها را در محیط خشک و دور از نور و گرما قرار دهید تا بتوانید روغن را بیرون از یخچال و در اتاق نگهداری کنید.

قهوه

گذاشتن قهوه در یخچال نه تنها باعث ماندگاری طولانی مدت آن نمی شود، بلکه کیفیت آن را نیز پایین می آورد، بنابراین بهتر است انواع قهوه را در اتاق در دمای ثابت نگه دارید.

خربزه و طالبی

نگهداری طولانی خربزه و طالبی در یخچال باعث می شود طعم سایر مواد را به خود جذب کنند پس بهتر است کمتر در یخچال نگهداری شوند.

عسل

برای نگهداری عسل کافی است آن را دور از نور و در دمای محیط نگهداری کنید و قرار دادن آن در یخچال ضروری نیست زیرا نگهداری عسل در یخچال باعث تشکیل قند در آن می شود.

شیر

شیر را در فریزر قرار ندهید زیرا شیر منجمد خوراکی نیست و پس از یخ زدایی بریده می شود و شفاف و صاف نمی شود اما می توانید از این شیر در آشپزی استفاده کنید.

غذاهای سرخ شده

نگهداری غذای سرخ شده در فریزر باعث می شود که غذا تردی و طعم خود را از دست بدهد و آن را نرم کند، بنابراین غذای سرخ شده خود را در یک وعده میل کنید و بقیه غذا را فریز نکنید.

تخم مرغ با پوست

نگهداری تخم مرغ در فریزر اشتباه است زیرا وقتی یخ می زند، مایع داخل آن سفت می شود و حجم مایع افزایش می یابد، بنابراین پوست تخم مرغ می ترکد و کل قسمت فریزر بوی تخم مرغ می دهد، پس تخم مرغ را فریز نکنید.

خامه ترش

نگهداری خامه ترش در فریزر طعم آن را تغییر می دهد و بریده و بدشکل به نظر می رسد و به تنهایی نمی توانید از آن استفاده کنید بلکه می توان از آن برای پخت غذا و درست کردن دسر استفاده کرد.

ماست

قرار دادن انواع ماست در فریزر باعث تغییر بافت آن می شود. پس از یخ زدایی، بافت ماست تغییر طعم و شکل می دهد، بریده می شود و خوراکی نمی شود.

پنیر

پنیر ماندگاری بالایی دارد و نیازی به یخ زدن ندارد. گذاشتن پنیر در فریزر طعم آن را تغییر می دهد و آن را نرم و خمیر می کند.

خامه های قنادی

خامه های قنادی از سفیده تخم مرغ تهیه می شوند و فریز کردن آن باعث از بین رفتن بافت خامه و حتی خراب شدن آن می شود و دیگر نمی توان از آن برای تزئین کیک استفاده کرد.

غذاهای کنسرو شده

قرار دادن کنسروها در فریزر آنها را حجیم و بزرگ می کند و باعث انفجار یا شکستن قوطی می شود.

غذاهایی که بسته بندی مناسبی ندارند

غذاهای بسته بندی نشده در فریزر به دلیل سردی فریزر می سوزند و طعم، طعم و بافت اولیه خود را از دست می دهند.

غذای گرم

قرار دادن غذای داغ در فریزر باعث افزایش دمای فریزر می شود و محل مناسبی برای رشد میکروب ها برای سلامتی خطرناک است.

کاهو

کاهو مقدار زیادی آب در خود دارد، یخ زدن آن باعث انبساط آب و تخریب دیواره سلولی می شود که ساختار برگ را حفظ می کند و باعث شل شدن کاهو می شود.

ژله

قرار دادن ژله در فریزر به دلیل داشتن مایع ژلاتینی از سفت شدن آن جلوگیری می کند. یخ زدن ژله باعث آسیب به پلیمرها و کلوئیدهایی می شود که ژلاتین را به هم متصل می کنند و ساختار ژله را از بین می برد.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا