اخبار سلامت

افت شدید تعداد موالید کشور/اثر مخرب دخانیات بر باروری زنان

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، ناهید خدا کرمی در نشست خبری پنجمین کنگره سلامت زنان و خانواده با اولویت جمعیت و فرزندآوری که در مرکز همایش های بیمارستان میلاد برگزار شد، اظهار داشت: علی رغم ابلاغ سیاست های جمعیتی. ، هنوز نتوانسته ایم نرخ باروری را افزایش دهیم و اگر در این زمینه رشدی در رابطه با زوجین در دهه 60 داشتیم که ممکن است در سال های آینده متوقف شود.

وی با بیان اینکه در قانون سلامت جوانان جمعیت و خانواده رسالت همه دستگاه ها به طور مشخص مشخص شده است، تصریح کرد: وزارت بهداشت به تنهایی در این زمینه مسئولیتی ندارد و زنان ما برای مدیریت دغدغه های خود در ازدواج، بارداری و نیز نیازمند حمایت هستند. فرزندآوری.”

خداکرمی با اشاره به وجود بیش از 22 هزار ماما در کشور ادامه داد: هر زن ایرانی باید به ماما دسترسی داشته باشد چرا که همه زنان از بلوغ تا ازدواج و بارداری و زایمان نیاز به مشاوره دارند.

وی تاکید کرد: انتظار می رود دولت چهاردهم و وزیر بهداشت آینده محور اصلی شبکه بهداشت و درمان را بر مبنای ارائه خدمات مامایی قرار دهند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران در پاسخ به سوالی درباره افزایش مصرف دخانیات و داروهای لاغری حاوی مواد مخدر در بین زنان و تاثیر آن بر باروری گفت: هرگونه رفتار پرخطر از جمله مصرف مشروبات الکلی، سیگار، مواد مخدر. و مواد روانگردان، میزان باروری زنان را کاهش می دهد. به عنوان مثال، حرکت اسپرم مردان به دلیل سیگار کشیدن کاهش می یابد و سیگار کشیدن زنان را در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و دهانه رحم قرار می دهد و خطر یائسگی زودرس را افزایش می دهد.

وی افزود: خانم هایی که از داروهای لاغری قاچاق استفاده می کنند باید بدانند که این داروها ممکن است حاوی آمفتامین باشد که نوعی ماده مخدر است. این داروها باعث تحلیل سلول های مغز و مدیریت هیجانات و اختلال در زندگی فرد می شود و زندگی او از حالت عادی خارج می شود بنابراین توصیه می کنیم همه خانم ها با روش های اولیه تغذیه و ورزش به وزن ایده آل خود برسند.

وی افزود: مواد مخدر موجود در برخی داروها مانند داروهای لاغری غیرمجاز که ممکن است خانم ها برای رسیدن به وزن ایده آل از آنها استفاده کنند، باعث وابستگی مصرف کنندگان می شود که به تدریج با مصرف این داروهای حاوی مواد مخدر ممکن است فرد دچار عوارضی مانند هیجانات شود. منفی می شود و خشونت و اضطراب را افزایش می دهد و ترک وابستگی به این داروها بسیار سخت است زیرا مانند روند ترک مواد، فرد را دچار تب و لرز، اسهال، اختلالات خلقی و … می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین به کاهش نرخ باروری در کشور طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: تعداد موالید در سال 1402 یک میلیون و 52 هزار و 984 مورد بوده که نسبت به سال گذشته 31 درصد کاهش داشته است. 1995. قابل توجه است.

دبیر علمی کنگره سلامت زنان افزود: مسائل فرهنگی، سیاست های جمعیتی، عوامل اقتصادی و اجتماعی از جمله عواملی است که بر نرخ باروری و تعداد فرزندان خانواده تأثیر می گذارد. برخی تصور می کنند تاثیر عوامل اقتصادی بر باروری بیشتر از مسائل فرهنگی است، اما گاهی می بینیم که برخی از زوج ها تمایلی به بچه دار شدن ندارند، اما از حیوانات خانگی نگهداری می کنند و هزینه های زیادی برای حیوانات می پردازند، این نشان می دهد که باید روی این موضوع تمرکز کنیم. بحث افزایش جمعیت باید کار فرهنگی انجام شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا