بهداشت و درمان

ارتباط شیرین کننده های مصنوعی با افزایش خطر قلبی

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مطالعه جدیدی که بر روی 20 داوطلب بالغ سالم انجام شد، نشان داد که در نوشابه ها یا کلوچه های شیرین شده با اریتریتول، این شیرین کننده با افزایش فعالیت پلاکت های خون مرتبط است. می تواند احتمال لخته شدن را افزایش دهد. .

تیمی به سرپرستی دکتر استنلی کازین، رئیس علوم قلب و عروق و متابولیک در مؤسسه تحقیقاتی لرنر در کلینیک کلیولند، خاطرنشان کردند که چنین تأثیری با شکر مشاهده نشد.

کازن در بیانیه خبری کلینیک توضیح داد: بسیاری از جوامع حرفه‌ای و پزشکان به طور معمول توصیه می‌کنند که افراد در معرض خطر بالای قلبی عروقی، مانند افراد مبتلا به چاقی، دیابت یا سندرم متابولیک، از غذاهایی که حاوی جایگزین‌های قند هستند به جای شکر استفاده کنند. انجام دهید.”

کازین گفت: “با این حال، یافته های ما بر اهمیت مطالعات بالینی طولانی مدت بیشتر برای ارزیابی ایمنی قلبی عروقی اریتریتول و سایر جایگزین های قند تاکید می کند.”

یک مطالعه قبلی که توسط همان تیمی متشکل از 1200 نفر انجام شد، نشان داد افرادی که سطوح بالای اریتریتول در خون خود دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که کمترین میزان اریتریتول را داشتند، در معرض خطر حمله قلبی یا سکته بودند.

در آن زمان، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که اریتریتول با تحریک پلاکت های تشکیل دهنده لخته خون، این اثر مضر را بر قلب ایجاد می کند.

اریتریتول حدود 70 درصد شیرینی قند را دارد و به صورت تجاری از طریق تخمیر ذرت تولید می شود. به گفته کازین، این ماده در بسیاری از غذاهای کتو و بدون قند وجود دارد و بخشی از برخی از محصولات شیرین کننده است.

در مطالعه جدید، به 20 داوطلب سالم دوز اریتریتول معادل دوز موجود در یک کلوچه یا یک قوطی نوشابه رژیمی داده شد.

محققان دریافتند که بلافاصله پس از آن، سطح اریتریتول در خون 1000 برابر شد و این با افزایش شدید لخته شدن خون در میان داوطلبان همراه بود.

محققان دریافتند که یک وعده استاندارد غذا یا نوشیدنی شیرین شده با اریتریتول ممکن است به شدت اثر مستقیم تشکیل لخته را تحریک کند.

اریتریتول توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان “کاملا بی خطر” طبقه بندی شده است. به گزارش گروه Cousin، اریتریتول یک الکل قندی است که به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات وجود دارد و محصول جانبی متابولیسم گلوکز در بافت انسان است، اگرچه به مقدار کمی وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا