اخبار سلامت

سوءمدیریت بیمه ها و سازمان هدفمندی یارانه ها علت کمبود دارو

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، شهرام کلانتری امروز در چهل و ششمین همایش ملی روز داروسازی اظهار داشت: 46 شعبه انجمن داروسازی در ایران داریم. پرافتخارترین و بالاترین رتبه در بین رشته های دانش آفرین در علوم پزشکی ایران، رشته داروسازی است.

وی افزود: بیش از 80 درصد داروسازان در داروخانه ها فعال هستند و داروسازان در دسترس ترین گروه ارائه دهندگان خدمات در جامعه پزشکی هستند که بیشترین مشاوره دارویی را به مردم ارائه می کنند.

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: امروز 32 هزار داروساز در کشور داریم که از این تعداد 26 هزار نفر اعضای فعال انجمن داروسازان ایران هستند. این جمعیت بعد از پزشکان عمومی بزرگترین گروه ارائه دهندگان خدمات در جامعه پزشکی را تشکیل می دهد.

کلانتری تصریح کرد: برای حوزه پزشکی نیاز به برنامه راهبردی جامع داریم اما این طرح وجود ندارد و باید این موضوع توسط وزارت بهداشت دولت چهاردهم حل شود. در حال حاضر مشکلات اقتصادی در حوزه دارو وجود دارد که ناشی از برنامه ریزی نادرست سازمان های بیمه گر و سازمان هدفمندی یارانه هاست. دلیل آن هم این است که داروسازان سرمایه خود را به دارو تبدیل می کنند و این داروها را به مردم تحویل می دهند و زمانی که اسناد این داروها به سازمان های بیمه گر تحویل داده می شود، پول آنها با تاخیر زیادی پرداخت می شود که باعث مشکلات نقدینگی و اقتصادی می شود. مشکلی در زنجیره تامین دارو وجود داشته است.

وی گفت: آنچه داروسازان را از ارائه خدمات بهینه باز می دارد به مشکلاتی برمی گردد که در دستگاه تصمیم گیری، اجرایی و قانون گذاری وجود دارد. برخی تصمیمات و مداخلات و سیاست‌گذاری‌ها در وزارتخانه‌های غیرمرتبط مانند وزارت اقتصاد و شورای مقررات‌زدایی صورت می‌گیرد که نتیجه ضعف نقش وزارت بهداشت در نظارت بر نظام سلامت است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در سال های گذشته تصمیمی خارج از وزارت بهداشت تحت فشار یکی از کمیسیون های مجلس باعث شد تا تعداد داروخانه های کشور به یکباره افزایش یابد و چنین تصمیمی باعث پراکندگی دارو شد. موجودی در داروخانه های جدید، در حالی که سیستم دارو اصلاً آماده پر کردن انبار این داروخانه ها نبود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا