اخبار سلامت

تشخیص سرطان ریه با استنشاق نانوذرات و انجام آزمایش ادرار با کیت نواری

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) روشی آسان برای تشخیص سرطان ریه ارائه کرده اند که در آن ابتدا نانوذرات استنشاق شده و سپس ادرار از فرد در آزمایشگاه گرفته می شود. این آزمایش ادرار با تست نواری مشابه کیت های تست بارداری انجام می شود.

سرطان ریه معمولاً از طریق سی تی اسکن تشخیص داده می شود، اما این روش تشخیصی برای بیمار کمی آزاردهنده است و نتیجه کاذب بالایی دارد. علاوه بر این، دستگاه های سی تی اسکن بزرگ هستند و دسترسی به آنها در برخی مناطق دورافتاده دشوار است.

این دستاورد محققان کار را ساده کرده است، در این روش نانوذرات از طریق دستگاهی شبیه اسپری آسم تولید می شود و فرد آنها را استنشاق می کند و سپس مانند تست های بارداری، فرد با یک نوار ساده آزمایش ادرار می دهد.

مکانیسم این فناوری کمی پیچیده است، نانوذرات حاوی رشته های DNA به شکل بارکدهایی هستند که برای تعامل با آنزیم های خاصی به نام پروتئاز طراحی شده اند. این آنزیم ها به مقدار زیاد از تومورهای سرطانی ترشح می شوند. در صورت وجود پروتئاز، این آنزیم با بارکد تعامل کرده و آن را وارد مایعات خروجی از بدن می کند و در ادرار قابل شناسایی است.

محققان این روش را روی موش هایی آزمایش کردند که از نظر ژنتیکی برای ابتلا به سرطان ریه شبیه انسان دستکاری شده بودند. حدود 7.5 هفته پس از تشکیل تومورها، که با سرطان مرحله 1 یا 2 در انسان مرتبط است، محققان این آزمایش تشخیصی را انجام دادند.

در اولین آزمایش‌ها، این تیم ۲۰ نشانگر زیستی مختلف را جست‌وجو کردند، اما پس از استفاده از الگوریتم‌هایی برای شناسایی بهترین ترکیب، آن را به چهار نشانگر کاهش دادند. این دسته کوچک از نشانگرها برای ساخت نوار تست تشخیصی مناسب بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا