اخبار سلامت

13.9درصد از مرگ ومیرهای ایران ناشی از آلودگی هواست/ تهران نوزدهمین پایتخت جهان از نظر آلودگی هوا

عباس شاهسونی به مناسبت هفته هوای پاک در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، درباره تعداد فوتی های ناشی از آلودگی هوا در ایران اظهار داشت: بر اساس آیین نامه قانون هوای پاک، وزارت بهداشت وظیفه دارد مرگ و میر سالانه منتسب به آلودگی هوا را بررسی، محاسبه و منتشر کند. بر این اساس از سال 1394 به صورت سالانه مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا را محاسبه و منتشر می کنیم. طبق بررسی ها و محاسباتی که با مدل پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی در 33 شهر کشور در سال 1401 انجام دادیم و ذرات متعلق به PM2.5 را محاسبه کردیم. مشخص شده است که 13.9 درصد از مرگ و میرهای طبیعی در کشورمان مربوط به این ذرات معلق بوده است.

وی افزود: میانگین غلظت ذرات معلق در کشور ما 38 میکروگرم است که 7.6 برابر دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و بیش از سه برابر استاندارد ملی کشورمان است!

شاهسونی در پاسخ به سوالی مبنی بر رتبه ایران از نظر کیفیت هوا در بین کشورهای جهان، تصریح کرد: کشور ما از نظر کیفیت هوا در بین 131 کشور رتبه 21 را نسبت به سایر کشورهای جهان دارد. چاد، عراق، پاکستان، بحرین و بنگلادش بدترین کیفیت هوا را داشتند.

وی با بیان اینکه بالاترین شاخص کیفیت هوای جهان به طور میانگین 169 است، ادامه داد: میانگین شاخص کیفیت هوا در ایران 94 است.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت درباره وضعیت هوای پایتخت نیز اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار در بین ۹۲ پایتخت جهان، شهر تهران از نظر رتبه نوزدهم را به خود اختصاص داده است. از نظر غلظت ذرات معلق (آلودگی هوا) و شهرهای دهلی، داکا و پایتخت مغولستان رتبه اول تا سوم آلودگی هوا را دارند.

شاهسونی خاطرنشان کرد: بررسی های ما نشان می دهد در سال 1390 221 روز هوای تهران قابل قبول بوده و 107 روز از سال گذشته هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم و 36 روز ناسالم برای همه گروه ها بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا