اخبار سلامت

پیامدهای اعطای مجوز تاسیس داروخانه به غیرداروسازان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، شهرام کلانتری امروز در نشست رسانه ای انجمن داروسازان ایران در خصوص بحث قانون جدید تاسیس داروخانه ها و امکان اعطای جواز تاسیس به غیر داروسازان، اظهار داشت: این موضوع در دستور کار قرار گرفت. . در حال حاضر فقط دکتر داروساز را برای جمع آوری امتیاز و تاسیس داروخانه می شناسیم.

وی ادامه داد: هیأت مقررات زدایی به بهانه تسریع بهبود کسب و کار و در حوزه اموری قانونی تصویب کرده که همه اجزا باید توسط کارشناسان اظهار نظر کنند. هر چند برای جلوگیری از هرج و مرج، انجمن خود را در کنار سازمان غذا و دارو می داند، اما این واقعیت را نمی توان از بین برد که این قانون برای سلامت مردم مفید نیست.

کلانتری همچنین رگولاتوری را یک اصل مرتبط با حرفه های پزشکی در سراسر جهان دانست و افزود: دخالت نهادهای غیرتخصصی و کارشناسی در امور فوق تخصصی به ویژه در دو سال اخیر خسارات جبران ناپذیری به بار آورده است تا جایی که حذف برخی از این موارد در حال حاضر غیرممکن است.

وی دلیل مخالفت با این مصوبه را اینگونه بیان کرد: مشاغل پزشکی در همه جای دنیا قانونمند هستند. زیرا اگر تعداد این افراد و عرضه و تقاضا کنترل نشود، تقاضای القایی ایجاد می‌کند و این امر موجب افزایش هزینه‌های مازاد بر نیاز واقعی می‌شود و از سوی دیگر قطعاً برون‌رفت بیمار را افزایش می‌دهد. پرداخت جیبی

کلانتری در ادامه به ارائه 6 راهکار کلیدی به رئیس جمهور منتخب در خصوص مهمترین چالش های حوزه دارو توسط انجمن داروسازان و مشکل بزرگ نقدینگی در حوزه دارو پرداخت و ادامه داد: بدهی داروخانه های دولتی به 2 سال رسیده است. و این بیشتر شبیه یک فاجعه برای بخش خصوصی است. البته اخیراً پزشکان دستورات لازم را داده اند، اما واقعاً معلوم نیست چه زمانی به دست ما می رسد.

وی در ادامه نسبت به وضعیت دارو در آینده نزدیک هشدار داد و تاکید کرد: اگر مشکلات دامنگیر صنعت دارو حل نشود، باید بگویم که ذخایر دارویی کشور به ویژه داروهای استراتژیک رو به کاهش است و اگر مشکلات برطرف نشود. در عرض 2-3 ماه حل شد. قطعا در آینده با این مشکل مواجه خواهیم شد و در نهایت باید دارو را با قیمت چند برابر و با کیفیت پایین تری وارد کنیم.

در ادامه هاشمی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های پخش دارو درباره اعطای مجوز تاسیس داروخانه به غیر داروسازان گفت: چرا باید تعداد شرکت های عرضه کننده افزایش یابد در حالی که مشکل کمبود دارو است. مواد مخدر و مسائل مربوط به آن؟

وی همچنین افزایش و رشد تاسیس داروخانه ها در سال های اخیر را یک اشتباه فاجعه بار خواند و این امر را نتیجه تصمیمات افراد غیرمتخصص برای یک رشته کاملا تخصصی دانست.

محمد دری دبیر انجمن داروسازان در بخش پایانی این نشست با اشاره به افتتاحیه چهل و ششمین همایش انجمن داروسازان کشور از چهارم مردادماه در مرکز همایش های بین المللی رازی از برنامه های متنوع این همایش بیان کرد. .

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا