سلامت خانواده

بهترین راه شستن میوه ها و سبزیجات قبل از مصرف به گفته یک متخصص انگلیسی

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه بیشتر مردم از خطراتی که گوشت و ماهی خام می تواند برای سلامتی داشته باشد آگاه هستند، اما بسیاری محصولات تازه را «ایمن» می دانند.

یورو نیوز در خبری نوشت: این در شرایطی است که سالانه از هر ده نفر یک نفر با خوردن مواد غذایی آلوده بیمار می شود و تقریباً 46 درصد از این موارد بیماری های منتقله ناشی از مصرف میوه و سبزیجات است.

واقعیت این است که بیشتر محصولات تازه در فضای باز رشد می‌کنند، جایی که هر کسی یا هر چیزی (مانند حشرات و پرندگان) می‌تواند آن را لمس کند.

این بدان معناست که علاوه بر کثیفی، محصولات شسته نشده ممکن است حاوی انواع مختلفی از مواد بالقوه مضر از جمله باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و آفت کش ها باشد.

محصولات تازه نیز ممکن است در طی فرآیند بسته بندی، آماده سازی یا نگهداری آلوده شوند. حتی محصولاتی که به صورت جداگانه در گلخانه ها رشد می کنند می توانند حاوی میکروب ها و آفت کش ها باشند. در نتیجه، شستن میوه ها و سبزیجات از اهمیت واقعی برای ایمنی مواد غذایی برخوردار است. اما بهترین راه برای انجام آن چیست؟

شستن سبزیجات تازه برای پیشگیری از بیماری ها توصیه می شود

Primrose Friston، مدرس ارشد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه لستر، انگلستان، می گوید: “ابتدا دستان خود را بشویید. این کار از آلودگی میکروب های روی پوست به محصولی که شما تمیز می کنید، جلوگیری می کند.”

ساده ترین و ایمن ترین راه برای شستن محصولات تازه با دست و زیر آب جاری سرد است. میوه ها و سبزیجات را با دستان خود بمالید تا آلودگی، آفت کش ها و برخی میکروب های سطحی از بین برود.

این کار را تا زمانی ادامه دهید که سطح دیگر کثیف به نظر نرسد. اگر می خواهید محصول را در آب خیس کنید، مطمئن شوید که به جای سینک ظرفشویی (که می تواند پر از میکروب باشد) از یک کاسه تمیز استفاده کنید.

هرگز محصولات را با مواد شوینده یا سفید کننده نشویید، زیرا پوست برخی از میوه ها و سبزیجات متخلخل است و می تواند این مواد شیمیایی را جذب کند. این می تواند نه تنها طعم و بافت آنها را تغییر دهد، بلکه می تواند آنها را برای خوردن ناامن کند.

همچنین برخی از روش های شیمیایی ایمن برای تمیز کردن میوه ها و سبزیجات وجود دارد. برای مثال، هم از سرکه و هم جوش شیرین می توان برای شستن محصولات تازه استفاده کرد. آنها می توانند تجمع باکتری ها و آفت کش ها را در محصولات کاهش دهند.

چگونه از مسمومیت ناشی از میوه و سبزیجات پیشگیری کنیم؟

آیا پوست میوه برای سلامتی مضر است یا مفید؟ نظر کارشناسان در مورد محصولات ارگانیک چیست؟

برای شستشو می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. در هر فنجان آب فقط از نصف فنجان سرکه استفاده کنید، محصول را به مدت دو تا سه دقیقه خیس کنید و هر از گاهی هم بزنید. سپس آن را به مدت حداقل یک دقیقه زیر آب سرد بشویید.

یکی از مضرات استفاده از سرکه این است که اسید استیک موجود در آن می تواند طعم و بافت را به خصوص با میوه های نرم تغییر دهد.

برای جوش شیرین، حدود 0.84 گرم در 100 میلی لیتر آب (کمتر از شش قاشق غذاخوری) رشد میکروب ها را در محصولات تازه متوقف می کند.

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری شستن میوه ها و سبزیجات باید با دقت انجام شود عکس: کانوا

خیساندن به مدت 15 دقیقه در جوش شیرین همچنین ثابت شده است که تقریباً تمام آثار آفت کش ها را از محصولات تازه پاک می کند.

میوه ها و سبزیجات را به مدت 15 دقیقه در یک کاسه تمیز خیس کنید و هر از گاهی هم بزنید. از آنجایی که جوش شیرین قلیایی است، خیساندن بیش از یک لیتر و عدم شستشوی کامل ممکن است پوست میوه ها و سبزیجات ظریف را از بین ببرد و بر بافت و طعم آنها تأثیر بگذارد.

با این حال، تحقیقاتی که اثرات شستشوی سیب‌ها را با آب به تنهایی در مقابل خیساندن آن‌ها در جوش شیرین مقایسه کرد، نشان داد که آب در از بین بردن آفت‌کش‌ها تقریباً به اندازه جوش شیرین مؤثر است.

بنابراین بر اساس مجموعه شواهدی که در حال حاضر داریم، آب به تنهایی هنوز بهترین راه برای تمیز کردن محصولات تازه است و استفاده از سرکه یا جوش شیرین هیچ مزیتی ندارد.

برای شستن سبزیجاتی مانند کاهو، کلم، کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ، برگ ها یا گلچه ها را جدا کرده و جداگانه زیر آب جاری به مدت یک دقیقه بشویید.

در پایان، توجه داشته باشید که هیچ روش شستشوی خانگی نمی تواند تمام میکروب هایی را که ممکن است در میوه ها و سبزیجات وجود داشته باشد، کاملا از بین ببرد. این تنها پخت بالای 60 درجه سانتیگراد است که می تواند این کار را انجام دهد.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا