سلامت خانواده

زائران اربعین برای پیشگیری از گزش پشه و تب دنگی چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسن نوری ساری امروز – سه شنبه 31 مرداد – با تاکید بر پیشگیری از گزش پشه آدس و انتقال بیماری تب دنگی گفت: به زائران اربعین توصیه می شود نکات ایمنی مانند پوشیدن لباس آستین بلند و جوراب را رعایت کنند. به خصوص در ساعات اولیه صبح و عصر را رعایت کنید.

وی افزود: تب دانگ این یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه منتقل می شود ایدز این بیماری به هیچ وجه از طریق روابط انسانی قابل انتقال نیست مگر از طریق انتقال خون و در موارد نادری که خون فرد مبتلا به تب دانگ گرفته شود و به فرد دیگری تزریق شود که البته به دلیل وجود تب در بیماران دنگی بسیار نادر است.

معاون آموزشی سازمان اورژانس کشور گفت: علت تب دنگی نیش پشه است. ایدز و این بیماری از طریق سایر گونه های پشه یعنی پشه ها قابل انتقال نیست ایدز رفتار خاصی دارد؛ نوع پشه ای که در ایران وجود دارد، روزانه است و بیشتر در اوایل صبح و نزدیک غروب آفتاب نیش می زند. دانگ زمانی که فرد گزیده شده به ویروس آلوده شود، عفونی می شود و پس از آن، تمام نیش های بعدی آن پشه می تواند باعث انتقال بیماری شود.

وی ادامه داد: پشه ایدز در طول عمر خود می تواند تا 50 بار نیش بزند، بنابراین اگر این پشه در روز اول نیش خود فرد مبتلا را نیش بزند، می تواند تا 50 نفر دیگر را نیز آلوده کند، اما اگر پشه غیر آلوده گزش، خود پشه بیماری را منتقل نمی کند و نیش های بعدی آن مشکلی ایجاد نمی کند، به عبارت دیگر اگر تب دار باشد. دانگ اگر در خانه باشد و پشه در آن مکان نباشد، انتقال بیماری اتفاق نمی افتد.

نوری ساری با اشاره به علائم تب دانگ وی تصریح کرد: علائم این بیماری به تدریج و با علائمی شبیه سرماخوردگی شروع می شود، درد پشت چشم، تب و لرز، سردرد، سرگیجه و بدن درد از علائم شایع این بیماری است. سرفه در این بیماری نادر است، اما بیشتر بیماران از درد پشت چشم و درد در بدن هستند.

وی با بیان اینکه 98 درصد بیماران بدون عارضه بهبود می یابند، گفت: اگر فردی به نوعی ویروس تب مبتلا شده باشد. دانگ در صورت ابتلا، تا آخر عمر به همان نوع ویروس مبتلا نمی شود، اما به دلیل وجود سه نوع ویروس مختلف، فرد می تواند سه بار در طول عمر خود تب کند. دانگ مبتلا شدن

معاون آموزش سازمان اورژانس در خصوص راه های پیشگیری از گزش پشه ایدز وی افزود: زائران اربعین برای پیشگیری از تب دنگی لباس آستین بلند و جوراب بپوشند تا سطح کمتری از بدن در معرض گزش قرار گیرد و همچنین از اسپری ها یا پمادهای دافع حشرات به ویژه در ساعات حساس این روز استفاده کنند. روز، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه. به طور موثر توصیه می شود.

وی افزود: به زائران توصیه می شود برای جلوگیری از گرمازدگی و گزش پشه تا حد امکان در شب تردد کنند. ایدز که در صبح زود و نزدیک غروب فعال تر است، ایمن بمانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا