اخبار سلامت

مصرف نمک ایرانی ها 2برابر حد استاندارد است/ خطر ابتلا به سرطان با مصرف نمک های غیرمجاز

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، احمد اسماعیل زاده امروز سه شنبه در نشست خبری کمپین اطلاع رسانی تغذیه سالم در وزارت بهداشت اظهار داشت: یکی از عوامل خطر اصلی فشار خون بالا مصرف نمک است اما متاسفانه مردم کشور ما دو برابر حد استاندارد نمک مصرف می کنند. یکی از منابع اصلی مصرف نمک در کشور نمک خوراکی است اما نمک نهفته در غذاهای آماده نیز مصرف نمک را افزایش می دهد.

وی افزود: مردم نمک های یددار تصفیه شده مصرف کنند. متاسفانه خاک کشور ما ید کمی دارد به همین دلیل در طول 30 سال گذشته یکی از برنامه های وزارت بهداشت رفع کمبود ید با افزودن ید به نمک بوده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت با توجه به غنی سازی نمک با ید، ایران را به عنوان یکی از کشورهای موفق در ریشه کنی اختلالات ناشی از کمبود ید می شناسد.

اسماعیل زاده با بیان اینکه سازمان غذا و دارو بر اساس استانداردهای خود به هیچ کارخانه نمکی اجازه تولید نمک بدون تصفیه و افزودن ید را نمی دهد، اظهار داشت: با توجه به استانداردهای موجود، سازمان غذا و دارو به هیچ کارخانه نمکی اجازه تولید نمک را نمی دهد. وی بیان کرد: مردم نباید از نمک دریا، نمک صورتی، نمک آبی و سنگ نمک استفاده کنند زیرا حاوی فلزات سنگین هستند و تحقیقات نشان داده است که این فلزات سنگین خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. همچنین با توجه به اینکه این نمک ها ید ندارند، در صورت استفاده مردم از این نمک ها، کمبود ید در کشور ایجاد می شود که منجر به افزایش سقط جنین، کاهش رشد و اختلالات روانی می شود.

وی با اشاره به لزوم کاهش مصرف نمک در کشور گفت: جایگزین های زیادی برای نمک داریم و می توان از آب، آبلیمو و سرکه در غذا برای بهبود طعم غذا استفاده کرد. اشتباه حاکم جامعه ما این است که نمک یددار تصفیه شده زیادی اضافه می کنند. نکته دیگر این است که در حین پخت ید از بین می رود بنابراین در مراحل پایانی پخت باید نمک یددار اضافه کرد و نمک یددار را در بسته بندی های تیره و مات نگهداری کرد تا ید حفظ شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره بحث استفاده از دریا و املاح معدنی برای تامین برخی مواد مورد نیاز بدن اظهار کرد: نمک دریایی که از دریا استخراج می شود به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید ید خود را از دست می دهد. ; از طرفی برخی از فروشندگان نمک دریا ادعا می کنند که این نمک برای تامین کلسیم و منیزیم و … مفید است در حالی که نیاز بدن ما به کلسیم 1300 میلی گرم است و با نمک کمی که استفاده می کنیم حدود 5 میلی گرم است. از این. این عنصر وارد بدن ما می شود، بنابراین نمک منبع آهن، ید، کلسیم و غیره برای بدن ما نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا