اخبار سلامت

این دمنوش را در روزهای گرم تابستان بنوشید

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمد ابراهیم زهلی نژاد با بیان اینکه طب ایرانی نوشیدن آب زرشک را برای رفع تشنگی و جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ ناشی از گرمازدگی توصیه می کند، اظهار داشت: آب زرشک به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مختلف نوشیدنی مفیدی برای سلامتی است. و ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک می کند.

وی افزود: مصرف آب زرشک در تابستان می تواند از گرمازدگی جلوگیری کرده و حال شما را خوب کند. برای تهیه دمنوش زرشک توصیه می شود یک کیلوگرم شکر یا عسل را با چهار لیوان آب گرم کنید تا به غلظت برسد. سپس به این شهد و شربتی که آماده کرده ایم یک کیلو زرشک تمیز و شسته شده اضافه می کنیم و پس از کمی جوش آمدن کمی گلاب و هل یا عرق آن اضافه می کنیم. در این مرحله شعله گاز را کم می کنیم و می گذاریم مدت کوتاهی دم بکشد.

یکی از اعضای هیأت علمی گروه طب سنتی ایران دانشکده پزشکی شیراز درباره خواص چای زرشک گفت: مصرف آب زرشک با معده خالی با تحریک ترشح صفرا، سموم و مواد زائد را از کبد دفع کرده و هضم و جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد. .

وی آب زرشک را دارای خواص فراوان برای کبد چرب دانست و تصریح کرد: این نوشیدنی می تواند به کاهش التهاب و بهبود عملکرد کبد و کاهش سطح چربی خون کمک کند. همچنین آب زرشک را می توان به تنهایی یا مخلوط با آب میوه های دیگر مانند آب پرتقال یا آب لیمو میل کرد.

زهلی نژاد ادامه داد: آب زرشک خاصیت ملین دارد و می تواند به دفع سموم از بدن کمک کند. بنابراین، مصرف آن در صبح با معده خالی می تواند به پاکسازی روده ها و بهبود عملکرد کبد کمک کند. زرشک به دلیل داشتن ویتامین C فراوان، خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

این متخصص طب ایرانی یادآور شد: زرشک با کاهش اشتها و جلوگیری از جذب و ذخیره چربی به کاهش وزن و کاهش وزن کمک می کند و شربت زرشک نیز مانند برخی داروها و غذاها برای افراد گرم مزاج اما برای افرادی که اضافه وزن دارند می تواند موثر باشد. اگر سرماخورده باشند یا سیستم عصبی ضعیفی داشته باشند مفید نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا