سلامت خانواده

چرا بی خواب می شویم؟ – اخبار آنلاین

به گزارش خبرآنلاین، فرشید رضایی وی با بیان اینکه انسان حدود یک سوم عمر خود را در خواب می گذراند، گفت: بخش بسیار مهمی از سلامت انسان به خواب سالم بستگی دارد. معتقدم آموزش خواب سالم به جامعه و تبیین نقش خواب در سلامت جسم و روح یکی از مهمترین مسائل است. سیستم ایمنی بدن انسان تحت تأثیر سلامت خواب قرار می گیرد. وقتی گفته می شود یک فرد 60 ساله حدود 20 سال از عمر خود را در خواب گذرانده است، نشان دهنده تأثیر خواب بر سلامت انسان است.

وی درباره اهمیت خواب سالم گفت: وقتی می گوییم سلامتی یک حق همگانی است باید به این نکته توجه داشت که خواب سالم نیز یک حق همگانی محسوب می شود.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه تحقیقات متعددی در زمینه خواب انجام شده است، اظهار داشت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که افراد در شب های مهتابی که ماه کامل می شود دیرتر به رختخواب می روند و کمتر می خوابند. اگرچه دلایل دیرتر خوابیدن در شب های مهتابی مشخص نیست، اما نشان می دهد که شرایط طبیعی برای خواب نیز می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد.

بهترین زمان برای خوابیدن

رضایی درباره بهترین زمان برای خواب گفت: وقتی سرمان را روی بالش می گذاریم مدت زیادی طول می کشد تا بخوابیم. برخی افراد به محض اینکه به رختخواب می روند به خواب می روند. اگر زمانی که قبل از به خواب رفتن روی تخت سپری می شود کمتر از 5 دقیقه باشد، این احتمال وجود دارد که فرد دچار بی خوابی جدی شده باشد. در حالت ایده آل، مدت زمان به خواب رفتن باید 10 تا 15 دقیقه طول بکشد.

علت خواب آلودگی بعد از ناهار

وی با بیان اینکه خستگی دو بار در روز به اوج خود می رسد، افزود: حدود ساعت 2 بامداد و 2 بعد از ظهر اوج خستگی در نظر گرفته می شود. به همین دلیل است که بعد از ناهار کمتر هوشیار و خواب آلود هستیم.

چرا بی خواب می شویم؟

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره «بی خوابی» گفت: بی خوابی با خوابی که هر شب از دست می دهیم تعریف نمی شود، بلکه خواب آلودگی، مشکل در تمرکز، سردرد، تحریک پذیری و سایر مشکلاتی است که می تواند باعث مشکلات روزمره شود. . . استرس، بیماری های جسمی یا روانی، شرایط زندگی، سابقه خانوادگی، نوبت کاری، رژیم غذایی و عادات ورزشی همگی می توانند به بی خوابی کمک کنند.

رضایی با بیان اینکه به نظر می رسد در بین مخلوقات خداوند تنها انسان می تواند خواب خود را به تعویق بیندازد، افزود: ساعت درونی بدن انسان در هیپوتالاموس بخشی از مغز قرار دارد. وقتی چشم انسان نور روز را می بیند، از طریق اعصاب بینایی به مغز پیام می دهد و هورمون هایی ترشح می شود که به بیدار شدن افراد کمک می کند. وقتی خورشید غروب می کند و شب می آید، قسمت ساعت داخلی مغز پیامی به غده صنوبری می فرستد و ماده ای به نام ملاتونین ترشح می شود. در نتیجه احساس خواب آلودگی ایجاد می شود. در این زمان، باید از ورزش شدید اجتناب کنید زیرا می تواند به سلامت خواب شما آسیب برساند.

اما افرادی که برای بلند شدن از رختخواب مشکل دارند

وی درباره «دیسانیا» گفت: برخی افراد برای بلند شدن از رختخواب دچار مشکل می شوند که به این پدیده «دیسانیا» می گویند. دیسانیا ممکن است نشانه ای از سوءتغذیه، افسردگی یا سایر مشکلات باشد و پزشکان آن را کمتر مشکل تلقی می کنند. این

ورزش های سنگین قبل از خواب ممنوع است

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه بین ورزش و خواب ارتباط وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگرچه ورزش منظم می تواند الگوی خواب فرد را بهبود بخشد، اما ورزش سنگین و شدید قبل از خواب ممکن است باعث بی خوابی و بیدار ماندن فرد شود. . تبدیل به یک فرد

وی درباره تغییر سبک زندگی و تاثیر آن بر خواب گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند به الگوی خواب آسیب برساند، زندگی 24 ساعته در اینترنت است. سواد رسانه ای و رعایت بهداشت خواب می تواند در بهبود کیفیت خواب موثر باشد و در نهایت منجر به سلامت جسم و روان شود.

خواب نامنظم و کاهش عملکرد و خلق و خو

رضایی گفت: خواب نامنظم و از دست دادن یک ساعت خواب در چند روز می تواند منجر به کاهش عملکرد، خلق و خو و تفکر شود. خواب منظم و کافی مهم است و به افراد کمک می کند تا در طول روز بیدار و سرحال باشند و در شب احساس آرامش و خواب آلودگی کنند و در طول شب خوابی طولانی و آرام را تجربه کنند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا