اخبار سلامت

هدف گذاری دستیابی به آمار 15 درصدی اهدای خون بانوان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، مصطفی جمالی در مراسم افتتاحیه ستاد مهربانی و ایثار «مهربانو» با اهدای خون بانوان که با همکاری سازمان انتقال خون و سازمان بسیج مستضعفان راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: کاهش مشارکت زنان در اهدای خون چالش بیش از دو دهه در سازمان انتقال خون بیان کرد و اظهار داشت: استقبال بانوان در اهدای خون و حمایت از مجروحان دفاع مقدس در دوران دفاع مقدس زیاد بود به گونه ای که در آن زمان نیمی از اهداکنندگان زن بودند اما به تدریج این تعداد کاهش یافت و روحیه بالای فداکاری و حمایت زنان نشان می دهد که نتوانسته ایم این فرهنگ اهدای خون را در بین زنان نهادینه کنیم.

وی به انعقاد تفاهم نامه با سازمان بسیج مستضعفان و بسیج خواهران اشاره و تاکید کرد: امید است با ظرفیت بالایی که بسیج در فرهنگ سازی و مدیریت اطلاعات در بین بانوان دارد، پیرو این همکاری ها بتوانیم به این مهم برسیم. 15 درصد کمک های زنان در آینده نزدیک. بیایید به دست آوریم برای نظارت بر شرایط مناسب برای اهدای خون، از داوطلبان زن آزمایش هموگلوبین و غلظت خون گرفته می شود و همچنین آزمایش تعیین دقیق گروه خونی انجام می شود که می تواند زیر گروه های خونی را نیز شناسایی کند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از بسیج جامعه زنان کشور گفت: یکی از مزیت های طرح مهربان همکاری بانوان داوطلبی است که قادر به اهدای خون نیستند. این افراد که علاقه خود را به اهدای خون نشان داده اند، به عنوان مروج اهدایی آماده شده و پس از آموزش در زمینه ترویج این فرهنگ بشردوستانه، محافل، دوستان، آشنایان و خانواده را در این روند حیاتی یاری خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین از تشکیل بانک اطلاعاتی از داوطلبان واجد شرایط اهدای خون در گروه های خونی که در مواقع اضطراری و بحران بیشترین نیاز را دارند خبر داد و گفت: داوطلبان بسیجی نیز در تشکیل این گروه آماده همکاری خواهند داشت.

در بخشی دیگر از این مراسم دکتر مینا بیابانی; رئیس جامعه بسیج بانوان کشور گفت: کارهای خوب توسط افراد خیر انجام می شود و سازمان انتقال خون یکی از نهادهای خوب کشور است. بسیج و سازمان انتقال خون سابقه همکاری طولانی در امور دینی دارند و این تفاهم نامه می تواند زمینه ساز تداوم حضور بسیج در این امر خداپسندانه باشد.

بیابانی با اشاره به روحیه نوع دوستی و خیرخواهی که خداوند در وجود زنان قرار داده است، گفت: با فرهنگ سازی و گفتمان سازی در این زمینه می توان ظرفیت زنان را برای سلامت جامعه کانالیزه کرد. گفتمان سازی و فرهنگ سازی مسئولیتی است که بسیج جامعه زنان در قبال مخاطبان خود بر عهده گرفته است و امیدواریم بتوانیم حضور گسترده ای از بانوان در این عرصه داشته باشیم.

میزان اهدای خون بانوان در حال حاضر 4 درصد است و کمپین مهربانو در قالب کمپین از صبح امروز 31 مرداد آغاز و تا 26 آبان ماه سال جاری در پایگاه جامع اهدای خون شهید غلامرضا کریمی واقع در تهران پارس جنب ادامه دارد. پارک پلیس افزایش میزان اهدای خون در بین زنان از طریق فرهنگ سازی. این طرح پس از بررسی و رفع موانع و تقویت نقاط قوت در کشور اجرایی می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا