سلامت خانواده

عوامل سرطان سر و گردن چیست؟

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه زمانی که سلول های بدن از رشد طبیعی خارج می شوند، عملکرد سایر سلول های طبیعی بدن نیز مختل می شود، اظهار کرد: باید دانست که سر و گردن سرطان به یک ناحیه تشریحی در بدن اطلاق می شود و شامل طیف وسیعی از سرطان ها از نظر قسمت های درگیر سینوس ها، حفره بینی، حفره دهان، زبان، حنجره، پوست و استخوان های سر و گردن، قسمت فوقانی مری و بزاق است. غدد

وی با بیان اینکه سرطان سلول سنگفرشی شایع ترین سرطان سر و گردن است، افزود: زمانی که محل سرطان متفاوت باشد علائم نیز متفاوت است و درد در سینوس ها، سردرد، احتقان بینی، اختلالات شنوایی، خونریزی از بینی. و دهان، زخم مزمن در دهان که بیش از دو هفته طول بکشد، اختلال در قورت دادن غذا، ایجاد توده در سر و گردن و گرفتگی صدا به مدت بیش از دو هفته می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد، این موارد می تواند خوش خیم باشد و شایع ترین علل ایجاد توده در سر و گردن می تواند عفونت های دهان باشد، در صورت بروز توده. بعد از گذشت دو هفته اگر برطرف نشد باید به آن توجه کرد و علائمی مانند کاهش وزن و تنگی نفس نیز مهم است اما اگر فردی این علائم را داشته باشد قطعا به معنای سرطان نیست و افراد نباید ترس، و در بسیاری از موارد این علائم می تواند خوش خیم باشد. و فرد باید با مشاهده علائم به پزشک مراجعه کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران تصریح کرد: فردی که علائم ذکر شده را دارد نیازی به مراجعه اولیه به پزشک انکولوژی یا جراح ندارد و می تواند برای تشخیص به پزشک عمومی مراجعه کند و در ادامه مراحل تشخیص و درمان به پزشک متخصص و متخصص مراجعه کند. یک جراح سر و گردن پس از معاینه و تشخیص، به تیم درمان ارجاع داده شود.

عادلی با اشاره به مراحل درمان بیماران سرطانی گفت: پزشک معاینه بالینی برای بیمار انجام می دهد و در صورت وجود توده برای بیمار نمونه برداری می شود و در ادامه مراحل تشخیص و درمان در صورت نیاز روش های دیگر مانند تی اسکن، م آر روش های چشم و آندوسکوپی یا تصویربرداری آدرس اسکن برای تعیین مرحله بیماری انجام می شود که یکی از روش های جدید تشخیصی است.

تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز سرطان سر و گردن

وی در خصوص عوامل موثر در بروز سرطان سر و گردن گفت: عواملی مانند مصرف الکل و سیگار در بروز سرطان سر و گردن موثر بوده و اثر یکدیگر را تقویت می کند و احتمال ابتلا به سرطان سر و گردن در فردی که دارای هر دوی این عوامل بیشتر خواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوآنکولوژی ایران ادامه داد: لازم است بدانید که HPV و EBV می توانند خطر ابتلا به سرطان سر و گردن، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی فاقد مواد معدنی لازم، عوامل ارثی و افزایش سن را افزایش دهند. . بالای 40 سال) یکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان های سر و گردن است و این نوع سرطان در مردان بیشتر از زنان است و دلیل آن مصرف بیشتر سیگار و الکل در مردان است.

عادلی تصریح کرد: تأثیر عوامل ارثی و ژنتیکی در بروز سرطان سر و گردن کم است و بیشتر موارد ناشی از عوامل محیطی است و معمولاً احتمال ابتلا در سن 40 سالگی پس از تشخیص سرطان بیشتر است. بیماری و نمونه برداری از مرحله درمان برای بیمار شروع می شود، لازم است بدانید که در طول مراحل درمان ابتدا بررسی می شود که سایر قسمت های بدن درگیر سرطان نباشد، زیرا اگر سایر قسمت های بدن درگیر باشد، روند درمان تغییر می کند و شیمی درمانی برای بیمار انجام می شود، اما اگر قسمت دیگری از بدن درگیر نباشد، متخصص ممکن است تصمیمات مختلفی بگیرد که شامل جراحی، رادیوتراپی و درمان های سیستمیک و اولویت و اولویت است. تاخیر مرحله بندی درمان به اندازه توده، محل توده و تشخیص تیم درمان بستگی دارد.

وی بیان کرد: اندام های حساسی در سر و گردن وجود دارد و عملکرد آنها نیز حساس است و امکان دارد به همین دلیل از عمل جراحی خودداری شود و بیمار رادیوتراپی و شیمی درمانی انجام شود و یا ابتدا جراحی انجام شود. و سپس از روش های دیگر استفاده شود. بودن

اهمیت کار تیمی در درمان سرطان

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران با بیان اینکه کار گروهی در درمان سرطان بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: باید با تفکر مشترک جراح سر و گردن و رادیو انکولوژیست در تومورهای سر و گردن به ویژه سرطان زبان بهترین درمان را برای بیمار در نظر گرفت. ، احتمال بازگشت تومور و عود بیماری وجود دارد. وجود دارد

عادلی تصریح کرد: اگر سرطان سر و گردن در نقطه ای باشد که قابل درمان نباشد و قابل عمل باشد، مراحل درمان با جراحی آغاز می شود و پس از آن نمونه مورد نظر برای پاتولوژی ارسال می شود و تصمیم می گیریم برای بیمار چه کار کنیم. اگر اندازه توده از حد معینی بیشتر باشد، رادیوتراپی یا شیمی درمانی و رادیوتراپی به طور همزمان برای بیمار انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه وقتی رادیوتراپی انجام می شود، هدف این است که اندام درگیر بیشترین و سایر اندام ها کمترین اشعه را دریافت کنند، گفت: از گذشته تا به امروز این روش تکامل یافته و روش جدیدی به نام IMRT ابداع شده است. که از رادیوتراپی استفاده می‌کند شدت متغیر ترجمه می‌شود، در این روش دوز بیشتری به توده می‌دهیم و بافت‌های اطراف دوز کمتری دریافت می‌کنند و این روش در سرطان‌های سر و گردن که دارای اندام‌های حساس هستند استفاده می‌شود، زیرا عوارض کمتری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا