سلامت خانواده

ویتامینی برای مغز جوان

به گزارش خبرآنلاین، نتایج مطالعات متعدد حاکی از آن است که کمبود ویتامین های B6، B9 و B12 در سنین رشد و بزرگسالی باعث آسیب مغزی می شود.

تبیان در خبر نوشت: بنابراین این ترکیبات مفید برای سلامت مغز که سکاندار کنترل تمام اعضای بدن است، لازم و ضروری است.

در مقاله زیر در مورد تاثیر ویتامین های گروه B بر سلامت مغز و جوانی بیشتر صحبت خواهیم کرد. لطفا با ما همراه باشید.

  • ویتامین های خانواده B و نقش آنها در کنترل هموسیستئین

یکی از عملکردهای ویژه ویتامین های گروه B جلوگیری از تجمع و افزایش هموسیستئین است. هموسیستئین یک آمینو اسید غیر پروتئینی حاوی گوگرد و ماده ای سمی است که در طول متابولیسم بدن تولید می شود و اگر به درستی دفع نشود می تواند مغز را بیمار کند. از طرف دیگر، هموسیستئین باقیمانده متابولیسمی است که در بدن تولید می شود. به طور کلی، این ماده نمی تواند آسیبی ایجاد کند زیرا بدن ما سیستمی دارد که آن را حذف می کند. اما زمانی که دفع این ماده به درستی انجام نشود، باعث انسداد دیواره رگ های خونی می شود. این مشکل باعث ایجاد مشکل و اختلال در جریان خون در کل بدن می شود و مغز نیز از این قاعده مستثنی نیست.
به عبارت دیگر، تجمع و افزایش هموسیستئین می تواند به نورون های ما آسیب برساند. برای از بین بردن این مواد زائد، عملکرد ویتامین های B6، B9 و B12 از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نتایج مطالعات منتشر شده در مجله Nutrition نشان می دهد که تاثیر این ویتامین ها به قدری مهم است که کمبود آن خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل را افزایش می دهد. جلوگیری از کمبود ویتامین B برای جلوگیری از خطر آسیب مغزی.

در سال های اخیر، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که میزان ویتامین B در افراد مبتلا به بیماری های عصبی کمتر است. البته این کمبود به افزایش سن نیز مربوط می شود. نتایج بررسی های جهانی نشان می دهد که سطوح بالای هموسیستئین در خون، یعنی بین 5 تا 30 درصد بیشتر از حد طبیعی، می تواند خطر ابتلا به اختلالات شناختی و زوال عقل را در سالمندان افزایش دهد. خوشبختانه جبران کمبود ویتامین های گروه B بسیار ساده است.

شما می توانید با مصرف منظم غذاهای غنی از این ویتامین ها نیاز بدن خود را تامین کنید و خود را در برابر آسیب های ناشی از کمبود آن بیمه کنید. با توجه به اینکه با مصرف مواد غذایی مختلف مانند گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات برگ سبز می توانید ویتامین B مورد نیاز بدن خود را تامین کنید، همچنین می توانید با مصرف مکمل های این گروه از ویتامین ها از کمبود آن جلوگیری کرده و کمبودهای احتمالی را جبران کنید.

  • منابع طبیعی ویتامین های B6، B9 و B12

به یاد داشته باشید که جذب این ویتامین ها به کمک یک رژیم غذایی سالم و متنوع برای حفظ جوانی، سلامت و شادابی مغز کافی است، پس بهتر است منابع طبیعی این ویتامین ها را به خوبی بشناسید و به طور مرتب در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. .

ویتامین B6 به میزان قابل توجهی در گوشت طیور از جمله مرغ، بوقلمون، اردک، بلدرچین و قرقاول وجود دارد. علاوه بر این، نخود، ماهی تن، غلات و سیب زمینی نیز از دیگر منابع غنی ویتامین 6B محسوب می شوند. باید بدانید که کمبود این ویتامین شما را در معرض خطر افسردگی، سرگیجه و ضعف سیستم ایمنی قرار می دهد. ویتامین B9

ویتامین B9 در سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، اسفناج، کاهو، جعفری، شاهی و غیره وجود دارد، علاوه بر این، می توانید به میوه هایی مانند آووکادو، پاپایا، پرتقال و حبوبات و میوه های خشک نیز تکیه کنید. باید بدانید که کمبود این ویتامین شما را در معرض سردرد، تحریک پذیری، بدخلقی، ضعف و عدم تمرکز قرار می دهد. ویتامین B12

ویتامین B12 در گوشت قرمز، ماهی، غذاهای دریایی و لبنیات به وفور یافت می شود. به همین دلیل، گیاهخواران معمولا از کمبود ویتامین 12B رنج می برند. محققان به این نتیجه رسیده اند که کمبود این ویتامین می تواند باعث اختلالات حافظه، افسردگی و از دست دادن عملکردهای شناختی شود. علاوه بر این، کمبود ویتامین B12 می تواند باعث کم خونی شود. جذب کافی ویتامین B برای حفظ عملکردهای شناختی.

رژیم مدیترانه ای یکی از ایده آل ترین برنامه های غذایی برای جذب مقدار مناسبی از ویتامین های گروه B است. بنابراین انتخابی عالی برای حفظ سلامت و جوانی مغز است. در نهایت، اگر هیچ محدودیتی در رژیم غذایی شما وجود نداشته باشد و شما همه چیزخوار هستید و مواد مغذی کافی دریافت می کنید، به احتمال زیاد سطح هموسیستئین خون شما در حد نرمال خواهد بود. اما اگر با وجود داشتن رژیم غذایی خوب و متنوع میزان این ماده در خون شما زیاد است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و کمک های لازم را دریافت کنید. زیرا ممکن است این موضوع مربوط به اختلال متابولیک باشد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا