سلامت خانواده

چالش برانگیزترین بیماری قرن بیست و یکم چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، حدود 530 میلیون بزرگسال در جهان به دیابت مبتلا هستند و این افراد در خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها هستند و این امر باعث کاهش امید به زندگی می شود.

ایرنا در خبری نوشت: دیابت به ویژه دیابت نوع دو در حال تبدیل شدن به یکی از چالش برانگیزترین مشکلات سلامت قرن بیست و یکم است. محققان تخمین می زنند که حدود 529 میلیون نفر در جهان با دیابت دست و پنجه نرم می کنند و 90 تا 95 درصد از این افراد دیابت نوع 2 دارند.

یافته های پژوهش محققان دانشگاه امپریال لندن مبنی بر اینکه این عوارض 15 تا 20 سال زودتر رخ می دهد و امید به زندگی آنها را کاهش می دهد، در مجله Nature منتشر شده است.

عوارض طولانی مدت دیابت در بیماران بالای 50 سال

محققان داده های پزشکی بیش از 46 میلیون بزرگسال 20 ساله و بالاتر را تجزیه و تحلیل کردند. بیش از 3 میلیون نفر از شرکت کنندگان دیابت نوع 1 یا 2 داشتند. این یافته ها نشان داد که افراد دیابتی بالای 50 سال با حداقل سه عارضه طولانی مدت همانطور که در بالا ذکر شد مواجه هستند و در مقابل افراد 65 تا 70 ساله که دیابت ندارند، مجبور نیستند با عوارض طولانی مدت متعدد دست و پنجه نرم کنند. یا کمتر از سه عارضه دارند.

دانشمندان همچنین دریافتند که میانگین سن شروع عوارض طولانی مدت MLTC برای شرکت کنندگان مبتلا به دیابت 66 تا 67 سال است. علاوه بر این، ابتلا به دیابت در سنین پایین تر باعث می شود که فرد در سنین بالاتر با MLTC شدیدتر مواجه شود.

ادوارد گرگ، استاد دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت ایرلند و استاد دپارتمان اپیدمیولوژی در امپریال کالج لندن، معتقد است که «عوارض طولانی مدت متعدد یکی از مهم ترین مسائلی است که سلامت انسان را تهدید می کند».

به گفته وی، اغلب این مشکل را ناشی از افزایش سن می دانند، اما این تمام ماجرا نیست، چالش بزرگ، بروز عوارض طولانی مدت متعدد در جوانی است.

هنگامی که گرگ و تیمش چندین عارضه خاص درازمدت را بررسی کردند، شایع‌ترین عوارض در تمام گروه‌های سنی عبارت بودند از: فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، آرتروز، افسردگی و آسم. تعجب آور نیست که دیابت با MLTC مرتبط است، مسئله مهم تنوع، شدت و شروع زودرس آن در بیماران دیابتی است.

از دست دادن چهار سال از زندگی بیمار با هر عارضه طولانی مدت

مطالعات همچنین به بررسی زندگی از دست رفته در افراد مبتلا به دیابت به دلیل MLTC پرداخته اند. دانشمندان دریافته اند که افراد مبتلا به MLTC بیشتر سال های کمتری عمر می کنند. به عنوان مثال، بیماران دیابتی با سه عارضه چندگانه طولانی مدت تا 10 سال با این عوارض زندگی می کنند و 5 سال کمتر از دیابتی های بدون MLTC زندگی می کنند. همچنین افراد دیابتی که حداقل پنج عارضه چندگانه طولانی مدت دارند، به طور متوسط ​​پنج سال با این عوارض دست و پنجه نرم می کنند و شش سال کمتر از دیابتی ها بدون عارضه عمر می کنند.

گرگ و تیم او همچنین دریافتند که بزرگسالان جوان مبتلا به دیابت با تجربه MLTC سال های بیشتری از زندگی خود را از دست دادند. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به دیابت و MLTC در سن 40 سالگی در مقایسه با افراد بدون MLTC، در هر عارضه حدود 4 سال از عمر خود را از دست می دهد.

گرگ می‌گوید: «بیماری‌های مزمن معمولاً به مرور زمان بر ناتوانی و امید به زندگی تأثیر می‌گذارند، بنابراین ما باید راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها در افراد پیدا کنیم.» این استاد دانشگاه ادامه می دهد: دیابت قابل کنترل است و با پیشگیری از آن تا حد زیادی می توان از عوارض متعدد درازمدت جلوگیری کرد.

چرا بسیاری از بیماری ها با دیابت مرتبط هستند؟

پویا شفیع پور، پزشک خانواده و متخصص چاقی در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا کالیفرنیا می گوید: «این یافته ها قابل انتظار بود زیرا دیابت و مقاومت به انسولین قبل از تشخیص دیابت در فرد شروع می شود. بیشتر این افراد کبد چرب دارند و زمانی که آسیب به بدن و همه اعضای بدن شروع شده مقاومت به انسولین خود را نشان می دهد.

وی ادامه می دهد: افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های آترواسکلروتیک قلبی، بیماری عروق مغزی (CVA)، سکته مغزی، رتینوپاتی، نوروپاتی، بیماری کلیوی و چندین بیماری مختلف هستند، بنابراین دیابت تمام اعضای بدن را درگیر می کند.

233217

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا