اخبار سلامت

به اندازه نیمی از نیاز کشور پرستار داریم

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، احمد نژادیان در جلسه بررسی مسائل تخصصی پرستاری که با حضور اعضای هیئت مدیره پرستاری، رئیس سازمان نظام پرستاری، روسای انجمن های علمی پرستاری، مدیران پرستاری کشور برگزار شد. دانشگاه های علوم پزشکی خراسان و تعدادی از اعضای جوان هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی. ، گفت: سازمان نظام پرستاری نعمت بود، جرقه ایجاد آن را دانشگاه داد و اساتید آن را پیگیری کردند و پرستاران بالینی از آن حمایت کردند و شجره نامه سازمان نظام پرستاری ایجاد شد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد بین بحث دانشگاهی و سازمان نظام پرستاری تفاوت و فاصله وجود دارد و این سازمان عمدتاً به سمت مطالبات پرستاری حرکت کرده است، در حالی که طبق قانون سازمان نظام پرستاری، خارج شده است. از 10 وظیفه سازمان نظام پرستاری، 5 هدف روشن آن در حوزه آموزشی و پژوهشی تدوین شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری در تشریح اهداف این سازمان گفت: همکاری در تدوین برنامه آموزشی و استانداردهای پرستاران، تعیین تعداد و نحوه پذیرش دانشجوی پرستاری، تلاش برای ارتقای کیفیت مهارت ها، کمک به گسترش رشته ها. تحقیق در زمینه پرستاری و همکاری در راه تبادل علمی. ، پژوهشی و تخصصی با نهادهای ملی و بین المللی به منظور ارتقای کیفیت آموزش خدمات یکی از اهداف سازمان نظام پرستاری است.

وی با بیان اینکه نیمی از اهداف تاسیس سازمان نظام پرستاری در حوزه آموزش پرستاری بوده است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر در 159 هیات مدیره نظام پرستاری حداقل دو نفر هیات علمی داریم که این یعنی ما مفتخر به داشتن 300 عضو هیأت علمی در نظام پرستاری گروهی از اساتید و پیشکسوتان پرستاری نیز در شورای عالی نظام پرستاری حضور و فعالیت دارند، بنابراین همبستگی بین فعالیت های نظام پرستاری وجود دارد. سازمان و هیئت پرستاری در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند.

نجاتیان در ادامه کمبود شدید پرستار در کشور را واضح و آشکار دانست و گفت: در واقع نیمی از نیاز کشور به پرستار را داریم و با توجه به اینکه بیشتر پرستاران در بیمارستان ها مشغول به کار هستند، شاخص پرستار به تخت است. برای بررسی وضعیت پرستاری در کشور استفاده می شود. ما ایران را در نظر می گیریم و در حال حاضر کمتر از یک پرستار در هر تخت بیمارستانی داریم.

وی با بیان اینکه هنوز اطلاعات جامع و کاملی از تعداد و تنوع پرستار در کشور نداریم، افزود: متاسفانه در برخی نقاط کشور مانند اهواز تعداد پرستاران در هر تخت کمتر از نصف است. که نشان از عدم مدیریت صحیح در جذب پرستار دارد. دلیل این کمبود نیرو مهاجرت و ترک خدمت پرستاران است. واقعیت دیگر این است که ما با پدیده ای به نام بیکاری پرستاران مواجه نیستیم و اکنون درخواستی برای استخدام در کشور نداریم.

وی بیان کرد: پرستاران و پزشکان باید نگاه های نوآورانه و خلاقانه ای به مسائل بهداشتی داشته باشند و از یک سو به آموزش های بین رشته ای توجه شود و افراد به صورت تک بعدی آموزش ندهند.

نجاتیان در پایان افزود: قانون تعرفه خدمات پرستاری 15 سال است که مطرح شده است اما نیاز به تحلیل و بررسی در پایان نامه ها و مقالات دارد و باید مفاهیم جاری نظام سلامت را در برنامه های آموزشی گنجانده باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا