سلامت خانواده

برای کاهش وزن، پروتئین های گیاهی بهتر هستند. یا حیوان؟

به گزارش خبرآنلاین، نوع پروتئینی که می خورید می تواند نقش مهمی در مدیریت وزن سالم داشته باشد.

سلامت نیوزدار در خبری نوشت: امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری به میزان پروتئین مصرفی خود اهمیت می دهند. اما فقط میزان پروتئین مصرفی مهم نیست، بلکه نوع و منشا این پروتئین نیز مهم است.

پروتئین حیوانی و گیاهی

پروتئین برای عملکردهای بدن ضروری است و می توانید آن را در انواع غذاها از لبنیات کم چرب گرفته تا توفو پیدا کنید. اما همه منابع پروتئینی کیفیت یکسانی ندارند.

به طور کلی، افراد می توانند پروتئین مورد نیاز خود را از منابع حیوانی مانند مرغ، ماهی و تخم مرغ یا از منابع گیاهی مانند آجیل، حبوبات و غلات کامل دریافت کنند. اگرچه بیشتر مردم پروتئین را فقط مربوط به گوشت می دانند. اما کارشناسان می گویند پروتئین های گیاهی می توانند گزینه های سالم تری باشند، به خصوص برای افرادی که به دنبال کاهش وزن یا مدیریت وزن خود هستند.
اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که پروتئین های گیاهی به اندازه پروتئین های حیوانی در تامین این ماده مغذی مهم برای بدن انسان موثر هستند. حتی منابع گیاهی پروتئین به طور کلی در مقایسه با منابع حیوانی سالم تر و مفیدتر هستند.

پروتئین چگونه در کاهش وزن نقش دارد؟

پروتئین از هر منبعی یک راه عالی برای کمک به حفظ وزن سالم است.
پروتئین می تواند متابولیسم را بهبود بخشد و بنابراین، مصرف بیشتر این ماده مغذی منجر به احساس سیری می شود. پروتئین نه تنها به شما کمک می کند احساس سیری کنید، بلکه شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.
پروتئین های گیاهی ممکن است گزینه های سالم تری باشند. اما لزوماً به این معنا نیست که همه باید گیاهخوار یا خام گیاهخوار شوند

هر درشت مغذی از نظر زمان لازم برای هضم و هضم در دستگاه گوارش متفاوت است. در مورد پروتئین باید بدانید که تجزیه و هضم این ماده غذایی بیشتر طول می کشد و در نتیجه به انرژی بیشتری نیاز دارد.
پروتئین علاوه بر کمک به کاهش وزن بهتر، بخش مهمی از حفظ سلامت بدن شما در حین کاهش کالری دریافتی است.
هنگام کاهش وزن، علاوه بر چربی، مقداری از توده عضلانی خود را نیز از دست می دهید. بنابراین برای حفظ عضلات در روند کاهش وزن، لازم است پروتئین کافی در اختیار بدن خود قرار دهید.

به طور کلی پروتئین های گیاهی بهتر هستند

از نظر منشا پروتئین، متخصصان موافق هستند که پروتئین های گیاهی برای بدن سالم تر هستند. یکی از دلایل این است که منابع گیاهی پروتئین فیبر بیشتری نسبت به منابع حیوانی این ماده مغذی دارند.
از نظر کاهش وزن، نه تنها پروتئین مهم است، بلکه فیبر نیز بسیار مهم است. پروتئین های حیوانی به اندازه پروتئین های گیاهی فیبر ندارند.
به عنوان مثال، یک فنجان لوبیا سیاه حدود 42 گرم پروتئین و 30 گرم فیبر دارد. اما نصف فیله ماهی تقریباً 43 گرم پروتئین دارد اما فقط 4 گرم فیبر دارد.
فیبر به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و سلامت روده شما را بهبود می بخشد. همه این موارد به کاهش وزن کمک می کند.

به طور کلی غذاهای گیاهی برای سلامت عمومی بدن بهتر است

اگرچه نوع خاص پروتئین و روش پخت آن نیز تأثیرگذار و مهم است. اما به طور کلی پروتئین های گیاهی چربی اشباع کمتری نسبت به پروتئین های حیوانی دارند. توصیه می کنیم از غذاهای بسیار فرآوری شده پرهیز کنید، زیرا باعث می شوند کالری زیادی از طریق چربی های اشباع وارد بدنتان شوند. غذاهای فرآوری شده نه تنها کالری بیشتری دارند. بلکه اثرات مضری بر بدن دارند.
مصرف زیاد گوشت قرمز، به ویژه فرآوری شده، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و مرگ و میر مرتبط است.

انتخاب پروتئین با کیفیت بسیار مهم است

به طور کلی نیاز روزانه به پروتئین بزرگسالان حدود 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. چه بخواهید سلامت خود را حفظ کنید یا وزن خود را کاهش دهید، باید هر روز مقدار مناسبی پروتئین دریافت کنید.
مهم است که پروتئین مورد نیاز خود را از چه منابعی دریافت می کنید و توصیه می شود از پروتئین های گیاهی بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
پروتئین های گیاهی ممکن است گزینه های سالم تری باشند. اما لزوماً به این معنا نیست که همه باید گیاهخوار یا خام گیاهخوار شوند.
توصیه می کنیم حداقل سه بار در هفته از حبوبات (مثلاً عدس یا نخود یا لوبیا) استفاده کنید و در این مواقع از مصرف گوشت قرمز خودداری کنید تا مصرف چربی های اشباع شده را کاهش دهید.
یک رژیم غذایی متعادل می تواند شامل هر دو منبع پروتئین باشد. بنابراین بهتر است ترکیبی از منابع گیاهی و حیوانی پروتئین مصرف شود.
منابع بدون چربی پروتئین حیوانی مانند ماهی، مرغ و بوقلمون نیز گزینه های خوبی هستند. چیزی که باید به آن توجه کنید کیفیت ماده مغذی است.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا