سلامت خانواده

صدای پای این بیماری خطرناک شنیده می شود/ واکسیناسیون تنها راه پیشگیری از این بیماری است

به گزارش خبرآنلاین، نرگس خانعلی زاده در ضمیمه خانواده روزنامه مزرعه نوشت: از روزهای پایانی سال 1377 کمتر کسی به بیماری های قدیمی مانند سرخک، سرخجه، آبله مرغان و… توجه داشت، هر چه بود، کرونا بود و ماسک ها و واکسن ها

اما اکنون خبر شیوع سرخک در کشورهای همسایه و رسیدن آن به چند قدمی ایران می تواند همه را نگران کند. آن طور که اخبار می گوید در سال های اخیر و در میان این حواس پرتی، موارد سرخک در ایران افزایش چشمگیری داشته است. موضوعی که می توان آن را به ضعف برنامه واکسیناسیون در کشورهای همسایه به ویژه شرق کشور و تردد اتباع آنها به داخل کشور به صورت مجاز یا غیرمجاز نسبت داد.

بیماری جهانی

البته شیوع سرخک چندان محدود به کشورهای همسایه و کشورمان نیست، چرا که آمارها از وضعیت بد این بیماری در ایالات متحده آمریکا حکایت دارد. بر اساس داده های جدید منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، در مجموع 188 مورد سرخک در 26 ایالت و واشنگتن دی سی تایید شده است. در این مرحله 93 نفر در بیمارستان بستری شده اند که بیشتر آنها کودکان زیر 5 سال هستند. در حالی که تنها 58 مورد سرخک در سال 2023 گزارش شده است.

علائم را جدی بگیرید

همه چیز با تب و مشکلات تنفسی شروع می شود و لکه های قرمز روی پوست بدن و صورت ادامه می یابد. علائمی که شاید بهتر باشد در اولین مراحل با پزشک متخصص مشورت کنید تا با بیماری های دیگری مانند آبله مرغان اشتباه گرفته نشوند. گرچه البته در سرایت آن تفاوتی نیست; زیرا سرخک بسیار مسری است و موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به موقع است.

این تنها راه مقابله با آن است که امروزه همه از هشدار و خطر ابتلا به این بیماری صحبت می کنند. زیرا در کشورهای همسایه مانند عراق پوشش واکسیناسیون کودکان برای مقابله با سرخک به خوبی انجام نمی شود و انجام نخواهد شد.

موضوعی که در کشورهای همسایه به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق اپیدمی ایجاد می کند و می تواند وضعیت نگران کننده ای را برای ایران ایجاد کند.

زیارت با سلامتی

در این میان آگاهی از وضعیت فعلی این بیماری و راه های پیشگیری از آن تنها چیزی است که می تواند به ما کمک کند. حسین فرشیدی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شدت بر این موضوع تاکید می کند و به زائرانی که قصد سفر به اربعین را دارند، تاکید می کند فرزندان زیر 15 سال خود از سلامتی برخوردار باشند. سابقه کامل واکسیناسیون سرخک قبل از سفر. .

اگر واکسنی تزریق نشده است، در این روزها که همه از سرخک صحبت می کنند، با در دست داشتن کارت واکسن کودکان به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید و واکسیناسیون او را تکمیل کنید. همانطور که متخصصان بیماری های ویروسی و عفونی می گویند، سرخک یک بیماری ویروسی است که به طور معمول کودکان را درگیر می کند، اما اگر بزرگسالان سابقه بیماری یا واکسیناسیون نداشته باشند، می توانند در معرض خطر ابتلا به سرخک قرار بگیرند.

به همین دلیل جدی ترین توصیه پس از اطمینان از واکسیناسیون، پرهیز از برخورد با افراد دارای علائم در سفر اربعین است. ماسک و عدم تماس نیز می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در سفر جلوگیری کند. در نظر داشته باشید که علاوه بر پیشگیری، پیشگیری از شیوع بیماری نیز وظیفه و مسئولیت اجتماعی هر فرد است و در صورت داشتن کوچکترین علامت باید احتمال انتقال بیماری به دیگران را به حداقل رساند.

پیشگیری از واکسن

تزریق واکسن سرخک تنها راه پیشگیری از این بیماری است. واقعیتی که با برنامه جدی و منظم واکسیناسیون در دوره ای خاص اجرا شد. همانطور که در سال های گذشته بسیار از بیماری سرخک و سرخجه و واکسن ضد آن شنیده بودیم و با توقف شیوع گسترده این بیماری، به تدریج از شایعات و بحث ها کاسته شد.

مروری بر روند این بیماری نشان می دهد که واکسیناسیون منظم ایران را به مرحله حذف سرخک از کشور رساند، اما بی توجهی در این مسیر و شاید تمرکز همه توجه به کرونا و البته واکسیناسیون ضعیف در کشورهای همسایه، ایران را ناتوان کرد. برای رسیدن به این هدف. قطعی است و اکنون آمار دوباره در آستانه افزایش است.

اکنون با احتمال ظهور مجدد آن در ایران، باز هم همه می گویند که واکسن سرخک می تواند مانعی جدی برای ابتلا به این بیماری باشد. همانطور که کارشناسان می گویند، واکسن MMR از افراد در برابر هر سه عفونت: سرخک، اوریون و سرخجه محافظت می کند.

2323

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا