سلامت خانواده

دولت دارو بدهد/ صنعت داروسازی نیاز به تنفس مصنوعی دارد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

هادی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر به برگزاری چهل و ششمین همایش روز ملی دارو اشاره کرد و افزود: قرار است در این گردهمایی علمی، صنعتی و تخصصی مطالبات جامعه دارویی را با دولت چهاردهم در میان بگذاریم.

وی با اشاره به نامه ای که اخیرا شورای عالی سیاست گذاری انجمن داروسازان ایران به رئیس جمهور نوشت، گفت: وی در این نامه 6 چالش مهم و 6 راهکار برای عبور از چالش های حوزه دارو را با رئیس جمهور در میان گذاشت. م.

احمدی در ادامه افزود: از نظر عددی 98 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و بیش از 200 کارخانه داروسازی، 76 شرکت پخش ملی و 150 شرکت پخش استانی فعال هستند.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: در سال 1400 تعداد 75 همات برای بازار دارویی کشور در نظر گرفته شد که در سال 1401 به 125 همات و در سال 1402 به 165 همات رسید.

وی افزود: پیش بینی می شود تعداد بازار دارویی کشور در سال 1403 بیش از 200 عدد باشد که نشان از اهمیت دارو دارد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: یکی از خواسته های شورای عالی سیاست گذاری انجمن داروسازان ایران در نامه ای که به رئیس جمهور نوشته، جلوگیری از دخالت تشکل های غیر مرتبط با حوزه دارو بوده است. . همچنین استقلال سازمان غذا و دارو از دیگر خواسته های شورا بوده است. زیرا معتقدیم این سازمان باید زیر نظر رئیس جمهور و بودجه خاصی اداره شود E برای آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: برای سال 1403 بودجه اجرای طرح داروساز 125 درخواست بود که شورای اسلامی با 85 درخواست موافقت کرد. همین موضوع قبلا خودش را نشان داده و وضعیت پزشکی وخیم است.

احمدی تشکیل صندوق ذخیره دارو را پیشنهاد کرد و گفت: دارو یک کالای استراتژیک است و باید راهبردی به آن نگاه کرد. زیرا هرگونه اختلال در تولید و عرضه دارو به مردم آسیب می رساند.

وی از بیمه ها که همراه خوبی برای سلامت مردم و داروخانه ها نبودند انتقاد کرد هستنداضافه شده: اصلی بیشترین مشکل تامین هزینه های دارو بیمه است. به طوری که سازمان تامین اجتماعی از ابتدای امسال تاکنون یک ریال بابت دارو به داروخانه ها پرداخت نکرده است.

احمدی ادامه داد: این گونه رفتارها و عدم پوشش بیمه ای باعث شکست طرح شد داروساز این اتفاق می افتد و نمی خواهیم دولت چهاردهم در ابتدا دچار مشکل شود.

وی افزود: باید منابع مالی پایدار برای دارو در نظر گرفته شود تا با چنین مشکلاتی مواجه نشود.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران به بدهی داروخانه های دولتی به صنعت پخش دارو اشاره کرد و گفت: داروخانه های دولتی 24.6 درصد بدهی به شرکت های پخش دارند و دولت باید این چالش را عاجل حل کند.

احمدی خطاب به رئیس دولت چهاردهم افزود: دارو را تهیه کنید و منتظر وزیر بهداشت نباشید.

وی ادامه داد: صنعت داروسازی نیازمند تزریق نقدینگی است که مانند تنفس مصنوعی برای صنعت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا