سلامت خانواده

زوال عقل، کم خونی و مشکلات بینایی از علائم کمبود این ویتامین است

به گزارش خبرآنلاین، ویتامین B12 (کوبالامین) نقش اساسی در تشکیل گلبول های قرمز خون، متابولیسم سلولی، عملکرد اعصاب و تولید DNA ایفا می کند. منابع غذایی ویتامین B12 شامل مرغ، گوشت، ماهی و محصولات لبنی است. مکمل خوراکی B12 نیز برای جبران کمبود این ویتامین به راحتی در دسترس است و با نظر پزشک قابل مصرف است.

افرادی که از رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می کنند ممکن است بیشتر در معرض کمبود ویتامین B12 باشند زیرا غذاهای گیاهی حاوی ویتامین B12 نیستند. افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های گوارشی نیز اغلب در معرض کمبود ویتامین B12 هستند.

کمبود ویتامین B12 در صورت عدم درمان می تواند منجر به کم خونی، خستگی، ضعف عضلانی، مشکلات روده ای، آسیب عصبی و اختلالات خلقی شود.

شایع ترین علائم کمبود این ویتامین عبارتند از:

بی حسی (برای لمس)

کمبود B12 می تواند باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن شود و به غلاف محافظی که اعصاب را می پوشاند آسیب برساند.

احساس سرما

سطوح ناکافی B12 یکی از دلایل کم خونی است و این وضعیت می تواند باعث لرز و احساس سرما به خصوص در دست ها و پاها شود.

مه مغزی

کمبود B12 ممکن است منجر به افسردگی، گیجی، مشکلات حافظه و زوال عقل شود که همه آنها مه مغز نامیده می شوند. این شرایط همچنین می تواند بر تعادل شما تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید:

مه مغزی چیست؟ 8 خوراکی که باعث مه مغزی می شود

ذهن رفت

کمبود ویتامین B12 با زوال عقل و کاهش عملکرد شناختی مرتبط است، اما مشخص نیست که آیا مکمل های ویتامین B-12 می توانند به پیشگیری یا درمان زوال عقل کمک کنند یا خیر.

ضعف

ضعف، خستگی و سبکی سر ممکن است به این معنی باشد که سطح ویتامین B12 بدن شما ناکافی است.

زبان صاف

سطح ناکافی B12 ممکن است منجر به صافی و درد در ناحیه زبان شود. این حالت “گلوسیت آتروفیک” نامیده می شود. در این حالت برجستگی های کوچک روی زبان (پاپیلا) به تدریج از بین می روند که باعث می شود زبان صاف و براق به نظر برسد.

ضربان قلب تند

ضربان قلب سریع یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین B12 است. اگر بدن کمبود این ماده را داشته باشد، ممکن است ضربان قلب برای جبران کاهش تعداد گلبول های قرمز افزایش یابد. کم خونی قلب را مجبور می کند تا خون بیشتری را به قسمت های مختلف بدن پمپاژ کند و این کار را سریعتر انجام دهد.

زخم های دهان

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث ایجاد زخم در دهان، لثه یا زبان شود.

مشکلات گوارشی

ویتامین B12 کم می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. در این شرایط ممکن است اشتهای خود را از دست بدهید، به طور غیر ارادی وزن کم کنید یا دچار یبوست شوید.

اختلال بینایی

نوروپاتی بینایی یکی از علائم کمبود ویتامین B12 است. سطوح ناکافی این ویتامین بر انتقال پیام های عصبی از چشم به مغز تأثیر می گذارد و بینایی را مختل می کند. اگرچه نوروپاتی بینایی یک نگرانی است، اما اغلب برگشت پذیر و قابل درمان است.

زوال عقل، کم خونی و مشکلات بینایی از علائم کمبود این ویتامین است

اثرات جانبی

این ویتامین اگر در دوزهای مناسب مصرف شود بی خطر است. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین B12 برای بزرگسالان 2.4 میکروگرم است. بدن فقط مقدار مورد نیاز این ویتامین را جذب می کند و مقادیر اضافی آن را از طریق ادرار دفع می کند.

مصرف دوز بالاتر ویتامین B12 ممکن است باعث سردرد، تهوع و استفراغ، اسهال، خستگی یا ضعف، گزگز دست و پا و غیره شود.

تداخلات دارویی

اسید آمینوسالیسیلیک (Paser): مصرف این دارو برای درمان مشکلات گوارشی ممکن است توانایی بدن در جذب ویتامین B12 را کاهش دهد.

کلشی سین (Colcrys، Mitigare، Gloperba): مصرف این داروی ضد التهابی که برای پیشگیری و درمان حملات نقرس استفاده می شود، توانایی بدن در جذب ویتامین B-12 را کاهش می دهد.

متفورمین (Glumetza، Fortamet): مصرف این داروی دیابت توانایی بدن برای جذب ویتامین B12 را کاهش می دهد.

مکمل های ویتامین C (اسید اسکوربیک): مصرف ویتامین B12 همراه با ویتامین C ممکن است جذب ویتامین B12 را در بدن کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، ویتامین C را دو یا چند ساعت پس از مصرف مکمل ویتامین B12 مصرف کنید.

لانزوپرازول یا سایر داروهایی که اسید معده را کاهش می دهند نیز ممکن است توانایی بدن برای جذب ویتامین B-12 را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید:

این ویتامین را در صبح بخورید؛ بهتر جذب می شود

بهترین زمان مصرف ویتامین ها/ کدام ویتامین ها را می توان با معده خالی مصرف کرد؟

بهترین زمان مصرف ویتامین D چه زمانی است؟ صبح یا شب؟

این ویتامین ها را با هم مصرف نکنید

منابع: mayoclinic، medicinenet

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا