سلامت خانواده

برای پیشگیری از آلزایمر چه بخوریم؟

به گزارش خبرآنلاین، یکی از اعضای هیات علمی علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برخی تحقیقات شواهدی مبنی بر تاثیر رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی MIND بر آلزایمر نشان داده است، گفت: البته ، هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی تواند با آلزایمر مبارزه کند. هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد، اما الگوهای غذایی حاوی چندین ماده مغذی ضد التهابی ممکن است به پیشگیری یا کند کردن پیشرفت آلزایمر کمک کند.

ایسنا در خبری نوشت: دکتر غزاله اسلامیان با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است، گفت: نمی توان دقیقاً پیش بینی کرد چه کسانی به آلزایمر مبتلا می شوند، اما عوامل متعددی ممکن است این احتمال را افزایش یا کاهش دهد.

وی افزود: برخی از این عوامل مانند سن و ژنتیک قابل کنترل نیست اما رژیم غذایی از دیگر عوامل مرتبط با بیماری آلزایمر است که در روند ابتلا یا پیشرفت این بیماری تاثیر دارد.

عضو هیأت علمی علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بر اساس نتایج مطالعات انجام شده برخی الگوهای غذایی ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: بر این اساس مصرف گروهی غذا از پیشرفت بیماری در بیماران آلزایمر جلوگیری می کند.

رژیم غذایی با چه مکانیسمی بر بیماری آلزایمر تأثیر می گذارد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در مغز افراد مبتلا به آلزایمر قطعاتی از پروتئین به نام بتا آمیلوئید مشاهده شده است، افزود: در این پروتئین ها توده هایی تشکیل می شود که ارتباط منظم مغز را مختل می کند. رژیم غذایی ضد التهاب های مناسب نیز ممکن است با این مکانیسم ها باعث کاهش سطح بتا آمیلوئید در مغز شوند.

اسلامیان گفت: التهاب باعث افزایش سطح بتا آمیلوئید در مغز می شود. در نتیجه الگوهای غذایی ضد التهابی، ممکن است به کاهش سطح بتا آمیلوئید در مغز کمک کند. رژیم های غذایی ضد التهابی ممکن است با کنترل سایر عوامل مرتبط با آلزایمر مانند دیابت و فشار خون بالا از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنند.

چه نوع رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آلزایمر بهتر است؟

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی ادامه داد: تحقیقات زیادی انجام شده تا بررسی شود کدام غذاها و الگوهای غذایی ممکن است برای مبتلایان به آلزایمر مفیدتر باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، محققان رژیم غذایی مدیترانه ای را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط می دانند، افزود: مطالعات معتبر متعددی ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه ای و پیشرفت کندتر بیماری آلزایمر را تایید کرده است، این رژیم ها سرشار از سلامتی هستند. چربی ها و آنتی اکسیدان ها

اسلامیان با بیان اینکه مصرف غذاهای نشاسته ای و انواع نان های سبوس دار، میوه ها، سبزیجات، لوبیا، آجیل، مصرف کمتر گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، استفاده منظم از انواع ماهی (معمولاً گفته می شود. که ماهی “غذای مغز” است و شواهد زیادی وجود دارد که خوردن ماهی به دلیل داشتن امگا 3 برای سلامت مغز مفید است، لبنیات کم چرب، روغن های مایع پخت و پز مانند روغن زیتون، روغن کانولا، و عدم استفاده از روغن های جامد، محدود کردن مصرف نمک در رژیم غذایی. غذا و کاهش مصرف مواد غذایی شیرین مانند شیرینی، بیسکویت، کیک و شکلات از جمله اقدامات موثر در کاهش یا کند کردن روند بیماری آلزایمر است.

رژیم MIND و ارتباط آن با پیشگیری از زوال عقل

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه رژیم غذایی MIND در واقع ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیمی برای کنترل فشار خون است، اظهار داشت: مطالعات نشان داده است که این نوع رژیم غذایی می تواند برای سلامت مغز مفید باشد. رژیم MIND توصیه می شود که افراد را وادار می کند غذاهایی مانند انواع توت ها مانند شاه توت، توت فرنگی، شاه توت و تمشک که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، سبزیجات به ویژه سبزیجات برگ سبز، آجیل و دانه ها، غلات کامل، روغن زیتون، گوشت سفید مانند ماهی مصرف کنند. و مرغ و لوبیا را در سبد غذایی خود قرار دهید.

کدام غذاها را باید در بیماران آلزایمر کاهش داد؟

وی با اشاره به اینکه منابع غذایی حاوی چربی های اشباع، کلسترول بالا و قندهای ساده ممکن است باعث افزایش التهاب در مغز و بدن بیماران آلزایمری شود، توصیه کرد: از مصرف شیرینی جات، کره، مارگارین، گوشت های چرب و سرخ کردنی ها خودداری شود. در مبتلایان یا افراد مستعد به این بیماری کاهش می یابد.

اسلامیان در پاسخ به این سوال که آیا رژیم غذایی می تواند در پیشگیری از آلزایمر نقش داشته باشد، گفت: بیماری آلزایمر یک بیماری پیچیده است که عوامل متعددی در بروز آن نقش دارند، الگوهای غذایی ممکن است تا حدودی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. تأثیر دارند، اما شواهد قوی برای حمایت از رژیم غذایی مدیترانه ای و MIND به عنوان بخشی از استراتژی های پیشگیری از آلزایمر وجود دارد، اگرچه نتایج مطالعات بسته به جمعیت دقیق مورد مطالعه متفاوت است، مطالعات هنوز 40 تا 54 درصد کاهش خطر را نشان می دهد. نشان داده شده است که در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند، بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: همچنین در مطالعه دیگری ثابت شد افرادی که الگوی غذایی MIND را به شدت رعایت می کردند، 53 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند، حتی افرادی که به طور متوسط ​​از رژیم غذایی MIND پیروی می کردند نیز خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دادند. بیماری آلزایمر. در آنها 35 درصد کاهش یافت.

مشکلات گوارشی و کاهش وزن در بیماران آلزایمر شایع است

این متخصص تغذیه دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از داروهای تجویزی برای بیماران آلزایمر می تواند باعث یبوست شود، ادامه داد: مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی که منابع خوبی از فیبر هستند در کنار افزایش مصرف مایعات و فعالیت بدنی، یبوست را مهار می کند. یبوست کمک خواهد کرد.

خشکی دهان یکی دیگر از مشکلات شایع در بیماران آلزایمر است که دکتر اسلامیان به آن اشاره کرد و گفت: افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است آب کافی ننوشند، زیرا سیگنال تشنگی بدن آنها مانند گذشته قوی نیست و باعث تشویق و یادآوری بیماران می شود. مصرف آب کافی برای اطرافیان ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه اکثر مبتلایان به آلزایمر کمتر احساس گرسنگی یا تشنگی می کنند، افزود: این بیماران معمولا در جویدن یا بلع مشکل دارند که باعث می شود غذای کافی نخورند یا وزن زیادی کم کنند. سوء تغذیه همچنین می تواند علائم بیماران آلزایمر را تشدید کند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اسلامیان خاطرنشان کرد: وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌های کوچک‌تر، مصرف بیشتر غذاهای مقوی و پرکالری و غذاهای نرم و راحت‌تر مانند سبزیجات پخته، میوه‌های نرم بدون پوست، گوشت‌های کم‌چرب. مانند گوشت چرخ کرده و انواع سوپ ها می تواند برای این بیماران مفید باشد.

وی در خاتمه گفت: در سال های اخیر توجه ویژه ای به محور مغز – روده یعنی ارتباط بسیار قوی بین سلامت مغز و آنچه در روده اتفاق می افتد، شده است و نقش تغذیه در بهبود عملکرد مغز بوده است. در مطالعات مختلف ثابت شده است. بنابراین پیروی از یک سبک زندگی سالم مانند رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت بدنی کافی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز علائم بیماری آلزایمر و پیشگیری از بروز این بیماری داشته باشد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا