اخبار سلامت

اقدام خطرناک وزارت بهداشت با تایید “قلیان اکسیژن”

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، اگر تا به حال از کنار یکی از کافی شاپ های شمال تهران گذر کرده باشید، احتمالا با وسیله ای به نام قلیان اکسیژن برخورد کرده اید.

این نوع قلیان که چند سال پیش نامش رواج داشت، هم اکنون با تایید صریح وزارت بهداشت در برخی کافه ها توزیع می شود! این موضوع باعث ایجاد سوالات، تردیدها و ابهامات بسیار جدی در خصوص عوارض و ابهامات موجود در مورد مواد تشکیل دهنده این نوع قلیان و چرایی تایید آن توسط وزارت بهداشت شده است.

وزارت بهداشت شاکی است قلیان اکسیژنی به صورت آزمایشی در حال توزیع و استفاده است! اما بسیاری از کارشناسان ایرادات فنی را به این مطالعه وارد کرده اند. از جمله اینکه افرادی که تحت آزمایش هستند از حضور در این مطالعه بی اطلاع هستند. همچنین بابت استفاده از این نوع قلیان از آنها پول گرفته می شود و مردم به هیچ وجه از عوارض احتمالی آن مطلع نمی شوند. یعنی عملاً دختران و پسران جوانی که قلیان اکسیژن مصرف می کنند در این آزمایش به «موش آزمایشگاهی» وزارت بهداشت تبدیل شده اند!

در همین راستا در گفتگو با جناب آقای دکتر مصطفی قانعی; رئیس انجمن ریه ایران و دبیر ستاد توسعه اقتصاد سلامت مبتنی بر علم؛ در قسمت اول این گفت و گو که با عنوان رئیس انجمن ریه درباره عوارض خطرناک «قلیان اکسیژنی» منتشر شده است، به بررسی عوارض ترکیبات این قلیان پرداختیم.

دکتر قانعی در این قسمت سرگیجه، کم خونی، حالت تهوع و استفراغ، آسیب به جنین در دوران بارداری و … را از عوارض مصرف گازهای این قلیان عنوان کرد.

قسمت دوم این گفتگو را می خوانید:

در مورد امکان جایگزینی قلیان اکسیژن به جای قلیان کشیدن، عقل سلیم حکم می کند که قبل از انجام یک کار تحقیقاتی در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور، حداقل تجربیات کشورهای دیگر را پیش روی خود قرار دهیم.

تسنیم: تجربه کشورهای دیگر در زمینه قلیان اکسیژنی چگونه بوده است؟

در دهه های گذشته، گاز N2O به عنوان گاز خنده در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است. نکته ای که اکنون وجود دارد این است که مصرف این گاز در چین، ویتنام و تایلند افزایش یافته است و در جنوب شرق آسیا نیز به صورت بالن استفاده شده است و انگلیس از سال 2014 استفاده از این گاز را آغاز کرده است، بنابراین سابقه دارد. استفاده از این گاز و ایران اولین کشوری نیست که بررسی استفاده از این گاز را آغاز کرده است.

در استرالیا اکسید نیتروژن یک ماده غیرقانونی محسوب می شود و عرضه این ماده به منظور استنشاق دو سال زندان دارد!در هلند استفاده از اکسید نیتروژن در باشگاه ها ممنوع است و مالکیت، واردات و فروش غیر از مصارف پزشکی و غذایی ممنوع است.

عوارض خطرناک گاز خنده قلیان اکسیژن; از آسیب مغزی گرفته تا سرخوشی

استفاده از این گاز در سوئد در رویدادها و جشنواره ها متوقف شده است و در خرده فروشی به بالای 18 سال محدود شده است.

حتی در انگلستان که این ماده را تولید و به دنیا می‌فرستاد، فروش نیتروژن اکسید برای مقاصد تفریحی در سال 2016 تحت عنوان مواد روانگردان قرار گرفت و این کشور به عنوان تولیدکننده اصلی، استفاده تفریحی آن را غیرقانونی اعلام کرد. ، اگر کسی نیتروژن اکسید بفروشد به هدف سرگرمی باید جریمه و حبس شود.

بنابراین شواهد استفاده از آن از چندین دهه پیش وجود داشت و کشورها یکی یکی از این گاز استفاده می کردند و این سوال پیش می آید که چرا کشورها پس از این همه استفاده آن را ممنوع کرده اند؟!

عجیب است که وزارت بهداشت ما اعلام کرده که می خواهد دخانیات را جایگزین کند. یک بار در دنیا چنین کلاهی بر سر بشریت گذاشته شد و برخی گفتند سیگار الکترونیکی باید جایگزین سیگار شود و ادعا می کردند که سیگار الکترونیکی بی ضرر است، اما بعد از چند سال مشخص شد که این سیگارها هم بی ضرر نیستند، بنابراین ما هستیم. در کنار مجموعه هایی که به فکر خودشان هستند و این یکی از چالش های کنترل دخانیات در کشورهایی از جمله کشور ما است.

گاز خنده هم نوعی کسب و کار است که انجام می شود و ما معتقدیم این کار نیاز به مطالعه نداشت زیرا شواهد کافی در علم پزشکی برای رد آن وجود داشت و آنچه دیگران منع می کنند ایران به دنبال اجرای آن است!

متخصص ریه: «قلیان اکسیژن» مبنای علمی ندارد

تسنیم: نکته دیگر اینکه وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و انتظار می رود به جای اینکه به دنبال جایگزینی جدید برای مصرف قلیان باشد، تلاش خود را برای فرهنگ سازی و پیگیری وضع قوانین در جهت ارتقای سلامت بیشتر کند. کاهش مصرف دخانیات نطر شما چی هست؟

در مورد فرهنگ باید توجه داشت که در فرهنگ و دین ما که مردم به آن اعتقاد دارند، گفته می شود هر چیزی که به بدن آسیب برساند حرام است. در وزارت بهداشت و جمعی از کارشناسان اصرار داشتند که با تکیه بر این فرهنگ ها و قوانین میزان مصرف دخانیات کاهش یابد، اما همین تجارت کاری کرد که حتی از افزایش مالیات دخانیات جلوگیری کرد!

در کشور ما دو دهه طول کشید تا بتوانیم مالیات دخانیات را در شورای اسلامی وضع و افزایش دهیم. در حالی که یکی از راهکارهای کشورهای جهان برای کاهش مصرف دخانیات همین سیاست بوده است.

در کشور ما نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد اما باید دانست که پشت پرده این مشاغل افرادی هستند که قصد دارند با افزایش فروش محصولات دخانی سود ببرند. همانطور که دیدیم تبلیغ سیگار و استفاده از آن در فیلم های بسیاری از کشورها ممنوع است اما در کشور ما به تازگی وارد سینمای خانگی شده است! یعنی مردم به فکر منافع خود باشند.

از سوی دیگر شاهد بوده ایم کشورهای خارجی که بسیاری از کالاها را تحریم کرده اند، مشکلی برای انتقال پول در خرید و فروش سیگار ندارند و کارخانه تولید سیگار نیز داریم که نشان دهنده نگاه تجاری افراد فعال در حوزه دخانیات و دخانیات است. تولید

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا