سلامت خانواده

مصرف همزمان سیگارهای سنتی و الکترونیکی و افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو به نقل از سلامتی دی نیوز، «ماریسا بیتتونی» سرپرست این پژوهش و محقق انکولوژی او در دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: از منظر بهداشت عمومی، ما همیشه نگران استفاده دوگانه از محصولات سنتی و سیگارهای الکترونیکی بوده‌ایم.

وی گفت: این مطالعه شواهد روشنی ارائه می دهد که سیگار علاوه بر سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد آزمایش برای افزایش سرطان ریه.”

تیم او استفاده از سیگار الکترونیکی و مصرف تنباکو را در بین نزدیک به 5000 نفر در منطقه که به سرطان ریه مبتلا شده بودند، ردیابی کردند و آنها را با گروهی متشکل از 27300 نفر بدون سرطان مقایسه کردند.

نتایج: افرادی که هم سیگار سنتی و هم سیگار الکترونیکی می‌کشیدند، هشت برابر بیشتر از گروه بدون سرطان در معرض ابتلا به سرطان ریه بودند.

علاوه بر این، محققان دریافتند افرادی که هم سیگارهای سنتی و هم سیگارهای الکترونیکی می‌کشیدند، چهار برابر بیشتر از افرادی که فقط سیگارهای سنتی می‌کشیدند، در معرض استعمال دخانیات قرار داشتند. آزمایش سرطان ریه بودند.

بیتتی وی افزود: بیشتر مردم می دانند که دود تنباکو حاوی مواد شیمیایی سرطانی است زا این است، اما به طور کلی، کمتر در مورد مواد شیمیایی که از طریق بخار سیگار الکترونیکی استنشاق می شود، شناخته شده است.

به گفته نویسندگان این مطالعه، تحقیقات قبلی نیکوتین موجود در بخار سیگار الکترونیکی را با سرطان ریه در موش ها مرتبط دانسته است. آنها خاطرنشان کردند: “میزان دودی که موش ها در معرض آن قرار گرفتند مشابه افرادی بود که حدود سه تا شش سال سیگار کشیده بود.”

همچنین محققان افزودند: از متون علمی مشخص است که علاوه بر نیکوتین، ترکیبات سمی مختلفی در مایع الکترونیکی سیگار وجود دارد.

بیتتی وی گفت: با این حال، بسیاری از افراد، از جمله نوجوانان و جوانان علاقه مند به استفاده از سیگارهای الکترونیکی، ممکن است از این موضوع آگاه نباشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا