بهداشت و درمان

دلایل اهمیت منیزیم برای بدن

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بدن برای انقباض عضلات، تولید انرژی، کنترل قند خون، سلامت قلب، رشد استخوان ها و موارد دیگر به منیزیم نیاز دارد.

منیزیم یک ماده معدنی ضروری در شاخص سلامت است و در بیش از 300 واکنش بدن که عملکردهای مختلف را تنظیم می کند، دخیل است. اینها شامل انقباضات عضلانی، تولید انرژی، سنتز پروتئین، عملکرد عصبی، تنظیم فشار خون، کنترل قند خون و ضربان قلب طبیعی است.

همچنین، بدن برای ساختن استخوان ها به منیزیم، DNA ماده ژنتیکی (دئوکسی ریبونوکلئیک اسید) و RNA (ریبونوکلئیک اسید) و گلوتاتیون، نوعی آنتی اکسیدان، نیاز دارد. کمبود منیزیم زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند به اندازه کافی این ماده معدنی را از غذا دریافت کند. علائم کمبود منیزیم (هیپومنیزیمی) بسته به شدت کمبود متفاوت است. در ابتدا ممکن است با بی اشتهایی، حالت تهوع و خستگی همراه باشد و در صورت افزایش این کمبود ممکن است باعث بی حسی، گزگز، گرفتگی عضلات، ضربان قلب غیر طبیعی و تشنج شود. کمبود شدید منیزیم همچنین باعث کاهش سطح کلسیم و پتاسیم می شود.

این ماده معدنی به اشکال مختلف وجود دارد و از طریق غذاها یا مکمل های غذایی مختلف به دست می آید.

برخی افراد به دلیل کمبود منیزیم، وضعیت سلامتی یا رژیم غذایی به این مکمل نیاز دارند. تخمین زده می شود که بسیاری از مردم در ایالات متحده منیزیم کافی را از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند، بنابراین مصرف مکمل منیزیم این کمبود را جبران می کند. هنگام انتخاب مکمل منیزیم، ممکن است با چندین گزینه روبرو شوید. بنابراین، دانستن مکمل‌های مختلف منیزیم بسیار مهم است، زیرا هر کدام دارای فواید متمایزی هستند و ممکن است عملکرد متفاوتی داشته باشند.

سیترات منیزیم

مکمل های سیترات منیزیم از منیزیم و سیترات (اسید سیتریک) تشکیل شده اند. سیترات اسید ضعیفی است که در مرکبات یافت می شود و فواید مختلفی دارد. سیترات منیزیم معمولا برای درمان یبوست استفاده می شود. سیترات منیزیم نوعی ملین نمکی است که میزان آب باقی مانده در مدفوع را افزایش می دهد و در نتیجه دفع آن را آسان می کند.

سیترات منیزیم همچنین ممکن است برای سلامت استخوان مفید باشد و مطالعات محدودی افزایش تراکم مواد معدنی استخوان را پس از یائسگی نشان داده است. تصور می شود که سیترات منیزیم نسبت به سایر اشکال منیزیم راحت تر جذب می شود.

منیزیم گلیسینات

منیزیم گلیسینات که از منیزیم و گلیسین (نوعی اسید آمینه) ساخته شده است برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود. بسیاری از مردم با این سوال روبرو هستند که آیا باید منیزیم گلیسینات را جایگزین سیترات منیزیم کنند یا خیر؟ اینکه کدام یک برای شما بهتر است به شما و دلیل استفاده از آن بستگی دارد. در حالی که سیترات منیزیم ممکن است بهترین انتخاب برای یبوست باشد، گلیسینات منیزیم بهترین انتخاب برای اختلالات خلقی در نظر گرفته می شود.

اکسید منیزیم

اکسید منیزیم بدون نسخه در دسترس است و معمولا برای درمان سوزش سر دل و سوء هاضمه استفاده می شود. همچنین از اکسید منیزیم برای جبران کمبود منیزیم استفاده می شود. این مکمل همچنین می تواند برای درمان یبوست استفاده شود، اما در مقایسه با سایر اشکال منیزیم، اکسید منیزیم به راحتی جذب نمی شود.

مالات منیزیم

به گزارش ایندیپندنت، مالات منیزیم نوعی مکمل ساخته شده از منیزیم و اسید مالیک (مالات) است. مالات منیزیم یک درمان احتمالی برای فیبرومیالژیا (یک سندرم درد مزمن اسکلتی عضلانی است که با درد، خستگی، بی خوابی و افسردگی مشخص می شود). با این حال، یک بررسی نشان می دهد که مالات منیزیم تأثیر کمی در بهبود علائم فیبرومیالژیا دارد و این مکمل می تواند برای جبران کمبود منیزیم استفاده شود. مالات منیزیم قابلیت جذب بالایی دارد و طبق شواهد پس از مصرف به سرعت و به راحتی جذب می شود.

سولفات منیزیم

سولفات منیزیم ممکن است برای درمان پره اکلامپسی (فشار خون بالا و آسیب اندام در دوران بارداری) و اکلامپسی (حملات تشنجی در زنان مبتلا به پره اکلامپسی) در دوران بارداری استفاده شود. یک داروی ضد تشنج نیز ممکن است مفید باشد. با این حال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده نسبت به استفاده طولانی مدت از انواع خاصی از سولفات منیزیم در درمان پره اکلامپسی، اکلامپسی و تشنج در زنان باردار هشدار داده و گفته است که باید با یک متخصص مراقبت های ویژه مشورت شود. .

سولفات منیزیم که به نمک اپسوم نیز معروف است در درمان یبوست نیز استفاده می شود. برخی مطالعات از فراهمی زیستی کمتر سولفات منیزیم در مقایسه با سایر انواع منیزیم از جمله سیترات منیزیم خبر می دهند، اما برخی مطالعات دیگر جذب کافی و مناسب این مکمل را نشان می دهند.

تورات منیزیم

مکمل های تورات منیزیم (منیزیم با اسید آمینه تورین) می توانند تاثیر مثبتی بر فشار خون بالا داشته باشند. یک مطالعه حیوانی نشان داد که مکمل منیزیم تورات فشار خون را در موش‌های مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهد. سایر مطالعات حیوانی اثر منیزیم تورات را در پیشگیری از آب مروارید گزارش می کنند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است برای استفاده از مکمل ها باید با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. همچنین برخی از افراد ممکن است با عوارض جانبی مصرف منیزیم مانند اسهال، گرفتگی عضلات شکم و حالت تهوع مواجه شوند. مصرف بیش از حد منیزیم همچنین عوارضی مانند فشار خون پایین، حالت تهوع و استفراغ، احتباس ادرار، دیر هضم، ضعف عضلانی، بی حالی و ضربان قلب نامنظم را به همراه دارد.

مکمل های منیزیم ممکن است برای برخی خطرناک باشد. افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید از مصرف مکمل های منیزیم خودداری کنند زیرا کلیه های آنها ممکن است نتواند به درستی منیزیم اضافی را از بدن خارج کند. مصرف مکمل های منیزیم در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است، البته قبل از مصرف حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. اگر از داروهای دیگری نیز استفاده می کنید، قبل از شروع مکمل ها از یک متخصص کمک بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا