بهداشت و درمان

شیرمادر، کودک را برای مدت طولانی در برابر عفونت ایمن می کند

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، کارشناسان تاکید می کنند که ایمنی از طریق سلول های متنوع تری نسبت به آنچه در ابتدا انتظار داشتند از مادر به فرزندان منتقل می شود.

همچنین، در حالی که به نظر می رسید این ایمنی فقط در دوران شیردهی برای محافظت از نوزادان وجود دارد، آزمایشات روی موش ها نشان داد که مزایای آن برای مدت طولانی تری ادامه دارد.

مجموعه‌ای از آزمایش‌ها نشان می‌دهد که مادرانی که از عفونت بهبود یافته‌اند، می‌توانند ایمنی خود را در برابر آن عفونت از طریق شیردهی با اثرات طولانی مدت منتقل کنند.

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه “کیپ تاون” آفریقای جنوبی در یکی از موارد آزمایشی دریافتند که یک موش موش تا آخر عمر از عفونت کرمی مصون بوده است.

این یافته های قابل توجه عامل دیگری را به تأثیر مادران بر سلامت فرزندانشان اضافه کرد.

به گفته محققان، این اولین بار است که یک عفونت قبل از تولد می تواند ایمنی سلولی مادام العمر را به نوزادان بدهد. با این حال، آنها تاکید می کنند که هنوز مطالعات بیشتری برای بررسی ابعاد مختلف این اثر در نمونه های انسانی مورد نیاز است.

در عین حال پزشکان این روش را جایگزینی برای واکسیناسیون نمی دانند و تنها امیدوارند در آینده از آن برای بهبود روش های حفاظتی در برابر عفونت ها استفاده کنند. لازم به ذکر است که شیردهی نمی تواند جایگزین واکسیناسیون شود زیرا برای انتقال ایمنی از مادر به نوزاد لازم است که مادر قبل از بارداری در معرض انواع عفونت ها قرار گرفته باشد.

بر اساس NHS، تغذیه با شیر مادر می تواند خطر ابتلا به عفونت، اسهال، استفراغ، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) در دوران کودکی و خطر ابتلا به سرطان خون و بیماری های قلبی را در بزرگسالی کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا