سلامت خانواده

پروتئین های پلاسمای خون توسط کبد تولید می شود/ آیا زندگی انسان بدون کبد در خطر است؟

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کبد به عنوان یکی از بزرگ ترین اندام های داخلی بدن، وظایف مختلف حیاتی را بر عهده دارد و با ایجاد تغییرات لازم در مواد غذایی جذب شده و دفع سموم، مهمترین نقش را ایفا می کند. نقش در حفظ سلامتی .

وی افزود: کبد با تبدیل قندهای ساده به نوع ذخیره خود و در موارد ضروری با تبدیل نوع ذخیره به نوع ساده قابل استفاده برای بدن، نقش عمده ای در تنظیم قند خون دارد و چربی های جذب شده را به قابل جذب تبدیل می کند. انواع یا می تواند در سلول های مختلف بدن ذخیره شود و در نتیجه در متابولیسم چربی ها اختلال ایجاد کند.

رئیس انجمن مطالعات کبد ایران و فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: کبد نقش عمده ای در متابولیسم پروتئین ها دارد و تقریبا تمام پروتئین های پلاسمای خون را تولید می کند.

علویان با بیان اینکه بسیاری از ویتامین ها مانند ویتامین ها هستند بیا دیگه و ب و برخی از فلزات مانند آهن و مس در کبد ذخیره می شوند و در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرند. وارد کبد می شوند و این اندام با استفاده از سیستم دفاعی خود آنها را از بین می برد.

وی گفت: کبد آمونیاک را که برای بسیاری از سلول های بدن از جمله سلول های مغز مضر است از خون گرفته و با واکنش های شیمیایی به اوره تبدیل می کند و سپس آمونیاک از طریق کلیه ها از بدن دفع می شود.

رئیس انجمن مطالعات کبد ایران و فوق تخصص گوارش و کبد افزود: بسیاری از مواد مضر برای بدن و داروها توسط کبد از بدن خارج می شود و در صورت اختلال عملکرد کبد، سموم بدن از جمله آمونیاک افزایش می یابد و باعث می شود. اثرات مخرب بر تمام اعضای بدن. ترک خواهد کرد

وی افزود: با توجه به عملکردهای کبد قطعا بدون کبد نمی توان زنده ماند اما باید در نظر داشت که در اکثر بیماری های کبدی درصد کمی از این عضو آسیب می بیند و به همین دلیل فقط برخی فعالیت های کبدی مختل شده و در اکثر بیماری های کبدی، جان بیمار به خطر نمی افتد. در واقع، اگر تنها کمتر از یک سوم کبد سالم باشد، نیازهای طبیعی بدن برآورده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا