سلامت خانواده

تقویت حافظه با چه غذاهایی؟/ رابطه نزدیک دستگاه گوارش و مغز!

فاخره بهبهانی: محمد احمدی کارشناس ارشد علوم بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین و پژوهشگر طب سنتی در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: تعدادی از غذاها و نوشیدنی های تقویت کننده مغز وجود دارند که می توانند تأثیرات خوبی بر حافظه و تمرکز داشته باشند. بهتر است از گوشت مرغ با طعم زعفران، گلاب، دارچین، میخک، جوز هندی و ریحان استفاده کنید. مصرف انگور به خصوص کشمش یا کشمش صبح ها با معده خالی توصیه می شود. پسته، بادام، فندق، انجیر، گردو، زرده تخم مرغ، لیمو، نارگیل و مربای سیب نیز مفید است.

عوامل تضعیف معده و روده

اگر دستگاه گوارش به خوبی کار نکند، می تواند تأثیر بدی بر مغز و حافظه داشته باشد. احمدی می گوید از غذاها و کارهایی که به معده و روده آسیب می زند پرهیز کنید. گرسنگی، نوشیدن زیاد آب گرم یا خیلی سرد، مصرف زیاد غذاهای پرچرب، غلیظ و دیر هضم مانند تره، سس مایونز، پنیر پیتزا، سوسیس و کالباس، استفاده زیاد از ترشی و شیرینی، مصرف زیاد میوه های آبدار. مانند خربزه. و هندوانه، نگه داشتن مدفوع و نفخ، سوء هاضمه به دلیل خوب نجویدن غذا، غذا خوردن قبل از هضم کامل غذای قبلی، پرخوری، پرخوری و نوشیدن مایعات بلافاصله بعد از غذا می تواند معده و روده را ضعیف کرده و در نهایت بر عملکرد مغز اثر نامطلوب بگذارد.

شب ها زود بخوابید و بعد از ظهر کمتر بخوابید

برنامه ریزی برای ساعات خواب و بیداری علاوه بر انتخاب عاقلانه غذاها می تواند در تقویت حافظه و افزایش تمرکز نیز موثر باشد. هرچه بتوانید در طول روز از خواب زیاد خودداری کنید و در ساعات طلایی خواب یعنی 9 شب تا 2 بامداد استراحت کنید، به اثرات روشن تری خواهید رسید. البته چون با بیدار شدن از صبح زود تا ظهر، قوای بدن ضعیف می شود و احتمال عملکرد نامطلوب مغز وجود دارد، فرد نیاز به استراحت کوتاهی دارد. بنابراین نیم ساعت تا یک ساعت خواب بعد از ظهر برای توانبخشی جسمی و روحی بسیار مفید است.

از این طریق تمرکز را افزایش دهید

رایج ترین سوالی که مردم می پرسند این است که چه اقداماتی باعث افزایش تمرکز آنها در حین مطالعه می شود. احمدی می گوید برای افزایش تمرکز حین مطالعه سعی کنید محل مطالعه دارای نور و دما و تهویه مناسب باشد و هر 20 دقیقه یکبار برخیزید و چند نفس عمیق بکشید و حرکات کششی انجام دهید تا جریان خون در بدن تسریع شود. و اکسیژن رسانی می کند. در کل بدن انجام شود.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا