سلامت خانواده

تبلیغات شیرخشک و پستانک ممنوع/جزئیات دورکاری مادران باردار – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر ، حسین فرشیدی به مناسبت هفته جهانی ترویج تغذیه مادر شیرگفت: شیر مادر موهبتی الهی است که فواید بی شماری برای مادر، نوزاد و نسل آینده دارد.

وی با بیان اینکه همه کشورها برنامه هایی برای ترویج تغذیه با شیر مادر دارند، گفت: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس توصیه های دینی و قرآنی، برنامه های ترویج تغذیه با شیر مادر مورد توجه سیاست گذاران و مدیران است که نشان می دهد علاوه بر توصیه های دینی، قانون نیز در این راستا اقدام کرده است. همچنین برای ترویج تغذیه با شیر مادر به منظور حمایت از مادران و نوزادان تصویب شده است.

معاون وزیر بهداشت به دو قانون مصوب مجلس برای حمایت از مادران و نوزادان اشاره کرد و گفت: قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی در سال 1374 و قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت در سال 1400 مصوب مجلس شورا. . اسلام رسیده است.

فرشیدی به تشریح برخی از مواد مهم قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت در حمایت از مادر و نوزاد پرداخت و گفت: اعطای مرخصی زایمان با پرداخت کلیه حقوق به بالا. فوق العاده به مدت 9 ماه و برای تولد دوقلو و بیشتر به مدت 12 ماه، اعطای مرخصی تشویقی به همسر، کار اختیاری شیفت شب برای مادران باردار شاغل و همچنین مادران دارای نوزاد تا دو سال و پدران تا یک ماهگی، از جمله در قانون حمایت از خانواده و جوانان گنجانده شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین با اعطای کار از راه دور به درخواست مادران باردار، حداقل به مدت 4 ماه در دوران بارداری در مشاغلی که امکان دورکاری وجود دارد، موافقت با درخواست مرخصی تحصیلی نیم ساله قبل از زایمان باردار. مادران، بدون احتساب سنوات تحصیلی. با درخواست کتبی دانشجویان، موافقت با درخواست مرخصی حداکثر چهار و نیم سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات تحصیلی برای دانش آموزان مادر دارای فرزند زیر دو سال، موافقت با درخواست کاهش شیفت شب دانش آموزان مادر باردار یا دانش آموزان دارای فرزند زیر دو سال طبق آیین نامه مصوب وزارت بهداشت و استفاده از یک ساعت مرخصی (بدون کسر از مرخصی استحقاقی) برای مادران شیرده تا 24 ماه سن کودک پس از شروع مجدد به کار از دیگر مواد مهم این قانون است.

فرشیدی تصریح کرد: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، انتشار هرگونه جزوه، کتاب، نشریه و …. مادر شیرسر شیشه و پستانک توسط شرکت ها، رسانه های گروهی و اشخاصی که جنبه تبلیغاتی دارند و خارج از قوانین و مقررات وزارت بهداشت هستند ممنوع می باشد.

وی همچنین به ابلاغ منشور کرامت مادری اشاره کرد و گفت: بر این اساس در تمامی ادارات دولتی مهدکودک راه اندازی می شود.

فرشیدی همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان به مادران باردار و کودکان تا 7 سال را از دیگر اقدامات حمایتی از مادران و کودکان عنوان کرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه امسال نیز مانند هر سال هفته جهانی تغذیه با شیر مادر (10 تا 16 مردادماه) گرامی داشته می شود، گفت: شعار امسال این هفته حمایت همه جانبه از ترویج است. شیردهی برای همه و برای نیل به این هدف کلیه سیاست گذاران، مدیران، افراد جامعه، خانواده ها و مادران باید به فواید شیر مادر برای مادران و ارتقای سلامت کودکان و اهمیت آن در سلامت نسل آینده توجه داشته باشند و از دست از هر تلاشی بردار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا