اخبار سلامت

لاستیک ها و خودروهای فرسوده محلی برای رشد “پشه آئدس” است

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علی نصیری با بیان اینکه شهر تهران در شب حدود 9.5 میلیون نفر جمعیت دارد، اظهار داشت: در محدوده 750 کیلومتری این شهر در سال 1403 55 مخاطره شناسایی کردیم که 14 مورد آن. در سال 1403 بودند. اولویت دارند و یکی از این موارد بیماری های گسترده است.

وی در خصوص بیماری های ناشی از نیش پشه آئدس افزود: این پشه سه بیماری معروف تب دنگی، سوزاک مرغ و زیکا را به انسان منتقل می کند که هر کدام می تواند برای انسان خطرناک باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: ششم خرداد ماه سال جاری طرح ملی مقابله و پیشگیری از پشه آئدس ابلاغ و تکلیف شهرداری ها مشخص شده است. دستورالعملی در راستای وظایف شهرداری ها طراحی، تهیه و اجرا شد. همچنین برنامه عملیاتی پدافند زیستی شامل بهسازی و پاکسازی و رفع آلودگی نقاط دارای آب و رطوبت اعلام شد. همچنین مقرر شد سند آموزش شهروندی صادر و تنظیم شود.

نصیری با اشاره به وظایف شهرداری ها در مقابله با پشه آدز و بیماری های مرتبط با آن افزود: جمع آوری و دفع آب شهری، سمپاشی محیط شهری، پاکسازی و بی خطرسازی مراکز تجمع زباله، بهسازی آبنماها، جمع آوری لاستیک ها و خودروهای فرسوده و … تشدید کنترل آبیاری فضای سبز و جلوگیری از غرق شدگی از وظایف شهرداری هاست.

وی افزود: آرادکوه می تواند شرایط را سخت کند و محل بحران باشد و باید هر چه زودتر این محیط بهبود یابد. البته شایان ذکر است که در آذرماه 1402 این موضوع مطرح و دستورالعمل هایی در خصوص پیشگیری و مقابله با این پشه تهیه شد که موارد بسیاری را شامل می شود. جلوگیری از فروش و واردات بوته بامبو بخت، آموزش رانندگان میادین میوه و تره بار و جلوگیری از تجمع آب در خودروهای باربری از جمله اقداماتی است که در اطلاعیه اولیه به آن اشاره شد. باید مراقب باشید که گیاه بامبو لاکی گیاهی است که شرایط زندگی این پشه را فراهم می کند، بنابراین باید از ورود و پرورش آن جلوگیری شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره وضعیت شهر تهران در خصوص بیماری های ناشی از پشه سفید سفید گفت: وضعیت پایتخت در خصوص بیماری های ناشی از پشه آئدس در پایتخت سفید و بیماری های ناشی از پشه آئدس سفید است. هنوز نیش این پشه در پایتخت مشاهده نشده است. در تعدادی از استان های کشور تعدادی از بیمارانی که به تازگی از کشورهای حوزه خلیج فارس بازگشته بودند شناسایی شدند.

وی افزود: لاستیک ها و خودروهای فرسوده محل مناسبی برای رشد این پشه ها هستند و توصیه می کنیم این مواد را به هیچ عنوان نگهداری نکنید. به خصوص در برخی مواد دیده شده است که برخی از لاستیک های کهنه به عنوان گلدان استفاده می کنند که علاوه بر نامناسب بودن برای گیاه محل مناسبی برای رشد این پشه است که اکیدا توصیه می کنیم از آن استفاده نکنید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا