بهداشت و درمان

هشدار مدیریت بحران نسبت به پرورش گیاه «لاکی بامبو»/ نگرانی از تاثیر «آرادکوه» بر تکثیر پشه آئدس

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، علی نصیری در همایش تبیین وظایف شهرداری ها که با موضوع تهدیدات ناشی از ناقل مهاجمان بیولوژیک (پشه آدس) در بحران تهران برگزار شد، گفت: وی گفت: در موضوع کرونا در آبان ماه 1397 هشدارهایی را اعلام کردیم اما متأسفانه مورد تمسخر قرار گرفتیم تا اینکه در اسفندماه شاهد اپیدمی کووید 19 بودیم و امروز برای بسیاری از اقدامات دیر شده بود. زمانی است که باید در مورد این پشه و بیماری های ناشی از آن صحبت کرد تا دیر نشده و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، مرکز بحرانی که بتواند مدیریت یکپارچه انجام دهد، نداریم.

نصیری با بیان اینکه شهر تهران در شبانه روز حدود 9.5 میلیون نفر جمعیت دارد، گفت: در مساحت 750 کیلومتری این شهر در سال 1403 55 خطر شناسایی کردیم که 14 مورد آن در سال 1403 اولویت دارند که یکی از آنها اولویت دارد. پشه Aedes است. است. این پشه سه بیماری معروف تب دنگی، سوزاک مرغ و زیکا را به انسان منتقل می کند که هر کدام می تواند برای انسان خطرناک باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: ششم خردادماه امسال طرح ملی مبارزه و پیشگیری از پشه آئدس ابلاغ شد و تکلیف شهرداری ها در این زمینه مشخص شده است.

نصیری گفت: دستورالعملی در راستای وظایف شهرداری ها طراحی، تهیه و اجرا شد. همچنین برنامه عملیاتی پدافند زیستی شامل بهسازی و پاکسازی و رفع آلودگی نقاط دارای آب و رطوبت اعلام شد. همچنین مقرر شد سند آموزش شهروندی صادر و تنظیم شود.

وی با اشاره به وظایف شهرداری ها برای مقابله با پشه آدز و بیماری های ناشی از آن افزود: جمع آوری و دفع آب شهری، سمپاشی محیط شهری، پاکسازی و بی خطرسازی مراکز تجمع زباله، بهسازی آبنماها، جمع آوری لاستیک های فرسوده. و خودرو، تشدید نظارت بر آبیاری فضای سبز و جلوگیری از غرقابی یکی از وظایف شهرداری ها است.

نگرانی مدیریت بحران در مورد تأثیر آرادکو بر تکثیر پشه‌های آئدس

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: آرادکوه می تواند شرایط را سخت کند و محل بحران باشد و باید هر چه زودتر این محیط بهبود یابد.

نصیری گفت: البته شایان ذکر است که در آذرماه 1402 این موضوع مطرح و دستورالعمل هایی در خصوص پیشگیری و مقابله با این پشه تهیه شد که موارد زیادی را شامل می شود. جلوگیری از فروش و واردات گیاه بامبو لاکی، آموزش رانندگان میادین میوه و تره بار، جلوگیری از تجمع آب در خودروهای حامل میوه از جمله اقداماتی است که در اطلاعیه اولیه به آن اشاره شد. باید مراقب باشید که گیاه بامبو لاکی گیاهی است که شرایط زندگی این پشه را فراهم می کند، بنابراین باید از ورود و پرورش آن جلوگیری شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: همه کارکنان شهرداری باید آموزش و مهارت کافی در مورد این بیماری داشته باشند. همچنین باید آموزش های کافی برای شهروندان ارائه شود.

نصیری درباره استفاده از ظرفیت های مردمی گفت: برای پیشگیری از این بیماری از گروه های دائمی خود که عوامل ارتباطی ما در مناطق شهری هستند استفاده می کنیم و جلساتی برای آموزش این افراد در حال برگزاری است.

وی افزود: آموزش سراسری در شهرستان، برگزاری وبینار آموزشی در شهریورماه و برگزاری جلسات آموزشی پایانه های مسافربری نیز در دستور کار ما قرار دارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: متاسفانه در ماه های اخیر حوادث زیادی را تجربه کرده ایم. مانند سقوط هلیکوپتر شهید رئیسی، شهادت میهمان عزیزمان اسماعیل هنیه، ریزش خیابان ولیعصر و آتش سوزی در منطقه 21، همکارانم همیشه در صحنه بودند و امیدواریم این بیماری نیز کنترل شود و باعث نشود. بسیاری از مشکلات.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا